امیرحسین عبرت بین: گفتوگو با شایان صالحی رتبه 18 منطقه 1 کنکور ریاضی 99 از شهر اصفهان
حضور در کانون، آزمونهای برنامهای و برنامهی راهبردی
من دبستان را در مدرسه فردوسی و متوسطه اول و دوم را در دبیرستان اژه ای1(تیزهوشان) سپری کردم. آزمون های آزمایشی استاندارد با جامعه آماری قابل قبولسبب شد در کانون ثبت نام کنم.
از سوم تا ششم و از دهم تا دوازدهم به مدت 6 سال کانونی بودم ؛ محک سطح علمی خودم و ارزیابی رقیب ها دلیل پیوستگی من بود.من با تراز 7053 شروع کردم و دلیل پیشرفت من به خاطر علاقه به درس و حس رقابت طلبی بوده است.
مهمترین ویژگی آزمونهای برنامهای کانون برایم پیوستگی و مداومت است؛ زیرا برای رسیدن به وضیعیت مطلوب باید آرام آرام و پیوسته قدم برداشت و این ویژگی در آزمون های کانون بارز بود.
حدودا 3 الی 4 آزمون غیبت داشتم آن هم به علت های مختلف از جمله(مسافرت، بیماری و...) اگر می توانستم حتما در آزمون ها شرکت می کردم.
من اکثر مواقع با برنامه کانون پیش می رفتم و برنامه مدرسه را در درجه دوم قرار می دادم.
کلکسیون روش مطالعه
نقاط قوت شایان
ریاضی: به خاطر علاقه ایی که به این درس داشتم به تدریج به نقطه قوت من تبدیل شد. روش مطالعه من بیشتر سوال محور بود یعنی اگر زمانی را به خواندن این درس اختصاص می دادم بیشتر در پی سوال حل کردن بودم و اگر سوالی حل نمی شد آنقدر وقت صرف می کردم تا بتوانم به ایده حل سوال برسم.
فیزیک: با توجه با اینکه درس فیزیک در ارتباط زیاد با درس ریاضی بود، از درس های مورد علاقه و نقطه قوت من به حساب می آمد. در ارتباط با مطالعه این درس، تلاش من در پی درک عمقی و مفهومی مطالب و آشنا بودن با ایده های حل تیپ های مختلف سوال این درس بود. به طوری که این درس برای من به عنوان نقطه قوت در زمان تبدیل شد یعنی در حین آزمون می توانستم از این درس زمان ذخیره کنم.
دروس چالشی شایان
ابیات: قبلا به صورت کتابی و بدون طبقه بندی ذهنی به مطالعه این درس پرداختم اما با خواندن روش های مطالعه درس ادبیات رتبه های برتر سال های گذشته در سایت کانون روش خود را به موضوعی تغییر دادم.
دینی: در ابتدا به صورت حفظی سعی در حفظ مطالب و خط به خط متن کتاب درسی بودم اما با توجه به جهت گیری سوالات درس دینی به سمت مفهومی بودن روش مطالعه خود را به سمت مفهومی خواندن دوباره مطالب تغییر دادم و همچنین در قسمت آیات سعی کردم که هر آیه رو با قسمتی از متن درسی تطابق دهم و در ذهنم طبقه بندی کنم.
منابع مطالعاتی
از کتابهای آبی پیمانهای حسابان2،هندسه3،عربی جامع،ادبیات جامع استفاده کردم ،بهترین کتاب پیمانه ای برای من هندسه3 بود به خاطر جزوه کامل و مختصر و سوالات استاندارد.
هم چنین از کتاب های سه سطحی در درو.س فیزیک3،شیمی3 استفاده کردم-آشنایی با سطوح مختلف سوال و اینکه کدام سوالها را در هنگام آزمون رها کنیم و در ابتدا سوال های ساده و متوسط را حل کنیم مهمترین ویژگی این کتاب برای من بود.
اطلاعرسانی (سایت کانون، مجلهی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه
من از سایت کانون و کانال اصلی تلگرامر استفاده میکردم.هفته ای دو بار به سایت کانون مراجعه میکردم.گفت و گو با رتبه های برتر جذابترین بخش سایت بود-زیرا آشنایی با روش های مطالعاتی،برنامه ای آنها برایم اهمیت داشت و اینکه چه دیدگاهی نسبت به کنکور داشتند.
از بین کارنامه های مختلف از کارنامه اصلی آزمون بیشتر استفاده کردم؛برای برسی تراز های درس های مختلف و تاثیر هر درس در رتبه نهایی آزمون.
از مجله ی سرای دانش قسمتهای گفت و گو با نفرات و دانش آموزان برتر را میخواندم.مصاحبه با افرادی که در آزمون های کانون پیشرفت های چشمگیری پیدا کرده بودند؛ تاثیر زیادی روی من داشت.
خانواده
من صرف علاقه درس می خواندم و نتیجه برایم مهم نبود-دیگران من را به عنوانی آدمی خونسرد می شناسند زیراکه من فردی نیستم که به خاطر مسائلی که به طور ناگهانی یا به طور قابل انتظار برایم پیش بیاید هیجانی شوم و همواره تعادل روحی –روانی خودم را در همه شرایط حفظ می کنم.
تحصیلات پدرم دکتری است و ایشان هئیت علمی هستند.تحصیلات مادرم لیسانس است و ایشان خانه دارند. اکثر دانش آموزان اژه ای 1 برای ارزیابی خود در سطح کشوری و با هم کلاسی ها در آزمون ها شرکت می کردند و قاعدتا افرادی در آزمون شرکت می کردند که خواهان پیشرفت بودند.
پدر و مادرم به من اعتماد کامل داشتند و هرآنچه در طول سال کنکور به آن احتیاج پیدا می کردم برایم تهیه می کردند-به من انگیزه می دادند که با تلاشی قوی تر دفعه بعدی نتیجه بهتری کسب کنم.
یک خاطرهی آموزشی از آزمونهای برنامهای کانون
در یکی از آزمون های شرایط صندلی و محیطی آزمون برایم کاملا نامناسب بود و نتیجه آزمون آن روز برایم راضی کننده نبود ؛آن روز برایم درسی شد تا تحت هر شرایطی در روز کنکور بهترین عملکرد خودم را نشان دهم.
افتخارات شایان!!
در سال چهارم دبستان قهرمان ژیمیناستیک استان اصفهان
در سال ششم مدال طلای المپیاد پایا
در سال نهم مدال نقره المپیاد پایا
در سال دهم قبولی مرحله اول المپیاد رشته ریاضی و کامپیوتر
در سال یازدهم قبولی مرحله اول المپیاد رشته ریاضی و کامپیوتر و فیزیک
روز کنکور و سایر موارد
با توجه به سطح سوالات امسال سرجلسه کنکور کمی شوکه شدم اما در ادامه توانستم تعادل روحی خودم را حفظ کنم. از روش های مدیریت زمان ضربدر و منها و زمان های نقصانی استفاده کردم.
.زمان های نقصانی برایم مؤثرتر بود ؛با توجه به سوالات بسیار وقت گیر شیمی امسال، با زمان های نقصانی اواسط وقت دفترچه اختصاصی ها به درس شیمی رسیدم و با ارزیابی که از سوالات شیمی داشتم سرعتم را در درس فیزیک و ریاضی بیشتر کردم تا بتوانم زمان بیشتر روی درس شیمی قرار بدهم.
در دروس عمومی از درس های دینی و زبان حدودا 15 دقیقه زمان ذخیره کردم و بر روی دروس عربی و فارسی صرف کردم.
در دروس اختصاصی حدودا 40 دقیقه مانده به پایان آزمون تمام سوالات را یکبار خوانده بودم و این زمان را به حل سوالات سخت و وقت گیر باقی مانده از دور اول اختصاص دادم، حدودا 10 دقیقه از زمان فیزیک را به زمان شیمی اختصاص دادم.
پشتیبان ویژه
پشتیبان ویژه من آقای آرمین دلکسار ماهر –رتبه 59 منطقه ۱ بودند.
به صورت تماس تلفنی با ایشان در ارتباط بودم و از تجاربی که ایشان در اختیارم قرار دادند کاملا راضی و قدردانم.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته ریاضی می توانید به طور روزانه به کانال تخصصی کنکور ریاضی در تلگرام مراجعه کنید ***
