گفت‌وگوهای پرستو عسکری: ارشیا دهقان با میانگین تراز 7324

بخشی از موفقیت به تلاش در خانه و سخت‌کوشی و مطالعه‌ی پیوسته وابسته است و بخش دیگرش به مدیریت جلسه‌ی آزمون.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: ارشیا دهقان با میانگین تراز 7324

گفت‌وگو با ارشیا دهقان از ساری

در آزمون‌های کانون تیپ‌های جدید تست را یاد می‌گیرم


ارشیا دهقان در یک نگاه

شهر: ساری (استان مازندران)

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا یازدهم ریاضی به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز یازدهم: 7324

تحصیلات و شغل پدر: مهندسی برق، کارمند شهرک صنعتی ساری

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد حسابداری مالی، استاد دانشگاه

شش سال آزمون‌دادن چه تغییرات مثبتی در درس‌خواندنت ایجاد کرده است؟

بخشی از موفقیت به تلاش در خانه و سخت‌کوشی و مطالعه‌ی پیوسته وابسته است و بخش دیگرش به مدیریت جلسه‌ی آزمون. مهم است که دانش‌آموز بتواند در جلسه‌ی آزمون دقت و سرعت‌عمل داشته باشد و روحیه‌اش را حفظ کند. در این شش سال بارها مدیریت جلسه‌ی آزمون را تمرین کرده‌ام. ممکن است برخی از دانش‌آموزان تست‌ها را در زمان بیشتری حل کنند؛ اما این مهم است که بتوانیم در جلسه‌ی آزمون، در زمان استاندارد، با نهایت دقت، از اطلاعاتی که در ذهن داریم، استفاده کنیم و به سؤالات پاسخ بدهیم.

در کدام درس‌ها قوی‌تری؟

فیزیک و شیمی نقاط قوتم هستند و نمره‌ام در این درس‌ها اغلب 9 از 10 است.

درس فیزیک را با چه روشی مطالعه می‌کنی؟

برای درس‌های فیزیک و حسابان به کلاس کنکور می‌روم. ابتدا مبحث را از درس‌نامه‌ی کتابم و کتاب درسی پیش‌خوانی می‌کنم. شاید حتی کتاب درسی را دوسه بار مطالعه کنم. هر بار سعی می‌کنم عمق مطالعه‌ام را افزایش بدهم و دور آخر سؤالات کتاب را به‌سرعت حل می‌کنم و برایم جنبه‌ی مهارتی دارد. دوست دارم با انواع حل سؤال در آن مبحث آشنا شوم. سه کتاب تست متنوع دارم که در طول آزمون‌ها دوسه بار سؤالاتشان را تمرین می‌کنم.

مهم‌ترین نکته در حل تست‌ها چیست؟

وقتی یک مجموعه تست کار می‌کنم، برایم مهم است که اشتباهاتم را تحلیل کنم و متوجه شوم بیشتر در چه قسمت‌هایی اشتباه می‌کنم. با حل تست‌ها نقاط ضعفم را پیدا می‌کنم. ممکن است بعضی از اشتباهات به‌دلیل فراموش‌کردن نکات یا فرمول‌ها باشد که با مرور، حل می‌شود. گاهی پیش می‌آید که اشتباهات به‌دلیل درک‌نکردن مفهوم درس است. با حل تست‌های متنوع، بخش‌هایی را که در آن‌ها از نظر مفهومی ایراد دارم، پیدا می‌کنم و با مطالعه‌ی دوباره‌ی درس‌نامه‌ها این مسئله را حل می‌کنم و ضعف‌هایم را برطرف می‌کنم. بعد دوباره از آن تیپ خاص، سؤالات بیشتری تمرین می‌کنم. درواقع ممکن است حتی صد تست را با این هدف حل کنم که ضعف‌هایم مشخص شود. بعد از آن برای رفع این ضعف‌ها، برای آن مبحث تست‌های بیشتری کار می‌کنم. این کار کمک می‌کند تا حد امکان در آن مبحث بی‌نقص شوم.


برای شیمی هم همین روش را دنبال می‌کنی؟

بخشی از درس شیمی حفظی و مفهومی و بخش دیگرش محاسباتی است. بهترین روش برای بخش حفظی و مفهومی، برای من، مرورهای پی‌درپی است. همیشه دور دوم مطالعه، نسبت به بار اول، دید بهتری دارم و مطالب را بهتر درک می‌کنم. دور سوم را روز بعد انجام می‌دهم و فقط بخش‌هایی را که خط کشیده‌ام، مرور می‌کنم. دفعات زیادی مرور می‌کنم؛ اما این کار را با سرعت زیاد انجام می‌دهم که زیاد وقت‌گیر نباشد. یک بار هم با مشاهده‌ی فقط تیتر هر بخش، هرچه به ذهنم می‌رسد، از خودم می‌پرسم و پاسخ می‌دهم. اگر جایی را جا انداخته باشم، دوباره مرور می‌کنم و با رنگ دیگری مشخص می‌کنم. دوباره همان روز، اما چند ساعت بعد، بخش‌هایی را که فراموش کرده بودم، مطالعه می‌کنم.

