معرفی رشته علوم تربیتی(فرهنگیان) از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته علوم تربیتی(فرهنگیان) از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

در این مطلب سراغ رشته‌ی علوم تربیتی رفته ایم و با خانم فاطمه رزاقی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش دبستان و پیش دبستانی دانشگاه پردیس نسیبه تهران (دانشگاه فرهنگیان) و آقای مجید فرهادی، فارغ التحصیل رشته‌ی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش دبستان و پیش دبستانی دانشگاه پردیس شهید چمران (دانشگاه فرهنگیان) به گفت و گو پرداخته ایم.


بخش اول:


فاطمه رزاقی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش دبستان و پیش دبستانی دانشگاه پردیس نسیبه تهران (دانشگاه فرهنگیان)


1. رشته ی آموزش ابتدائی را در چند سطر معرفی کنید.

امروزه استانداردهای یادگیری در سطح جهانی ارتقا یافته و جوامع برای دستیابی به موفقیت، به کسب دانش و مهارت‌های جدید در عرصه‌های مختلف نیازمند هستند. در چنین شرایطی، معلمان باید بتوانند همسو با تحولات علمی و متناسب با نیازهای جامعه، توانایی‌های دانشی و روشی خود را ارتقا داده و موقعیت‌های یادگیری متنوعی را برای کسب مهارت‌های یادگیری توسط دانش آموزان تدارک ببینند. کسب این توانایی در دوران کودکی بیش از هر دوره دیگری دارای اهمیت است؛ چرا که آنچه فرد در دوران نوجوانی و بزرگسالی انجام می‌دهد، تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی است. تحقق این امر تا حد زیادی به کیفیت برنامه درسی معلمان در دوره ابتدیی و چگونگی آماده‌سازی آنان وابسته است. پس هدف کلی برنامه درسی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، توسعه ظرفیت حرفه‌ای مربیان به منظور خلق فرصت‌های یادگیری است، که در آن امکان به کارگیری تجربیات شخصی و آزادی عمـل یادگیرنـده بـرای دسـتیابی بـه دانـش پایـه، پـرورش مهـارت‌هـا، باورهـا و گرایش‌هایی که زمینه ساز عمل و تداوم عمل یادگیرنده در دستیابی به شایستگی‌های مورد انتظـار در نظـام آموزشـی اسـت، را فراهم می‌کند.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

با توجه به اینکه هر سه گروه رشته‌ی ریاضی-فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند، نمیتوان دروس دقیقی را نام برد. اما به نظر من علاقه به تدریس و آموزش به دیگران مهم‌ترین عامل موفقیت در این رشته است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

حوصله و صبر کافی، توانایی ارتباط گرفتن با دانش آموزان با روحیات مختلف، توانایی مدیریت کردن کلاس، فن بیان قوی و علاقه به تدریس از جمله ویژگی‌هایی است که یک معلم باید داشته باشد.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

روانشناسی تربیتی، اصول و روش‌های تدریس، نظریه‌های یادگیری و آموزش، ارزشیابی از یادگیری، کاربرد زبان در تربیت، آموزش و پرورش تطبیقی با تاکید بر دوره‌های تحصیلی، طراحی آموزشی در آموزش ابتدایی، مبانی آموزش ریاضی، مبانی آموزش زبان فارسی، ادبیات کودکان و نوجوانان، آموزش قرآن، کارگاه آموزش هنر، فنون راهنمایی و مشاوره در دوره‌ی ابتدایی، مبانی آموزش تربیت بدنی، برنامه ریزی درسی کلاس‌های چندپایه، اختلالات یادگیری و  ... از جمله دروس اصلی این رشته هستند.


5. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟

آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و تکنولوژی آموزشی گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی هستند.


6. مزایا و معایب تحصیل در این رشته چیست؟

دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند از مزایایی چون استخدام رسمی در آموزش و پرورش، دریافت حقوق ماهیانه در حین تحصیل برخوردار هستند. همچنین این رشته با توجه به ساعت کاری پایینی که دارد برای خانم‌ها بسیار مناسب است. البته این نکته باید در نظر گرفته شود که امر آموزش خصوصا به کودکان انرژی بسیاری می‌خواهد و باید با روحیات شما سازگار باشد و در صورت نداشتن صبر و حوصله‌ی کافی از انتخاب این شغل پشیمان خواهید شد.


بخش دوم:


مجید فرهادی، فارغ التحصیل رشته‌ی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش دبستان و پیش دبستانی دانشگاه پردیس شهید چمران (دانشگاه فرهنگیان)


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی آموزش ابتدائی چیست؟

برنامه ریزی آموزشی، مشاوره،  تکنولوژی آموزشی، برنامه ریزی درسی، تحقیقات آموزشی، آموزش بزرگسالان، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، مدیریت آموزشی و ... از جمله گرایش‌های ارشد این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

دانشجویان این رشته پس از فراغت از تحصیل شیوه‌ی تدریس دروس دبستان خصوصا به صورت نوین و با ابزار خاص، نحوه‌ی رفتار با کودکان، مدیریت کلاس درس و نحوه ارزشیابی آن‌ها را فرا می گیرند، اما موفقیت در این رشته (شغل) نیازمند تجربه است.


3. ویژگی‌هایی که یک آموزگار حین تدریس باید داشته باشد چیست؟

قدرت بیان خوب، استفاده از ابزارهای آموزشی برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان، مدیریت و اداره‌ی کلاس درس، خلاقیت در تدریس، حوصله کافی برای پاسخ به سوالات دانش‌آموزان از جمله ویژگی‌هایی است که یک معلم باید داشته باشد.


4. سیستم آموزشی نسبت به گذشته چه قدر تغییر کرده است؟

سعی بر این است که سیستم آموزشی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود مطابق با سیستم آموزشی کشور‌های پیشرفته باشد، اما در ایران ارائه این آموزش‌ها چندان راحت نیست و بستر آن هنوز کامل فراهم نشده است. اما سیستم آموزشی در مدارس نسبت به گذشته تعییر محسوسی داشته است. به عنوان مثال استفاده از شیوه‌ها و ابزار نوین برای آموزش یکی از این موارد است.


5. آیا محل خدمت یک معلم قابل تغییر است؟

معمولا محل خدمت معلمان در چند سال اول قابل تغییر نیست و معلم موظف است که در مناطقی که برای او تعیین شده است تدریس کند. اما در صورت وجود شرایط خاص و ضروری ممکن است امکان جابه‌جایی وجود داشته باشد.


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی علوم تربیتی