گفت‌وگو با رتبه 24 منطقه 2 کنکور ریاضی 99: علیرضا فرشی

گفت‌وگو با علیرضا فرشی رتبه 24 منطقه 2 کنکور ریاضی 99 از شهر یزد

گفت‌وگو با رتبه 24 منطقه 2 کنکور ریاضی 99: علیرضا فرشی

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با علیرضا فرشی رتبه 24 منطقه 2 کنکور ریاضی 99 از شهر یزد


پدرم دکترای علوم کامپیوتر دارد و هم اکنون عضو استاد دانشگاه است.

مادرم نیز  لیسانس شیمی دارد و خانه دار است .

1 خواهر و 1 برادر دارم برادرم کلاس ششم و خواهرم کلاس پنجم است.

من در مقطع ابتدایی در دبستان امام حسن مجتبی و در دوره متوسطه اول در مدرسه شهید مرشد و در متوسطه دوم در مدرسه برازنده مدم درس خواندم درس میخواندم. در مدرسه ما همه نوع دانش آموزی در آزمون ها شرکت میکردند: بی انگیزه، با انگیزه، درس خوان و درس نخوان


اهمیت کانون و برنامه راهبردی

جامعه آماری بالا و سوالات استاندارد و برنامه راهبردی خوب کانون و ارزیابی عملکرد خودم باعث شد در کانون ثبت نام کنم و به مدت 4 سال، در سال های ششم، و از دهم تا دوازدهم در آزمون ها شرکت کردم. در ایتدا و درسال دهم، از تراز 6700 شروع کردم و در سال دوازدهم تا 7900 هم پیش رفتم. دلیلش این است که هم سال دوازدهم بیشتر تلاش کردم و هم از دو سال گذشته تجربه کسب کردم و روش های مطالعه ام را بهبود بخشیدم.

در رابطه با مهم ترین ویژگی آزمون های کانون باید بگویم برنامه راهبردی خوب و استاندارد و سوالات استاندارد؛ چون کانون طوری برنامه ریزی کرده که می‌توان اولا تمام مباحث را با کیفیت خوب یاد گرفت و تست زد و هم در دوران جمع بندی میتوان چندین بار مرور کرد و سوالات کانون هم تقریبا برگرفته از کتب درسی بود که این نکته خیلی مهم است.

من در سال دوازدهم من در هیچ آزمونی در هیچ سالی غیبت نکردم، چون اگر غیبت می‌کردم از مباحث درسی عقب می افتادم و جبرانش سخت میشد چون ناچار بودم برای آزمون بعد برنامه ریزی کنم بنابراین برای اینکه عقب نیفتم غیبت نمی‌کردم

محور اصلی کار من برنامه کانون بود یعنی اصلا کاری به برنامه مدرسه نداشتم. بر فرض اگر تکلیف مدرسه داشتیم که در چهارچوب مطالعه من برای آزمون ها نبود آن ها را سریع انجام میدادم مثل درسی مثل دفاعی و محیط زیست، و بقیه تمرکزم مطالعه دروس منطبق با برنامه کانون بود و همچنین اینطور هم نبود که اگر فردا فیزیک یا شیمی داشتیم من هم فیزیک یا شیمی بخوانم.

                                                           

کلکسیون  روش مطالعه دروس

دینی یکی از نقاط قوتم بود چون چون تقریبا تمام سوالات آزمون از متن کتاب درسی و حواشی کتاب مطرح میشد و من خوب میخواندم. روش مطالعه من این گونه بود که هر درس دینی را به 4 الی 5 قسمت تقسیم میکردم و در 4 یا 5 روز میخواندم این باعث میشد هر روز حجم کمی از مطالب را اما با دقت زیاد مطالعه میکردم. وسواس نداشتم و خط به خط کتاب را میخواندم. در روز قبل آزمون هم یک جمع بندی میکردم. پس از مطالعه کتاب، من چون در سال های دهم و یازدهم کتاب تست نداشتم از سوالات آزمون های پارسال قلمچی برای ارزیابی و همان جمع بندی که گفتم انجام میدادم ولی در سال دوازدهم یک کتاب تست فقط دین و زندگی 3 داشتم که آن را معمولا پس از پایان هر درس کار میکردم.

