با فرارسیدن دوران امتحانات و فصل جمعبندی بسیاری از دانش آموزان دچار سردرگمی می شوند که بهتر است به چه روشی مطالعه کنند . بازخوانی یا بازیابی؟
فردی را درنظر بگیرید که دچار کسالت حال شده است و بدون آگاهی از اینکه حال بدش ناشی از چه درد و مشکلی است جهت رسیدن به حال خوب به پزشک مراجعه می کند؛ بنظر شما بدون مطرح کردن شرح حال دقیق توسط بیمار پزشک چقدر می تواند به بهبود او کمک کند؟ حال همان فرد را درنظر بگیرید که با بررسی وضعیت جسمانی خود متوجه میشود که کسالت و ناراحتی او مثلا ناشی از سردرد است ، سپس به پزشک مراجعه میکند و با علم به این مشکل از پزشک راه حل و درمان میخواهد.
میبینیم که در هر دوحالت بیمار جهت رسیدن به حال خوب به پزشک مراجعه میکند ولی نتیجه در دوحالت متفاوت خواهد بود و قطعا زمانیکه با علم به مشکل سراغ پزشک میرود بهبودی اش سریعتر و بهتر اتفاق میافتد.
این مثال عینا قابل اتلاق به پرسش اولیه ما در این مطلب است: مطالعه در فصل امتحانات و دوران جمعبندی بروش بازیابی بهتر است یا بازخوانی؟
یعنی در هر دوحالت فرد به سراغ مطالعه یک مبحث میرود ولی زمانیکه با یک تست زنی اولیه (آزمون اولیه) متوجه واقعیت علمی خود در آن مبحث شود ، نقاط ضعف و قوت خود را آشکارا ببیند و سپس با علم به این موضوع به مطالعه و تکمیل کار خود در آن مبحث بپردازد قطعا یادگیریاش عمیقتر و موثرتر و سریعتر خواهد بود و فراموشی کمتری بهمراه خواهد داشت. هرچند ممکن است در آن لحظه دانش آموز احساس رضایتمندی 100 درصدی نداشته باشد و برعکس بابازخوانی مطلب حس رضایتمندی بیشتری داشته باشد ولی تحقیقات معتبر علمی ثابت کرده اند که این احساس زودگذر نباید هدف باشد چرا که ما را به نتایج مطلوب نمیرساتد یعنی زمانیکه فردی بدنبال موفقیت نهایی است بهتر است کاری را انجام دهد که به نتیجه بهتری می انجامد پس قطعا روش بازیابی را برمیگزیند.
