اگر بخواهیم داستان ایجاد انگیزه در دانشآموزان را تعریف کنیم، همهچیز از تصویرسازی دانشآموزان از موفقیت یا شکست آغاز میشود. متناسب با نوع فعالیتهایی که فرزند شما در حال انجام آنهاست، نتیجهای نهایی را از پیش در ذهن خود تصور میکنید. با نگاهی مثبتگرایانه میتوان کودکان را به ترسیم موفقیتها در ذهن عادت داد که این کار باعث میشود تلاش و انگیزهاش برای رسیدن به موفقیت ترسیمشده دوچندان شود؛ اما وقتی این تصویرسازی در شرایطی که او خود را ناموفق میپندارد، مهمتر است. انگیزهی قوی باعث میشود دشواریهای یادگیری به فرصت تبدیل شود و دانشآموز بهجای کمانگیزهشدن، به دنبال راهحل برود. رسیدن به این تغییر محوری و خاص، یعنی ساختن نقطهقوت همیشگی. در کنار همهی اینها چند راهکار اجرایی دیگر نیز میتواند در افزایش انگیزهی یادگیری در دانشآموزان مؤثر باشد.
شناخت روشهای متعدد یادگیری، بهویژه روش اتکای یادگیری که در آن مشخصات فردی تعیینکنندهی روشهای کارآمدتر در یادگیری هستند، یکی از راهکارهای مهم در افزایش انگیزهی یادگیری است. وقتی به عوامل مؤثر در کاهش انگیزهی یادگیری نگاه میکنیم، قرارگرفتن دانشآموزان در چهارچوب روشهای یادگیری دلسردکننده و ناکارآمد یکی از عوامل اصلی در فهرست خواهد بود. دانشآموزان باید بهکمک والدین و مربیان با انواع روشهای یادگیری آشنا شوند تا ضمن آشنایی با فضای متنوع آن، بهترین روش را انتخاب کنند.
کمک به سازماندهی برنامهای یکی از حمایتهای بسیار مهم و اجرایی والدین است. نجات برنامهی درسی دانشآموزان از پیچیدگی و نامنظمبودن ساعتهای مطالعه و آشفتگیهای ناشی از اثرات نامطلوب بر برنامهی مطالعاتی، همچنین تدوین طرحی جامع با قابلیت پوششدادن کارهای باقیمانده از مطالعه، باعث میشود تا گروهی دیگر از عوامل کاهندهی انگیزه بهمرور زمان حذف شود. باید به خاطر داشت که آشفتگی برنامهای نقش مؤثری در کاهش انگیزهی دانشآموزان دارد.
ایجاد نوعی فضای مطالعاتی خاص و کارآمد در محیط خانه نیز راهکار دیگری برای ارتقای انگیزهی یادگیری در دانشآموزان است. مطالعه پنجرهی یادگیری است و نوع نگاه شما به نحوهی مطالعه فرزندتان تأثیری زیادی در ارزشگذاری مطالعه و یادگیری در ذهن دانشآموز دارد.
منبع: www.edutopia.org
