امسال در تحلیل آزمون جدیتر هستم
فاطمه زمانی در یک نگاه
شهر: رامهرمز (استان خوزستان)
مدرسه: نمونهدولتی گلستان ولایت
سالهای حضور در کانون: از هفتم تا دهم تجربی بهمدت 4 سال
میانگینتراز: 7037
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی آموزش ابتدایی، بازنشستهی آموزشوپرورش
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی مطالعات خانواده، فرهنگی
چهار سال حضور در آزمونها چه نتایجی برایت داشت؟
زمانی که کلاس هفتم بودم، دوستی داشتم که در آزمونها شرکت میکرد و همیشه در شهر، رتبهی اول را کسب میکرد. او تشویقم کرد که آزمون بدهم و با هم رقابت کنیم. قبل از من هم برادرم دانشآموز کانون بود. وقتی آزموندادن را شروع کردم و با فضای آزمونها آشنا شدم، متوجه شدم که بهترین شیوه این است که با وضعیت قبلی خودم رقابت کنم و سعی کنم هر بار بهتر از گذشتهی خودم باشم. این دیدگاه برایم تأثیر مثبتی داشت.
چرا تصمیم گرفتی رشتهی تجربی را انتخاب کنی؟
در متوسطهی اول در همهی درسها قوی بودم؛ اما وقتی درسهای رشتههای متوسطهی دوم را بررسی و با هم مقایسه کردم، متوجه شدم که به تجربی و آیندهی شغلی آن علاقهی بیشتری دارم. دوست داشتم در آینده در رشتهی پزشکی درس بخوانم. خانواده هم برای این انتخاب مشوق من بودند.
پس تا دهم مرداد، درسهای هشتم و نهم را مرور کردی.
به این فکر میکردم که بچههایی که در متوسطهی اول در مدارس تیزهوشان درس میخواندند، آزمون ندارند و با خیال راحت درسهای دهم را پیشخوانی میکنند. این کمی نگرانم میکرد که مبادا از پیشخوانی درسهای دهم عقب بمانم؛ بههرحال تصمیم گرفتم بعد از آزمون تیزهوشان، تمام تلاشم را بکنم که با برنامهی راهبردی کانون هماهنگ شوم و این زمان را جبران کنم.
در این تعطیلات طولانیمدت مدرسه، چه برنامههایی برای خودت داشتی؟
تا ۱۰مرداد تمام تمرکزم روی مطالعه برای آزمون تیزهوشان بود. بعد از آن با برنامهی آزمونهای تابستان کانون، پیشمطالعهی درسهای سال تحصیلی بعد را شروع کردم. در تعطیلات گاهی من هم کمی کمکاری میکردم؛ اما سعی میکردم مداوم درس بخوانم و پیوستگیام را حفظ کنم.
پیشمطالعهی دهم را با چه درسهایی شروع کردی؟
پایهی دهم را با پیشمطالعهی چهار درس اختصاصی شروع کردم. برای این کار هم کتابهای آبی کانون را تهیه کردم.
کدام درس رشتهی تجربی را بیشتر دوست داری؟
به زیست علاقه دارم. سعی میکنم کتاب درسی را با تمرکز و دقت بخوانم و تأکید زیادی روی متن کتاب درسی دارم. گفتاربهگفتار پیش میروم و به قیدها و نکات ریز توجه میکنم. تست هم کار میکنم؛ اما فکر میکنم نباید از متن کتاب درسی دور نشوم. نکات جدید را که در تستها یاد میگیرم و در حاشیهی کتاب درسی مینویسم. میخواهم زمانی که نکات را مرور میکنم، چشمم دوباره به متن کتاب بیفتد و بر متن کتاب تسلط پیدا کنم. دوست ندارم نکات از متن کتاب مجزا باشند.
خودآموزی برایت دشوار نیست؟
کتاب درسی را خیلی خوب میخوانم و بعد هم با کمک درسنامهی کتابهای آبی و مهمتر از آن، تستهای این کتاب، سعی میکنم جنبههای مختلف مباحث را یاد بگیرم. اگر برایم اشکال یا ابهامی پیش بیاید، اول به خواهر و برادر بزرگترم و بعد هم از طریق فضای مجازی به دبیرانم مراجعه میکنم. البته فکر میکنم اگر کتابهایم درسنامههای مفصلتری داشت، برای خودآموزی راحتتر بودم.
تکمیل دفتر برنامهریزی چه فایدهای برایت داشته است؟
افزایش ساعت مطالعه محرک انگیزهبخشی برایم است و وقتی آن را در دفتر برنامهریزی ثبت مینویسم، به تلاش بیشتر تشویق میشوم. همیشه خودم برنامهریزی میکنم. در طول سال تحصیلی سعی میکنم برنامهی مدرسه را با برنامهی راهبردی کانون تلفیق کنم و هر وقت مدرسه از آزمون عقبتر باشد، خودم را به بودجهبندی آزمون میرسانم. در برنامهام، پنجشنبههای قبل از آزمون را به مرور اختصاص میدهم.
پدر و مادرت هر دو فرهنگی هستند. این موضوعع چه تأثیری در زندگی آموزشیات دارد؟
پدرم همیشه پیگیر نتایج کارها و آزمونهایم است؛ اما مادرم خیلی روی آموزش من حساس است و همیشه در درسخواندن با من همراهی میکند و برنامهها و نتایجم را بررسی میکند. از همان زمانی که کودک بودم، من را در کلاسهایی مثل کلاس زبان ثبتنام میکردند که خیلی برایم مؤثر بود. حتی بهنظرم اینکه من را به کلاسهایی مثل شنا و خوشنویسی میفرستادند، تصمیمهای خیلی خوبی بود که برایم گرفتند.
کدام کارنامههای جعبهابزار کارنامه را در صفحهی شخصیات بررسی میکنی؟
همهی کارنامههایم را در سایت کانون بررسی میکنم. بهنظرم جعبهابزار کارنامه، ابزار مفیدی برای بررسی عملکرد است. از بین این کارنامهها، کارنامههای اشتباهات و هدفگذاری برایم کاربرد بیشتری دارند. بخشی هم در صفحهی شخصی هست که میتوانیم نتایج خود را با دانشآموزان سال گذشته مقایسه کنیم و این بخش هم خیلی مفید است.

از بخشهای دیگر سایت و مجلهی آزمون هم استفاده میکنی؟
صفحهی مقطع را همیشه بررسی میکنم و نوشتههای بچهها را میخوانم. بخشی هم در سایت کانون به زبان انگلیسی مربوط است که آن بخش را هم دنبال میکنم. گاهی هم به صفحهی مقطع دوازدهم تجربی سر میزنم و نظرهای بچهها را میخوانم. فضای این صفحه برایم خیلی جالب است. تمام مطالب مجلهی آزمون را میخوانم. بخش «مشقهای ما» و نیز گفتوگو با دانشآموزان برتر برایم جذابیت و کاربرد دارند. همیشه میدیدم که دانشآموزان برتر به تحلیل آزمون تأکید دارند و این باعث شد من هم اهمیت بیشتری به این کار بدهم.
چه عادتی در درسخواندن داری که باعث شده پیشرفت کنی؟
یکی از عادتها یا بهتر بگویم روشهای خوب و مؤثر من این است که وقتی کتابی را تهیه میکنم، خودم را در برابر مطالعهی دقیق و حل تستهای آن مسئول میدانم. در هر تست، نکتهای یاد میگیرم و این باعث میشود با تیپهای مختلف سؤال آشنا شوم.
از کودکی چه ویژگی خوبی داشتی که باعث موفقیتت شد؟
از کودکی به کتابخواندن علاقهی زیادی داشتم. در کودکی عضو کتابخانه بودم و داستانهای شاهنامه را دوست داشتم. بعد از آن به رمان علاقهمند شدم. همیشه در کنار درسهایم، مطالعهی غیردرسی هم دارم. به همین دلیل دایرهی واژگانم گسترده است و این نوع مطالعهها در پیشرفتم در درس ادبیات خیلی مؤثر بوده است. ساعتهای استراحتم را با مطالعه میگذرانم.
برای سال تحصیلی جدید چه تصمیم خوبی گرفتهای؟
هدفم این است که در سال تحصیلی جدید، تحلیل آزمون را با جدیت بیشتری انجام دهم. میخواهم نکات آزمونها را یادداشت کنم. دوست دارم از فیلمهای آموزشی سایت کانون بیشتر استفاده کنم. وقتی از بودجهبندی آزمونهای کانون عقب هستیم، آموزشهای سایت کانون خیلی مفید و کاربردی است. در کل، پیشمطالعه قبل از تدریس دبیر، راه خوبی برای یادگیری بهتر درسها و افزایش سرعتعمل است.
نکتهی دیگری هست که دوست داری بگویی.
در هر شهری افرادی هستند که نماد رسیدن به موفقیت با امکانات کم و با اراده و تلاش خودشان هستند. در شهر ما در سال 90 دو نفر موفق به کسب رتبههای 5 و 6 منطقهی 3 در کنکور شدند که برای ما الگوهای خوبی هستند. موفقیت این افراد به ما نشان میدهد که نباید هیچ محدودیتی را برای خودمان جدی بگیریم و میتوانیم با وجود کمبود امکانات به موفقیت برسیم. دانشآموزان همیشه باید به یاد داشته باشند که عملکرد خوب در گرو حفظ سلامت و آرامش است. هرچه بکاریم درو خواهیم کرد. کافی است خودمان و برنامهای را که انتخاب کردهایم، باور داشته باشیم.