بعد از آن وارد مرحله‌ی حل تست می‌شوی؟

بخش حل تست برای درس شیمی خیلی مشابه فیزیک است. وقتی تست کار می‌کنم، با برخی از تیپ‌های تست آشنا می‌شوم و خیلی وقت‌ها دقیق مشخص است که از هر بخش چه سؤالاتی ممکن است طرح شود. اگر ضعفم در حل تست‌ها از سر بی‌دقتی باشد، آن‌ها را متوجه می‌شوم و اگر از ضعف درسی باشد، پاسخ‌نامه‌ی سؤال، به یادگیری روند حل سؤال کمک زیادی می‌کند. در مرحله‌ی بعد، برای تیپ جدیدی که در بین تست‌ها با آن مواجه شده‌ام، تست‌های بیشتری حل می‌کنم.

در مدیریت زمان مشکل نداری؟

در هر درس تست‌های وقت‌گیر وجود دارد که در آزمون هم من را در مدیریت زمان دچار مشکل می‌کند. مباحث درصد خلوص و بازده درصدی در درس شیمی جزو مباحثی هستند که تست‌های وقت‌گیر دارند. برای این مباحث در خانه، سه‌چهار بار و هر بار بین 50 تا 60 تست متنوع کار می‌کنم و زمان کمی برای پاسخ به آن‌ها در نظر می‌گیرم تا بتوانم سرعتم را در حل تست‌ها افزایش بدهم. اغلب در کتاب‌های تست با تیپ جدید تست مواجه نمی‌شوم؛ اما تست‌های نکته‌دار و جدیدی در آزمون‌های سال‌های قبل کانون وجود دارند. مثلاً اگر چهارصد تا پانصد تست برای یک مبحث کار کرده باشم، باز هم در آزمون‌های گذشته‌ی کانون با تست‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوم که استاندارد و جالب هستند. این سؤالات را هم کار می‌کنم تا خیالم از بابت مواجهه با انواع سؤالات و تسلط بر آن‌ها راحت باشد.

برای شروع نیم‌سال دوم چه تصمیمی گرفته‌ای؟

قبلاً در حین مطالعه یا حل تست، موسیقی گوش می‌دادم یا زیاد روی مدیریت زمان تمرکز کافی نداشتم. گوش‌دادن به موسیقی در حین حل تست‌ها باعث شده بود سرعت‌عملم خیلی زیاد شود؛ اما به دنبال آن بی‌دقتی‌های زیادی هم داشتم. بعد که بررسی می‌کردم، متوجه می‌شدم در آزمون‌ها هیچ‌کدام از اشتباهاتم از ضعف درسی نیست و تمام آن‌ها ناشی از بی‌دقتی است. تصمیم گرفتم در زمان مطالعه و حل تست، موسیقی را حذف کنم و جدیت بیشتری به خرج دهم. باید از عجله در حین حل تست‌ها کم کنم، تمرکزم را بیشتر کنم و بی‌دقتی‌هایم را کاهش بدهم؛ اما زمان را هم از دست ندهم. باید ذهنم را عادت بدهم که ناخودآگاه هنگام حل سؤالات دقت کند. وقتی به‌صورت خودآگاه برای حل هر سؤال دقت می‌کنم، زمان بیشتری نسبت به استاندارد صرف می‌کنم. دور سؤالات ناشی از بی‌دقتی را هم خط می‌کشم تا دوباره آن‌ها را تکرار نکنم.

از چه منابعی برای حل تست استفاده می‌کنی؟

برای تمام درس‌هایم از کتاب‌های آبی کانون استفاده می‌کنم. این کتاب‌ها شامل سؤالات کنکور هستند. برای بعضی درس‌ها کتاب مرجعم کتاب آبی است. در بین نشرهای مختلف، کتابی بهتر از کتاب آمار و احتمال آبی کانون ندیده‌ام و استفاده از این کتاب باعث شده است نمره‌ام در این درس در تمام آزمون‌ها 10 از 10 باشد. این کتاب، هم درس‌نامه‌ی کامل و بی‌نقصی دارد و هم تست‌هایش با اینکه کم است، جواب‌گوی نیاز دانش‌آموزان است. درس‌نامه‌ی کتاب آبی ادبیات هم عالی است. این کتاب برای تک‌‌‌‌تک ابیات کتاب، معنی بیت و کلمات مهم و قلمرو معانی و مفهوم بیت را می‌گوید و از نظر دستوری هم آن‌ها را بررسی می‌کند. آرایه‌های بیت را هم بیان می‌کند. این کتاب بسیار کامل است.

چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنی؟

طوری درس‌هایم را می‌خوانم که درنهایت تا روز یکشنبه‌ی هفته‌ی دوم، تمام درس‌ها را برای آزمون خوانده باشم. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه، آزمون‌های سال‌های 96، 97 و 98 کانون را پاسخ می‌دهم. درواقع آزمون سال 98 همان آزمون مشابه پارسال کانون است. برای هر آزمون هم دو ساعت از وقتم را صرف تحلیل می‌کنم. جمعه هم که آزمون اصلی را می‌دهم، سه ساعت برای تحلیل آزمون وقت صرف می‌کنم. اغلب هم غلط‌هایم ناشی از بی‌دقتی یا مدیریت زمان است که در نیم‌سال دوم قصد دارم این مشکلات را رفع کنم. نکات جدیدی را هم که در این آزمون‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوم، در دفترچه‌های مخصوصی که برای هر درس دارم، یادداشت می‌کنم. پنجشنبه‌ی قبل از آزمون هم درس نمی‌خوانم؛ چون معتقدم روزهای منتهی به کنکور هم نمی‌توانیم درس‌های سه پایه را مرور کنیم. سعی می‌کنم تا روز یکشنبه، مباحث آزمون را جمع‌بندی کنم که روز آزمون با تکیه بر حافظه‌ی بلندمدتم به سؤالات پاسخ بدهم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu