گفت‌وگو با رتبه 44 منطقه 2 کنکور تجربی 99: فاطمه اکبری

گفت‌وگو با فاطمه اکبری رتبه 44 منطقه 2 کنکور تجربی 99 از شهر ساری

گفت‌وگو با رتبه 44 منطقه 2 کنکور تجربی 99: فاطمه اکبری

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با فاطمه اکبری رتبه 44 منطقه 2 کنکور تجربی 99 از شهر ساری


حضور در کانون، آزمون‌های برنامه‌ای و برنامه‌ی راهبردی

من از کلاس هفتم تا دوازدهم در مدرسه فرزانگان یک ساری دانش آموز بودم.

 سابقه کانون و اینکه بیشتر رتبه های برتر کانونی بودندسبب شد در کانون ثبت نام کنم.

به صورت ناپیوسته . ششم و هفتم . دهم تا دوازدهم.به مدت ۵ سال کانونی بودم.از نظر من تداوم در شرکت لازم است زیرا شرکت در آزمون های کانون باعث میشود که یک برنامه پیوسته برای درس خواندن داشته باشیم و مهم تر از همه اینکه هر دوهفته یکبار متوجه ضعف ها و نقاط قوت خود شویم و روش های درس خواندن خود را اصلاح کنیم .در سال دهم میانگین ترازم ۷۱۰۰ بود در سال یازدهم ۷۴۰۰ و دوازدهم ۷۷۲۸ . در سال دهم خیلی مطالعه کنکوری نداشتم . سال یازدهم ساعت مطالعه خود را بالاتر برده و سعی کردم پیوستگی ام حفظ کنم. در سال دوازدهم با اینکه ساعت مطالعه ام تغییر خاصی نکرد ، مهم ترین عامل پیشرفتم استفاده مناسب از تابستان بود به طوری که سعی کردم بیشترِ درس های دوازدهم را مطالعه کنم.ایستگاه های جبرانی در برنامه راهبردی کانون از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند چون باعث تثبیت مطالب و رفع اشکال میشوند.در سال دهم و یازدهم غیبت داشتم اما سال دوازدهم در همه ازمون های حضوری شرکت کردم. اگر به عقب برگردم همه ازمون ها را شرکت میکنم حتی اگر برایش نخوانده باشم. غیبت سبب جدایی از برنامه و عقب افتادن میشود . حتی وقتی مطلعه ای نداشته ایم هم شرکت در ازمون میتواند تمرینی باشد برای اینکه سوالاتی را که بلد نیستیم جواب ندهیم

اگر برنامه راهبردی از مدرسه جلوتر بود ، خودم درس هارا میخواندم و برای خودم درسنامه ای تهیه میکردم و در نهایت مطالعه برای ازمون مارا از مطالعه برای مدرسه بی نیاز میکند.اگر هم مدرسه جلوتر باشد برای ازمون ها فقظ احتیاج به مرور داریم چون مظالب را قبلا خوانده ایم . البته در درس هایی که کلاس میرفتم همیشه از برنامه ازمون جلوتر بودم و سعی میکردم در تابستان حجم زیادی از مطالب سال بعد را بخوانم.

                                                 

کلکسیون روش مطالعه

نقاط قوت فاطمه

فیزیک: اول یک درسنامه را مطالعه میکردم و برای خودم خلاصه ای از آن تهیه میکردم . بعد سراغ تست ها میرفتم ودر مجموعه های ۲۰ تا ۳۰ تایی تست میزدم. تست های نکته دار را مارک دار میکردم تا در ایستگاه های جبرانی دوباره حلشان کنم. در این بین نیم نگاهی به کتاب درسی هم داشتم. برای درس هایی مثل ریاضی و فیزیک روش خاصی وجود ندارد . مهم ترین نکته تمرین زیاد و اشنا شدن با انواع تست های مختلف است . برای این درس دو منبع داشتم.

شیمی: برای این درس متن کتاب به اندازه متن کتاب زیست و دینی مهم است. ابتدا متن کتاب را به صورت کامل مطالعه میکردم و در طول فاصله دو هفته ای ازمون چند بار مرور میکردم . سپس به سراغ درسنامه میرفتم و نکات مهم را به کتاب درسیم اضافه میکردم. در نهایت تست هارا کار میکردم . در مسئله های شیمی ابدا نباید از ماشین حساب استفاده کرد حتی اگر عدد ها خیلی غیر منطقی باشند چون طبق کنکور امسال و همچنین ۹۷امکان طرح سوال های بسیار وقت گیر با عدد های بزرگ ممکن است بهتر است با تمرین درست درخانه سرجلسه کنکور غافل گیر نشویم.

