گفت‌وگوهای داوود اکبری: فاطمه اکبری با میانگین تراز 7728

تمام گفت‌وگوهایی که تا امروز روی سایت کانون قرار داده‌اید، خوانده‌ام. بخشی که دوستان راجع به روش‌های مطالعه یا روش‌های جمع‌بندی خودشان صحبت می‌کنند، برای من مفیدتر بوده است.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: فاطمه اکبری با میانگین تراز 7728

فاطمه اکبری، دوازدهم تجربی از ساری

درس خواندن در شرایط جدید چگونه است؟


از هر تعویقی برای تقویت مهارت‌هایم استفاده می‌کنم


فاطمه اکبری در یک نگاه

شهر: ساری (استان مازندران)

پایه: دوازدهم تجربی

مدرسه: فرزانگان 1

سابقه‌ی حضور در کانون: ششم، هفتم و از دهم تا دوازدهم تجربی به مدت 5 سال

شغل پدر: داروساز و هیئت علمی دانشگاه

شغل مادر: پزشک عمومی

تا کنون چه بخشی از گفت‌وگوها برایت کاربردی‌تر بوده است؟

تمام گفت‌وگوهایی که تا امروز روی سایت کانون قرار داده‌اید، خوانده‌ام. بخشی که دوستان راجع به روش‌های مطالعه‌ یا روش‌های جمع‌بندی خودشان صحبت می‌کنند، برای من مفیدتر بوده است.

در شرایط فعلی چه نکته‌ای می‌توانی بگویی که کمک بیش‌تری به بچه‌ها بکند؟

 من در دوران جمع‌بندی یک اشتباه داشتم و آن این بود که برای خواندن تمام کتاب‌هایم وسواس به خرج دادم. این روش درستی برای جمع‌بندی نیست. بهتر است در زمان باقی‌مانده و کلا در دوران جمع‌بندی بیش‌تر روی اشکالاتمان تمرکز کنیم. وقتی تصمیم گرفتم کتاب‌ها را بخوانم برنامه‌ام با برنامه‌ی آزمون‌های سه روز یک بار هماهنگ نمی‌شد. همین مسئله من را اذیت می‌کرد و باعث می‌شد از برنامه‌ی آزمون‌های دوران جمع‌بندی عقب باشم. به نظرم بهترین نکته این است که به ایراداتی که با کمک آزمون‌ها برای ما مشخص می‌شود اعتماد کنیم و به دنبال این نباشیم که همه‌ی مطالب را مرور کنیم. چون دیگر زمان انجام این کار نیست.

تو چطور تصمیم گرفتی روشت را در جمع‌بندی تغییر بدهی؟

با پشتیبان ویژه‌ام که مشورت کردم ایشان معتقد بودند بهتر است مرور سریع کتاب‌ها را به هفته‌ی آخر و تورق سریع موکول کنم. خودم هم حس کردم بهتر است همین کار را بکنم و دست از مطالعه‌ی وسواس‌گونه‌ی کتاب‌ها بردارم.

فکر می‌کنی وسواس در مطالعه به تو آسیب می‌رساند؟

علتش این است که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا همه‌ی مطالب را بخوانیم، اما چون حجم مطالب بسیار زیاد است برای این کار فرصت کافی نداریم و به برنامه‌ی خودمان نمی‌رسیم. این مدل برنامه‌ریزی بیش از آن که بتواند مفید باشد، آرامش دانش‌آموز را از او می‌گیرد.

الان با مطالعه‌ی آزمون-محور حس بهتری به تو منتقل شده است؟

در آزمون‌های دوران جمع‌بندی بیش‌ترین ایراداتم به خاطر بی‌دقتی‌هایم بود و دلیل بی‌دقتی‌هایم هم استرسی بود که در زمان آزمون دادن داشتم. وقتی فشار مرور تمام کتاب‌ها را از روی خودم برداشتم دیگر نگران این نبودم که به سرعت مطالب را مرور کنم. وقتی آرامش انسان بیش‌تر می‌شود به دنبالش بازده کارش هم افزایش می‌یابد. به همین خاطر الان با آرامش به سوالات پاسخ می‌دهم و بی‌دقتی کم‌تری هم دارم. روش جمع‌بندی با کمک آزمون‌ها از لحاظ روحی کمک خیلی خوبی برای من بوده است.

