یادگاری‌های یادگیری در روزهای همه‌گیری کرونا

به‌نظرتان در سال‌های آینده وقتی دانش‌آموزان شما از روز‌های مدرسه در دوران همه‌گیری کرونا یاد می‌کنند، از چه چیزهایی صحبت خواهند کرد؟

یادگاری‌های یادگیری در روزهای همه‌گیری کرونا

به‌نظرتان در سال‌های آینده وقتی دانش‌آموزان شما از روز‌های مدرسه در دوران همه‌گیری کرونا یاد می‌کنند، از چه چیزهایی صحبت خواهند کرد؟ بدون تردید شما هم می‌خواهید آن‌ها، این روزها را با اندوخته‌ای از پیشرفت درسی و موفقیت به خاطر آورند. با همه‌ی چیز‌های عجیبی که در این دوران پشت‌سر گذاشته‌اند، همه‌ی ما برای آن‌ها رشد و روند صعودی را برای موفقیت تحصیلی متصوریم. قرارگرفتن در این روند صعودی چه ملزوماتی دارد؟

یادگیری در دوران همه‌گیری کرونا برای همه‌ی کشور‌های جهان، سرشار از مشکلات جدید و دور از انتظار بود. همه‌ی دانش‌آموزان بخش‌هایی از سال 2020 میلادی را در کلاس‌های آنلاین گذراندند و احتمالاً بخش‌هایی از سال 2021 را نیز در این کلاس‌ها سپری خواهند کرد. جلوه‌های نوین تکنولوژی با همه‌ی وجوه هیجان‌انگیزش، برای بسیاری از دانش‌آموزان سرزمینی کشف‌نشده بود. آن‌ها در جایی فراتر از مطالعه‌ی کتاب دیجیتال یا دیدن فیلم آموزشی گام نهادند و دوره‌های آموزشی منظمی را پای دستگاه‌هایشان تجربه کردند. این اتفاق بدون تردید برای دانش‌آموزان سال‌های ابتدایی تحصیلی از آشنایی کمتری برخوردار بوده است.

«تنظیم دوره‌های منظم» یکی از عوامل مهمی است که باید همه‌ی والدین و مربیان برای موفقیت هرچه بیشتر دوره‌های یادگیری آنلاین مدنظر داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلات یادگیری از راه دور، کاهش تمرکز آموزشی دانش‌آموزان است. دورشدن از فضای سنتی محیط‌های یادگیری، مثل کلاس درس، آن‌هم در بازه‌هایی طولانی‌مدت، اتفاقی بدیع در فرایند‌ آموزشی بوده است. برای غلبه بر این مشکل به راهکاری برای افزایش تمرکز دوره‌ها نیاز خواهیم داشت که در رأس آن، منظم‌کردن دوره‌ها و زمان‌بندی کلاس‌ها قرار دارد. مهم‌ترین عامل موفقیت در مشابه‌سازی بازدهی کلاس‌های حضوری و غیرحضوری، حفظ الگوی منظم کلاس‌ها از نظر زمان‌بندی هفتگی و ماهانه است. باید به خاطر داشت که زمان‌بندی کلاس‌ها معیار مهمی در زمان‌بندی برنامه‌ی دانش‌آموزان برای مطالعات بیرون از کلاس و حل تمرین‌هاست. کمک‌کردن به برگزاری منظم دوره‌های آموزشی، پیش‌شرط افزایش تمرکز در یادگیری است. منظم‌کردن زمان یادگیری درس‌ها، یکی از یادگاری‌های بزرگ این روزها برای آینده خواهد بود.

عوامل فراوانی در طول دوره‌ی یادگیری غیرحضوری نیازمند بهینه‌سازی هستند که «مدیریت زمان» از جمله‌ صدرنشینان این فهرست است. مشکل مدیریت زمان مطالعه و حضور در کلاس‌ها، یکی از مشکلات رایج در این دوره‌های یادگیری است. قرارگرفتن دانش‌آموزان در وضعیتی که خود را در چهارچوب کلاس درسی احساس نمی‌کنند، گاهی باعث می‌شود در مدیریت زمان دچار مشکل شوند. باید به دانش‌آموزان یادآوری کنید که قرارنگرفتن در کلاس درس حضوری به معنای نامحدودبودن زمان آن‌ها در منزل نیست و قرارگرفتن در مدار پیشرفت درسی به مدیریت بهینه‌ی زمان نیاز دارد؛ آن‌هم در وضعیت یادگیری در دوران همه‌گیری کرونا.

منبع:  www.skillsyouneed.com