نقش بازیابی در فرایند یادگیری

یکی از روش‌های بسیار مؤثر یادگیری، بازیابی مطالب بلافاصله پس از خواندن آن‌هاست که به ماندگاری آن‌ها و همچنین بایگانی منظم آن‌ها در ذهن کمک بسیار شایانی می‌کند.

نقش بازیابی در فرایند یادگیری

یکی از روش‌های بسیار مؤثر یادگیری، بازیابی مطالب بلافاصله پس از خواندن آن‌هاست که به ماندگاری آن‌ها و همچنین بایگانی منظم آن‌ها در ذهن کمک بسیار شایانی می‌کند. برای این کار باید ابتدا مطلب را با دقت بخوانید و سپس با طرح چند پرسش کلیدی که هدف از خوانده‌شدن مطالب در آن مطرح شده، روی مطلب تمرکز کنید. پاسخ به این سؤالات به مرتب‌شدن موضوعات در ذهن کمک می‌کند و به‌اصطلاح مطالب را در دسترس قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که اطلاعات در ذهن ما وجود دارد و اگر نمی‌توانیم آن‌ها را به خاطر بیاوریم، بیشتر به دلیل آن است که در ذهن به‌صورت پراکنده و بی‌نظم بایگانی شده‌اند. اگر محتویات هارد کامپیوترتان را بی‌نظم و بدون هیچ ترتیبی بایگانی کرده باشید، برای دسترسی به هر موضوع، باید تلاش بسیاری بکنید و خیلی وقت‌ها نمی‌توانید مطالب مدنظر خود را بیابید. اگر اطلاعات در ذهن هم بی‌نظم بایگانی شود، دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار و زمان‌بر است و بازیابی مطالب کمک شایانی به مرتب‌سازی آن‌ها در ذهن و درنهایت افزایش سرعت دستیابی به آن‌ها خواهد کرد. خلاصه‌نویسی روش بسیار مؤثری برای بازیابی مطالب و درنتیجه دسترسی به آن‌هاست. پس از خواندن و خط‌کشیدن زیر نکات مهم، حاشیه‌نویسی‌کردن و ‌نشان‌دارکردن مطالب مهم، با روش‌های توضیح داده‌شده (کشیدن جدول و نمودار و نیز فرمول‌ها و شکل‌های ابتکاری و نیز کلیدواژه‌نویسی) که همگی از روش‌های طبقه‌بندی مطالب و بازیابی اطلاعات است، برای مدتی طولانی آن‌ها را در ذهن مرتب و قابل‌دسترس کنید. در کنار خلاصه‌نویسی حل تمرین‌های متنوع و زیاد ابتدا به‌صورت تشریحی و سپس تستی هم به بازیابی کمک بسیار می‌کند و درنهایت حضور در آزمون و پاسخ به سؤالات آن، بخش تکمیلی فرایند یادگیری و بازیابی است. درواقع اگر شنیده‌اید که آزمون عاملی مؤثر در یادگیری است، به‌دلیل تمرکز و تلاشی است که در جلسه‌ی آزمون برای به‌خاطرآوردن مطالب و درنتیجه بازیابی و طبقه‌بندی آن‌ها انجام می‌دهید.

Menu