چالش زیست برای فاطمه

سال یازدهم خیلی به متن کتاب میپرداختم و کمتر تست میزدم. اما سال دوازدهم به توصیه معلمم تعداد تست هارا بیشتر کردم . البته باید متن کتاب را کاملا حفظ بود اما از جایی به بعد خواندن بیشتر متن کتاب چیزی به ما اضافه نمیکند اما با تست زدن با دید طاح های مختلف اشنا شده و به نکاتی که هنگام خواندن کتاب متوجهشان نشده بودیم پی میبریم.

سال دوازدهم چند بار به صورت روزنامه وار کتاب را بعد از تدریس معلم مطالعه میکردم سپس به سراغ تست ها میرفتم و یک منبع را تمام میکردم . هر تست را درجا بررسی میکردم و نکاتش را یادداشت میکردم و قسمت های مهم را هایلایت میکردم . سپس دوباره به متن کتاب برمیگشتم و سعی میکردم به صورت کامل متن را حفظ کنم و چون قبلا چندین بار متن کتاب در پاسخنامه تست ها مرور شده بود حفظ کردن ان راحت تر میشد.


منابع مطالعاتی

من از کتاب های سه سطحی ریاضی و فیزیک استفاده کردم . مهم ترین ویژگی ان سوال ها سطح سه بود که دانش اموز را به چالش میکشید.


اطلاع‌رسانی (سایت کانون، مجله‌ی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه

من  هرروز به سایت کانون مراجعه می‌کردم و گاها در صفحه مقطع کلمنت میگذاشتم.صفحه مقطع و مصاحبه ها جذابترین بخش سایت برای من بود.از بین کارنامه های مختلف بیشترین استفاده ام از کارنامه اصلی بود؛ چون جایگاه خود را در هر درس بین همه دانش اموزان کشور متوجه میشدم.

از مجله ی سرای دانش قسمت‌های گفت و گو با نفرات برتر را می‌خواندم. چون دوست داشتم با روش های مختلف بیشتر اشنا شوم.


خانواده

من همیشه سعی کردم ارامشم را حفظ کنم و چندبار معلمانم و دوستانم به من گفتند که ارامش و اعتماد به نفس خوبی دارم . البته در ماه اخر کنکور درگیر استرس شدم که فکر کنم طبیعی باشد.

تحصیلات پدرم تخصص داروسازی است و ایشان هییت علمی دانشکده داروسازی اند.تحصیلات مادرم دکتری است و ایشان پزشک اند.یک برادر کوچک تر دارم که کلاس ششم است و از امسال تابستان در ازمون ها شرکت میکند. تعداد زیادی از دانش اموزان مدرسه ما در آزمون ها کانون شرکت میکردند.

فاطمه از نقش پدر و مادرش میگوید!!!

در برنامه ریزی برای کنکور خیلی به من کمک کردند و هرسال برای برنامه کلاس ها و درس خواندنم  باهم مشورت میکردیم . اگر در ازمونی افت تراز داشتم یا رتبه ام خوب نمیشد به من میگفتند اهمیتی ندارد و باید اشکالاتم را پیدا کنم و اگر روحیه ام را از دست میدادم بامن صحبت کیردند و تشویق میکردند.


روز کنکور و سایر موارد

در جلسه‌ی کنکور از روش مدیریت زمان زمان های نقصانی استفاده کردم.متاسفانه بدلیل وقت گیر بودن سوالات زمانی نتوانستم ذخیره کنم و حتی سوالاتی که میتوانستم حل کنم اما وقت گیر بودند را رد کردم.

پشتیبان ویژه

پشتیبان ویژه من خانم زینب سرپرست رتبه ۱۹ کشوری سال ۹۷ بودند.

هروقت سوالی داشتم از ایشان میپرسیدم  و ایشان با حوصله تمام به من پاسخ میدادند . تجربیات ارزشمند ایشان بسیار کمک کننده بود به خصوص که در سال ۹۸ هم دو نفر از دانش اموزانشان رتبه تک رقمی کنکور شدند.

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu