بی شک برای رسیدن به هدف باید از افراط و تفریط اجتناب کرد. اگر همهی کارها بهموقع و منظم اجرا شود، از هدررفت وقت جلوگیری میشود و میتوان خود را بهتر مدیریت کرد. به همهی دانشآموزان توصیه میکنم برای تعادل در روند آموزشی، کارهای زیر را انجام دهند:
1. زمانبندی مطالعهی درسها در اکثر ساعات شبانهروز بر اساس جدولهای دفتر برنامهریزی و تصمیمگیری کوتاهمدت؛
2. تعادل در مطالعهی تشریحی و تستی بهتناسب نیاز از طریق خودشناسی با انواع کارنامههای آزمون و برنامههای راهبردی؛
3. تعادل در مطالعهی درسهای عمومی و اختصاصی با توجه به ضرایب درسها؛
4. تعادل در مطالعهی درسهای پایه و دوازدهم با توجه به اهمیت امتحانات نهایی (در روزهایی که به مدرسه میروید تا درسهای دوازدهم را یاد بگیرید، به مطالعهی درسهای دوازدهم بیشتر توجه کنید و روزهایی که به مدرسه نمیروید یا شبها، به درسهای پایه اهمیت بدهید. دانشآموزان پایهی دهم و یازدهم، از عصر چهارشنبه تا ظهر جمعه تستهای مباحث آموزشی در طول هفته را تمرین کنند)؛
5. تعادل در اجرای برنامهی دوهفتهای با توجه به شناخت از خود و مدیریت زمان در جلسهی آزمون و توزیع عادلانهی محتوا در طول دو هفته؛
6. تعادل در بررسی آزمونها و توجه به نقاط قوت و تعمیم روشهای خوب برای اصلاح نقاط ضعف؛
7. تعادل در بازیابی اطلاعات از طریق آزمون و کاهش اشتباهات و تحلیل بهموقع؛
8. تعادل در خواب، خوراک، ورزش و تفریح و فوقبرنامهها (هرچیزی بهموقع و در جای خود ارزشمند است)؛
9. تعادل در انتخاب کلاسهای آموزشی خارج از مدرسه و انتخاب کتابهای کمک درسی؛
10. تعادل در تکرار و تمرین تستهای شناسنامهدار و طراحیشده.