چقدر روی کاهش بی‌دقتی‌هایت تمرکز داری؟

در آزمون‌های اخیر به این نتیجه رسیدم که نباید در هنگام حل سوالات عجله داشته باشم. در کنکورهایی که از خودم می‌گیرم شاید در حدود 45 دقیقه زمان ذخیره کنم. طبیعتا من در این 45 دقیقه وقت آن را نخواهم داشت که یک دور دیگر تمام سوالات را کنترل کنم و بی‌دقتی‌هایم را اصلاح کنم. اما اگر از ابتدا، این زمان را صرف حل کردن با آرامشِ سوالات کنم بی‌دقتی‌هایم کم‌تر می‌شود. باید از عجله برای زودتر تمام کردن دفترچه‌ها دست بکشم. دانش علمی را در طول سال یاد گرفتیم و الان در دوران جمع‌بندی مهارت‌های آزمون دادن را تمرین می‌کنیم.

فاطمه اکبری با میانگین تراز 7728


در آزمون‌های اخیر بی‌دقتی‌هایت کم‌تر شده؟

در ریاضی و فیزیک رشد خوبی داشتم. اما حس می‌کنم هنوز هم باید روی بی‌دقتی‌های شیمی بیش‌تر کار کنم. برای ریاضی و فیزیک هم کار خاصی نکردم، فقط برای این‌که اشتباهاتم را کاهش بدهم از میزان عجله‌ام برای پاسخ‌گویی به سوالات کم کردم. من بعد از هر آزمون بی‌دقتی‌هایم را در دفتری می‌نویسم و می‌خواهم در روزهای آخر یادداشت‌هایم را مرور کنم. وقتی مدتی این مورد را بررسی می‌کنیم، با برخورد به هر سوال کاملا متوجه می‌شویم که ممکن است بی‌دقتی داشته باشیم. مثلا من می‌دانم که در سوالات فیزیک که نسبت دو پارامتر را می‌خواهد، اغلب بی‌دقتی دارم. به همین خاطر وقتی به این گونه سوالات برخورد می‌کنم سعی می‌کنم تمرکزم را بالاتر ببرم. با تمرین و تکرار است که می‌توانیم اشتباهاتمان را کشف کنیم و دیگر آن‌ها را تکرار نکنیم.

در درس خاصی چالش داشتی که بتوانی آن را حل کنی؟

درس زیست برایم مشکل بود. در کلاس دهم آن‌قدرها کنکوری درس نمی‌خواندم که بخواهم روش خاصی را برای مطالعه‌ی زیست به کار ببرم. یازدهم تصمیم گرفتم جدی‌تر درس بخوانم. آن سال برای زیست تست زیادی کار نکردم و بیش‌تر تمرکزم را روی کتاب درسی گذاشتم. از تابستان سال گذشته تعداد تست‌هایم را افزایش دادم. وقتی کسی درس پزشکی را می‌خواند تا زمانی که با بیمار روبه‌رو نشود نمی‌دادند چگونه باید از دانشش استفاده کند. در مطالعه‌ی کنکوری هم حل تست، حکم کسب تجربه برای تسلط در به کارگیری دانش را دارد. از تابستان سال گذشته سعی کردم اگر یک ساعت کتاب درسی را می‌خوانم، دو ساعت را هم به حل تست اختصاص بدهم و نکات را با کمک تست‌ها یاد بگیرم. این کار تاثیر خیلی خوبی داشت و تا حدودی می‌توانستم دید طراحان سوال را درک کنم. البته هنوز هم مشکلاتم در زیست به طور کامل حل نشده است، اما توانستم از 60 به 80 یا 90 درصد برسم و این پیشرفت خوبی برای من محسوب می‌شود.

اگر کنکور باز هم عقب بیفتد این مسئله چه تاثیری روی تو خواهد گذاشت؟

وقتی کنکور از 13 تیر به 31 مرداد موکول شد حس می‌کردم می‌توانم کارهای زیادی در این فرصت انجام بدهم. اما به نظرم بعد از مدتی این شرایط بیش از این‌که بتواند مفید باشد، خسته‌کننده می‌شود. الان به نظرم اگر باز هم این اتفاق تکرار شود دیگر برایم تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند و فقط می‌توانم چند هفته بیش‌تر آزمون بدهم و مهارت‌هایم را تقویت کنم.

استانداردهای کنکور را در آزمون‌های جامع رعایت می‌کنی؟

من آزمون دادن را از 10 تیر شروع کردم. اوایل خیلی شرایط کنکور را رعایت نمی‌کردم. الان دو هفته است که شرایط را بهتر برای خودم شبیه‌سازی می‌کنم. ماسک می‌زنم، لباس روز کنکورم را می‌پوشم و بدون کولر آزمون می‌دهم.

تو در برخورد با بحران‌ها چه واکنشی داری؟

فکر می‌کنم در مواجهه با این شرایط، گفت‌وگوی دیگران با من خیلی برای من مفید و اثرگذار است. در سالی که گذشت در این شرایط با پشتیبان ویژه‌ام صحبت می‌کردم. فکر می‌کنم واکنشم در این شرایط طبیعی باشد.

با آموزش غیرحضوری مشکلی نداشتی؟

قبلا هم تجربه‌ی شرکت کردن در کلاس‌های آنلاین را داشتم. البته به نظرم هیچ بستری جای کلاس‌های حضوری و ارتباط مستقیم را نمی‌گیرد. کلاس‌های غیرحضوری مشکلات فنی زیادی داشت. اگر فرصتی برای برطرف کردن این مشکلات باشد، به نظرم فرصت بسیار خوبی برای کنکوری‌های سال آینده است که از فرصتشان استفاده کنند و با شرکت در کلاس‌های آنلاین در زمانشان صرفه‌جویی کنند. اما سلیقه‌ی شخصی است و من آموزش حضوری را ترجیح می‌دهم.

آزمون‌های آنلاین برایت چه حسی دارد؟

من دفترچه‌های آزمون را پرینت می‌کنم تا شرایط را به آزمون حضوری نزدیک‌تر کنم. وقتی آزمون می‌دهم حس می‌کنم که در حوزه هستم و وقتی زمانم به اتمام می‌رسد دقیقا تصور می‌کنم که باید برگه‌ام را به مراقب آزمون تحویل بدهم. برای خودم ارفاقی قائل نیستم و شرایط را رعایت می‌کنم. در ذهنم شرایط را شبیه‌سازی می‌کنم که شاید بتوانند کمک‌کننده‌تر باشد.

پدر و مادرت چه نقشی در پیشرفت تو داشتند؟

ارتباط خیلی خوبی با پدر و مادرم دارم و سوال‌هایی که دارم از پدر و مادرم یا پشتیبان ویژه‌ام می‌پرسم. با خانواده‌ام وقت زیادی می‌گذرانم و این کمک زیادی به من می‌کند. خانواده‌ام هیچ وقت برای درس اجباری برای من نداشتند و از من انتظار خاصی ندارند. این باعث شده در خانه‌ی ما آرامش خوبی حاکم باشد. در برنامه‌ریزی‌هایم با پدر و مادرم فکر و مشورت می‌کردیم و هنوز هم در کنار من هستند. در شرایط سخت من را آرام می‌کنند و اگر حس کنند من نگران هستم من را تشویق به گفت‌وگو می‌کنند.

ارتباطت با دوستانت چطور است؟

من هنوز هم با دوستانم ارتباط دارم و تلفنی با هم صحبت می‌کنیم. گاهی هم تماس تصویری داریم.

و اما نکته‌ی آخر ...

کنکوری های 1400 بهتر است از این تابستان استفاده کنند، چون مطالعه در تابستان برایشان می‌توانند تعیین‌کننده و اثرگذار باشد. اگر دانش‌آموزان کنکوری از تابستان به خوبی استفاده کنند در طول سال تحصیلی خیلی راحت‌تر و با آرامش بیش‌تری پیش می‌روند. وقتی گفت‌وگوهای رتبه‌های برتر را می‌خوانم نکته‌ی مهمی که به چشم می‌آید، داشتن آرامش و اعتمادبه‌نفس است. شاید در دوران جمع‌بندی نتوانیم از لحاظ علمی کار خاصی بکنیم، اما اگر بتوانیم آرامش و اعتمادبه‌نفس را تقویت کنیم قطعا در جلسه‌ی کنکور عملکرد بهتری خواهیم داشت و نتجه‌ی بهتری خواهیم گرفت. در نهایت از پشتیبان خوبم خانم زینب سرپرست هم تشکر می‌کنم که واقعا با تمام توان به من کمک می‌کنند.  


سایر گفت‌وگوهای داوود اکبری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای داوود اکبری

Menu