در درس فیزیک اول سعی می کردم بر مفاهیم پایه به تسلط کافی برسم . درک مفهوم درس خیلی مهم بود . با یادگیری عمیق فیزیک و توجه به کتاب درسی و درسنامه ها سعی می کردم  راه حل های کوتاه و ابداعی برای مسائل پیدا کنم . بعد نوبت به حل تست های بسیار می رسید . من  آن قدر تست حل  میکردم که خودمراه حل های مخصوص و ذهنی خودم را شکل  می دادم . و در آخرین مرحله طرح مسئله است . تلاش می کردم  به جایی برسم که بتوانم ذهن طراح را بخوانم و این کار تنها در صورتی مسیر می شود که خودمان مسائل چالشی بسازیم .

فیزیک نیز از دیگر نقاط قوتم بود. من به درس فیزیک علاقه داشتم و چون از نظر من درس سنگینی بود بیشتر روی آن نسبت به شیمی بیشتر وقت میگذاشتم ولی نه به اندازه ریاضیات،و تست حل میکردم. روش مطالعه من این بود که اول جزوه دبیر را خوب و حتی الامکان سعی میکردم همان روزی که مبحث تدریس میشد مطالعه کنم بعد به سراغ کتاب درسی میرفتم و فقط سعی میکردم مثال ها و تمرین های مرتبط با اون مبحث را حل کنم ولی حفظیات را برای روز آخر میگذاشتم چون زود فراموش میکردم و بعد به سراغ کتاب تست میرفتم و در سال های دهم و یازدهم با مضرب 1 ولی در سال دوازدهم به دلیل تعداد تست بالا با مضرب 2 کار میکردم و سعی میکردم در فاصله دو هفته ای آزمون ها آن را به پایان برسانم.

اما در درس ادبیات دچار مشکل بودم و در سال دهم و یازدهم کتاب تست در این درس نداشتم و فقط برای آزمون ها معنی واژه از انتهای کتاب میخواندم. حدود 30 الی 40 درصد میزدم و زمان زیادی از من در جلسه آزمون میگرفت. از تابستان دوازدهم تقریبا هر روز ادبیات را در موضوعات مختلفش مطالعه میکردم و تازه فهمیدم که ادبیات باید تست زد تا راه افتاد. بعد از آن، در سال دوازدهم درصد ادبیات من به 91 هم رسید ولی میانگینش بین 75 الی 85 بود.

در درس ریاضیات دچار مشکل بودم. من این درس را بد نمیزدم ولی از دروس اختصاصی دیگر پایین تر میزدم مخصوصا درس هندسه. دلیلش هم این بود که من در سال دهم و یازدهم خیلی زیاد تست هندسه کار نمیکردم و با بیشتر کردن حل تست در هندسه و حتی حسابان و گسسته درصدم افزایش یافت؛ به علاوه اینکه به نظرم سنگین ترین درس آزمون های کانون ریاضیات رشته ریاضی است چون سوال سنگین زیاد دارد و باید مانند ادبیات آنقدر تست حل شود که سرعت حل بیشتر شود. من بعضی از سوالای ریاضی را نمیزدم چون وقتگیر بود و سرعتم کم بود، ولی با زدن تست های بیشتر و گرفتن زمان که خیلی مهم هست سرعتم به تدریج بیشتر شد.


منابع مطالعاتی کانونی

از کتاب های آبی قلمچی در دروس فیزیک دهم، شیمی دهم، ریاضی دهم استفاده میکردم.


ابزار های کانونی

بین ابزار های اطلاع رسانی مختلف کانون، بیشتر به سایت کانون، مجله سرای دانش سر میزدم و هرروز به آن سایت کانون سر میزدم.

به نظرم مفید ترین بخش سایت جعبه ابزار کارنامه بود.  چون باعث میشد تحلیل آزمون خیلی بهتر انجام شود و بهتر نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم و ببینم نیاز است روی کدام درس ها تمرکز بیشتری کنم.

