آزمون هدفگذاری مرز بین یادگیری و تسلط است
سیدمعین سربلند در یک نگاه
شهر: تربتحیدریه (استان خراسان رضوی)
مدرسه: شهیدبهشتی
سالهای حضور در کانون: از کلاس هشتم تا دوازدهم تجربی بهمدت 5 سال
میانگینتراز دوازدهم: 7354
تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، کشاورز
تحصیلات و شغل مادر: تکنسین بهداشت محیط، کارمند خانهی بهداشت
چرا از پایهی هشتم تصمیم گرفتی در آزمونهای کانون شرکت کنی؟
در پایههای هفتم و هشتم هنوز در درسخواندن جدیت زیادی نداشتم و سطح درسخواندنم در حد کسب نمرههای قابلقبول در مدرسه بود. اواخر پایهی هشتم از طریق مدیر مدرسهمان با کانون آشنا شدیم و تمام دانشآموزان کلاس در آزمونها ثبتنام کردیم. در آزمون اول، ترازم 6300 شد و اعتمادبهنفس خوبی گرفتم. مسئول نمایندگی کانون آقای علیپور با من صحبت کردند و تصمیم گرفتم بهطور پیوسته در آزمونها شرکت کنم. انگیزهام با آزمونهای کانون آنقدر افزایش پیدا کرد که تلاشم را بیشتر کردم و در چهارمین آزمون پایهی هشتم توانستم رتبهی 1 کشور را کسب کنم.
در پایهی نهم در آزمون تیزهوشان شرکت کردی؟
در دورهی دبستان بیشتر در فضای بازیهای کامپیوتری، نقاشی، وبلاگنویسی و... بودم. درسم خوب بود؛ اما هیچ ذهنیتی از آزموندادن نداشتم. بدون هیچ اطلاعات خاصی در آزمون تیزهوشان پایهی ششم شرکت کردم و طبیعتاً پذیرفته نشدم. در دورهی متوسطهی اول و بهخصوص بعد از حضور در کانون، تلاشم را بیشتر کردم و توانستم در آزمون تیزهوشان پایهی نهم پذیرفته شوم. وقتی در آزمونهای کانون رتبهی 1 کشور شدم، متوجه شدم اگر بخواهم میتوانم سطح درسیام را بهتر کنم و به هر هدفی که برای خودم تعیین میکنم، برسم. دبیر علوم کلاس نهم، آقای دریاب هم انگیزهی زیادی برای شرکت در آزمون تیزهوشان و پیشرفت بیشتر به من دادند. آن سالها در درسهایم ضعف زیادی داشتم. به یاد میآورم که در آزمون پیشرفت تحصیلی، علوم را منفی زده بودم؛ اما با کمکها و تشویقهای آقای دریاب، آنقدر پیشرفت کردم که حتی در کلاس نهم تا مرحلهی استانی المپیاد علوم پیش رفتم.
از چه سالی مطالعهی جدی برای کنکور را شروع کردی؟
از سال دهم با هدف موفقیت در کنکور در آزمونها شرکت میکردم؛ اما برنامهریزی خیلی دقیقی به اندازهی امسالم نداشتم. درسهای پایه را خوب خواندم و مفاهیم را خیلی خوب یاد گرفتم. امسال وقتی جدیتم برای مطالعه برای کنکور بیشتر شد، مشکل خاصی با درسهای پایه نداشتم. دورهی شروع کرونا را از دست دادم و درسخواندن برای کنکور را از ابتدای تابستان شروع کردم. تا قبل از شروع کرونا ترازهایم خیلی پیشرفت کرده بود؛ اما از اسفند تا شروع تابستان زیاد درس نخواندم و دائم فکر میکردم فرصت زیادی دارم.
برنامهات از تابستان تاکنون چگونه بوده است؟
در تیرماه هدفم پیشخوانی دوازدهم بود و سعی کردم تا جایی که میتوانم درسهای دوازدهم را پیش ببرم. بعد از آن دیگر دوازدهم را نخواندم و طبق برنامهی راهبردی آزمونها، درسهای پایه را مرور و جمعبندی کردم. مهر را خوب شروع کردم و تراز آزمون اولم خوب بود؛ اما بهدلیل ناهماهنگی بین میزان تفریح با درسخواندنم، کمی انگیزهام کم شد. در برنامههایم زیاد به تفریح توجهی نداشتم. بعد از آن تصمیم گرفتم در برنامهریزیهایم دو روز در هفته را نصف روز درس بخوانم و بخشی از روز را به تفریح اختصاص دهم. استراحتهای بهموقع تأثیر بسیار خوبی بر بازده مطالعاتیام دارند.
چقدر خودت را با وضعیت جدید آموزش وفق دادهای؟
بعضی از دبیرانم جزوههایشان را از طریق برنامهی «شاد» برای ما ارسال میکنند. در کلاسهایی هم که بهصورت آنلاین برگزار میشود، شرکت میکنم. دبیرهایم هر زمان سؤالی داشته باشم، پاسخگو هستند. در آزمونهای کانون هم طبق روال شرکت میکنم. در آزمون مشابه پارسال هم شرکت میکنم. قصد دارم در آزمونهای هدفگذاری هم شرکت کنم. این آزمون ایدهی جدید کانون است. همیشه هفتهی اول، روی یادگیری تمرکز دارم و آزمون هدفگذاری وضعیتم را در هفتهی اول برایم مشخص میکند. درواقع، آزمون هدفگذاری مرز بین یادگیری و تسلط است.
در کدام درسها قویتری؟
ریاضی و فیزیک و شیمی نقاط قوت من هستند. نمرهام در این درسها بالاتر از 9 از 10 است.
روشت برای موفقیت در این درسها چیست؟
وقتی میخواهم مطالعهی درس فیزیک را شروع کنم، زمان زیادی را صرف مطالعهی درسنامه میکنم. همان موقع که فرمولی را یاد میگیرم، سعی میکنم به این فکر کنم که طراح ممکن است چه سؤالاتی از این مبحث مطرح کند و میتوان این مبحث را با چه بخشهای دیگری ترکیب کرد. ممکن است این روش زمان زیادی ببرد؛ اما این کار را انجام میدهم. همیشه درس فیزیک را پیشخوانی میکنم و جلوتر از تدریس دبیر هستم. بعد تست آموزشی کار میکنم و زمان را در نظر نمیگیرم. ممکن است چند دقیقه وقت صرف یک تست کنم؛ اما ابعاد مختلف تست را بررسی میکنم تا ببینم چه نکاتی دارد و ممکن است چه تستهای مرتبط با این تست طرح شوند. معمولاً هفتهی اول را به آموزش اختصاص میدهم و هفتهی دوم را صرف تستهای زماندار و رسیدن به تسلط بر درسها میکنم. روشم در ریاضی هم مانند فیزیک است. پایهی درسیام در ریاضی قوی است و مشکل خاصی در خواندن مباحث جدید ندارم؛ چراکه مباحث جدید هم به مباحث پایه مرتبط هستند. اگر هم جایی را متوجه نشوم، به جزوهی دبیر مراجعه میکنم یا با دبیرم رفع اشکال میکنم.

زیست را با چه روشی مطالعه میکنی؟
همیشه قبل از تدریس دبیر پیشمطالعهی مختصری میکنم تا ببینم فصل جدید دربارهی چه موضوعی است. بعد کتاب درسی را با دقت بیشتری مطالعه میکنم و از درسنامهی کتاب کمکآموزشی هم کمک میگیرم. زیر نکات مهم در کتاب درسی و کتاب کمکآموزشی خط میکشم و سعی میکنم نکات مهم را بهخوبی یاد بگیرم. سپس به سراغ حل تست میروم. همهی تستهای یک مبحث را در یک روز کار نمیکنم. سعی میکنم تستها را به بستههای سی یا چهلتایی تقسیم کنم. همیشه پاسخنامه را دقیق میخوانم؛ چون هم متن کتاب بارها برایم مرور میشود و هم اگر نکتهی جدیدی یاد بگیرم، میتوانم آن را در کتاب درسی بنویسم. برای زیست هم هفتهی اول زمانم را صرف یادگیری میکنم و تستهای بدون زمان کار میکنم. هفتهی دوم برای تسلط است و از کتاب تستهای با سطح بالاتر، تست زماندار حل میکنم.
از چه منابع مطالعاتی استفاده میکنی؟
دهم و یازدهم که بودم، از تمام کتابهای آبی و سهسطحی استفاده میکردم. امسال هم فعلاً از کتابهای سهسطحی فیزیک و ریاضی استفاده میکنم. تستهای این کتابها واقعاً خوب هستند و یک نکتهی بسیار خوب دیگری که این کتابها دارند، این است که درصد پاسخگویی به هر سؤال را درج کرده است. زمانی که به تستهایی پاسخ میدهم که درصد پاسخگویی کمی دارند، انگیزهام برای تلاش چند برابر میشود. کتابهای سهسطحی منبع بسیارخوبی برای جمعبندی هم هستند. این کتابها در همهی سطحبندی تستهایش تقریباً تمام نکات مهم کتاب درسی را پوشش میدهند.
در کدام درسها با تغییر روش مطالعه پیشرفت کردهای؟
اوایل سال گذشته در درسهای زبان و ادبیات مشکل داشتم. برای این درسها زیاد وقت نمیگذاشتم. بهمرور زمان سعی کردم به عمومیها توجه ویژهتری کنم و درصدهایم واقعاً رشد کرد. نمرهام از 6 در ادبیات و زبان به 9 یا 10 از 10 رسید.
الان توانستهای تعادل بین مطالعهی درسهای عمومی و اختصاصی را رعایت کنی؟
اخیراً در برنامهریزیهایم به این موضوع بیشتر دقت میکنم. در درسهای اختصاصی مشکل خاصی ندارم و اگر دچار افت تراز میشوم، ناشی از کمتوجهی به درسهای عمومی است. حفظ تعادل بین درسهای عمومی و اختصاصی بسیار مهم است.
روشت برای تحلیل آزمونها چگونه است؟
معمولاً صبحهای شنبه آزمون را تحلیل میکنم. قبلاً بههمراه دوستانم این کار را انجام میدادم. الان خودم در خانه، اول پاسخهای اشتباهم و علت آنها را کامل بررسی میکنم. بعد بین پاسخهای صحیح یا سؤالات نزده تفاوتی قائل نمیشوم. تمام سؤالات را دوباره از ابتدای دفترچه تحلیل میکنم. حتی در پاسخهای درست ممکن است نکتهی مهمی وجود داشته باشد که به آن توجه نکرده باشم.
تکمیل دفتر برنامهریزی چقدر برایت اهمیت دارد؟
سالهای قبل هم این دفتر را داشتم؛ اما زیاد در تکمیل آن جدیت به خرج نمیدادم. الان متوجه اشتباهم شدهام. تلاشم در سالهای قبل برایم شفاف نیست و دقیقاً نمیدانم برای هر مبحث چقدر زمان صرف کردهام یا چه اندازه تست کار کردهام. از تیرماه دفتر برنامهریزی را کامل پر میکنم و به آن شفافیتی که در مسیرم میخواستم، رسیدهام و دقیقاً میدانم باید برای آینده چطور برنامهریزی کنم. وقتی کارنامهام را میگیرم، بررسی میکنم که آیا برای هر درس زمان کافی گذاشتهام یا نه.
در صفحهی شخصیات در سایت کانون از کدام کارنامهها استفاده میکنی؟
از کارنامههای ۵نوعدرس و پروژهای و هدفگذاری استفاده میکنم. سال گذشته فکر میکردم در درس فارسی قوی هستم تا اینکه به کارنامهی ۵نوعدرس سر زدم و دیدم برای این درس به تلاش جدی نیاز دارم. همان زمان به خودم آمدم و برایم تلنگر بود. فارسی از نقاط قوت پایدار به نقطهضعفم تبدیل شده بود. این کارنامه کمک زیادی به من کرد.
نکتهی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟
سالهای گذشته تفکرم این بود که دانشآموزان برتر کارهای خاصی انجام میدهند، منابع مطالعهی ویژهای دارند یا ساعتهای مطالعهی بسیار زیادی دارند. آذر سال 98 با آقای امیرحسین شجاع که یکی از دانشآموزان برتر کانون از شهر مشهد هستند، آشنا شدم. ایشان تأثیر خوبی روی خودباوری من گذاشتند و متوجه شدم که با تلاش و بدون انجام کارهای عجیب میتوانم موفق شوم. ایشان دیدگاه من را به درسخواندن عوض کردند. متوجه شدم با تلاش و با همین منابعی که دارم، میتوانم پیشرفت کنم و با این انگیزه توانستم به تراز 7900 هم برسم. خواستم تشکر کنم از پدر و مادرم که تمام امکانات را برای آرامش و درسخواندن من فراهم کردند. از مدیر مدرسه، آقای پورصالحی هم تشکر کنم. بعد از تعطیلات کرونا پیگیر درسهایم بودند و هر کمکی از دستشان برمیآید برای پیشرفت بچهها انجام میدهند. همچنین از آقای حسیننژاد و روزبهانی متشکرم که بعد از تعطیلات کرونا و تعطیلی مدارس در کنار دبیران مدرسه هر سؤالی داشتم با آغوش باز و بیهیچ منتی پاسخ میدادند.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
