گفتوگو با امیرعلی مستغیث از تبریز
از سوم دبستان تا قبولی در مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف
کارنامه اشتباهات، منبع مناسبی برای جمعبندی است.
شهر: تبریز
مدرسة دبستان: شفق مهر
میانگین تراز سال آخر: 7608
سالهای حضور در کانون: سوم دبستان، دهم و دوازدهم به مدت 3 سال
موفقیت: رتبه 38 کنکورریاضی منطقه (1)
شغل پدر: کارمند
شغل مادر: خانهدار
اولین آزمونی را که در کانون شرکت کردی، به یاد داری ؟
بله از طرف مدرسه سال سوم دبستان در آزمونهای کانون ثبتنام شدم. در این آزمون من 3 کشور شدم.
جو رقابتی مدرسة شما چگونه بود؟
جو رقابتی سالمی در مدرسة ما حاکم بود یعنی این رقابت همراه با رفاقت بود و به پیشرفت ما ،در کنار هم کمک میکرد.
از کدام کتاب کانون استفاده کردی و روی رشد درسی شما موثر بود؟
من از کتاب های آبی( سه سطحی کنونی) استفاده کردم.
کتاب سهسطحی را به چه دانشآموزانی توصیه میکنید؟
من این کتاب را برای دانش آموزانی که تازه میخواهد از یک مبحث برای اولین بار تست بزند، توصیه نمیکنم این کتاب به کسی میتواند کمک کند که اول درس را مبحث به مبعث سوال تستی و تشریحی حل کرده باشد و برای جمعبندی و دیدن سوالات تستیتر به سراغ این کتاب بیاید.
آزمون تیزهوشان قبول شدید؟
بله من قبول شدم .
برای قبولی در مدرسة تیزهوشان، چگونه درس میخواندی؟
من سعی می کردم تسلط خودم را روی مباحث تقویت کنم. مثلا معلم ما مبحث تناسب را درس میداد، من میرفتم و از کتابهای تست تعداد سوالات این مبحث را پیدا میکردم و آن را برای خودم در چند روز تقسیم میکردم. تمام سعی من این بود که هر روز درس بخوانم و تست بزنم حتی اگر دو روز پشت هم کم درس میخواندم بسیار برایم بهتر بود تا اینکه یک روز هیچی درس نخوانم.
برای حل تستها، زمان میگرفتی؟
در دبستان من با کمک مادرم تست میزدم اوایل حل تستها از من زمان زیادی می گرفت چون برای حل سوالها خیلی مقید به رعایت زمان مشخص نبودم.
چگونه توانستی به حل تست در زمان مشخص عادت کنی؟
این کار فقط با تلاش زیاد و حل سوالات بیشتر تقویت میشود من سوالات زیادی حل میکردم تا کمکم با حل سوالات و انواع سوالات هر مبحث آشنا شدم. وقتی با سوالات مبحث آشنا می شوی راه حل ها هم برای شما ساده تر می شوند و سریع تر به ذهن می رسند.
کدام یک از اعضای خانوادة تو، بیشتر پیگیر درسهایت بود؟
مادرم بیشتر درس خواندن من را پیگیری و حمایت میکرد.
مادر شما چگونه حمایتت میکرد؟
مادر من روی نتیجه حساس بود او کارنامههایم را بررسی میکرد و اگر از روال همیشه خارج شده بودم و درسی اُفت داشتم تغییراتی در برنامهها یا منابعم میدادیم. یعنی یا ساعت مطالعه آن درس را تغییر می دادیم یا اینکه کتاب دیگری برای آن تهیه می کردیم.
از کدام کارنامهی آزمونها استفاده میکردی؟
از کارنامهی اشتباهات و کارنامهی اصلی
چگونه و چه زمانی از کارنامهی اشتباهات استفاده میکردی؟
کارنامهی اشتباهات یک منبع بسیار مناسب و مفید است برای زمان جمعبندی این کارنامه کمک میکند که متوجه شویم کدام قسمتها را ایراد داریم بهترین روش جمعبندی استفاده از اشتباهات است.
گفتی و قتی در درسی افت میکردی در برنامههایت تغییر اعمال میکردی، این تغییرات سخت بود؟
کلاً انسان نسبت به تغییر شرایط مقاوم است و این کار سخت است.
من هم برایم سخت بود اما کسی که بتواند وقتی نیاز به تغییر دارد، تغییر کند و روشش را تغییر دهد تا بهترین روش را پیدا کند، میتواند به نتیجهی دلخواهش برسد.
میتوانی مثالی از این تغییر بزنی؟
بله مثلا من وقتی در اولین آزمون سال دوازدهم، هندسه را درصد پایینی زدم متوجه شدم کتاب تست من در این درس خوب نیست و کتابم را تغییر دادم و بعد نتیجهی دلخواهم را کسب کردم.
بهترین رتبهای که در آزمونها کسب کردی، چند بود؟
به جز دبستان، من در اولین آزمون بعد از عید نوروز، سال دوازدهم 9 کشور شدم.
فکر میکنی، چه چیزی باعث کسب این رتبه شد؟
من فهمیده بودم که نوروز بهترین فرصتی است که برای جمعبندی دارم و بنابراین نباید فرصت را از دست بدهم، پس در این مدت به خوبی درس خواندم و آن را از غنیمت شمردم.
مصاحبه با رتبههای برتر را میخواندی؟
بله هم من و هم مادرم مصاحبهی رتبههای برتر را در مجله میخواندیم و سعی میکردم از تجربیاتشان استفاده کنم.