من از کارنامه‌ی اصلی آزمون ،  کارنامه‌ی اشتباهات و کارنامه‌ی هدف‌گذاری، پروژه ای، 5 نوع درس، اشتباهات و بازیابی سوال محور استفاده میکردم اما از کارنامه ی اشتباهات بیشتر بهره میبردم حدود نیمی از غلط هایم در سوالات ساده و عمدتا بی دقتی بود با بررسی کارنامه اشتباهات در همان روز آزمون و شب قبل آزمون بعدی سعی میکردم دیگر اشتباهات آزمون های گذشته را تکرار نکنم و تعداد غلط هایم کمتر شد.

در مجله هم  گفت و گو با نفرات برتر جذاب ترین بخش برایم بود.  چون من در بعضی درس ها مشکل و ضعف داشتم و با مطالعه گفت و گو هم انگیزه میگرفتم و هم از روش های دیگران بهره میگرفتم ولی کپی نمیکردم.

گفت و گو با حسین آقایی آرایی بسیار روی من تاثیر گذاشت چون که او از بچه های روستا و با امکانات بسیار کم بود ولی او تلاش خودش را کرد و یکی از رتبه های برتر شد. من فهمیدم که اگر انسان خودش در هر زمینه ای، نه فقط کنکور، تلاش خودش را بکند و کار خودش رو درست انجام دهد، قطعا نتیجه میگیرد و اگر 1000 جور امکانات باشه ولی تلاش نباشه هیچ فایده ای نداره.

.

نقش اولیا

پدر و مادرم خیلی زیاد به من کمک میکردند و شرایط منزل را برای مطالعه من فراهم میکردند به خصوص اینکه خواهر و برادرم کوچک بودند و سر و صدا میکردند و بسیار به من انگیزه میدادند و هر منبع آموزشی که میخواستم برایم تهیه میکردند و خیلی عالی بودند اگر هم در آزمونی افت میکردم میگفتند آزمون بعدی جبران میکنی و خیلی به من امید میدادند

سماجت در رسیدن به هدف؛

بسیار آدم سخت کوشی هستم یعنی تا یه مطلبی را خوب نفهمیدم از آن عبور نمیکنم و در اقوام و مدرسه به دانش آموز درس خوان من را میشناسند چون زیاد از خونه بیرون نمیرفتم و بیشتر مشغول مطالعه بودم.

.

 روز  کنکور سراسری

روز کنکور بد نبود بر خلاف انتظارم سوالات واقعا سخت بود و من به آن میزانی که در آزمون های کانون مدیریت میکردم نتوانستم مدیریت کنم ولی خوشبختانه خیلی خراب نشد.

در جلسه کنکور من از تکنیک  ضربدر منها و زمان های نقصانی استفاده کردم. زمان های نقصانی بسیار برایم مفید بود. چون باعث میشد در پایان آزمون، زمانی حتی به مقدار 10 دقیقه هم ذخیره کنم و استرسی بابت وقت کم آوردن نداشته باشم. با استراتژی بازگشت، در دروس عمومی 20 دقیقه وقت اضافه آوردم که برخی سوالات قرابت و درک مطلب عربی و درک مطلب های زبان را جواب دادم. در اختصاصی چون بسیار برای من در سطح کنکور سوالات سنگین بود فقط 10 دقیقه، برخلاف آزمون های کانون که تا 35 دقیقه هم اضافه میاوردم، اضافه آوردم و در برگشت دو سوال ریاضی و سه سوال شیمی حل کردم.

پشتیبان ویژه بنده حسین آقایی آرایی (رتبه 9 منطقه ریاضی 98)  بود.ایشان واقعا دل سوز بودند و هروقت من با ایشان تماس میگرفتم و سوال یا اشکالی داشتم به صورت کامل به من جواب میدادند و من واقعا از ایشان تشکر میکنم.


*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته ریاضی می توانید به طور روزانه به کانال تخصصی کنکور ریاضی در تلگرام مراجعه کنید ***

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu