ریحانه شجاعیان، دوازدهم تجربی از اهواز
درس خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟
بعد از آخرین آزمون جامع، تورق سریع را شروع میکنم
ریحانه شجاعیان در یک نگاه
شهر: اهواز (استان خوزستان)
پایه: دوازدهم تجربی
مدرسه: فرزانگان 3
سابقهی حضور در کانون: از دهم تا دوازدهم تجربی به مدت 3 سال
تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، کارمند شهرداری
تحصیلات و شغل مادر: لیسانس علوم تربیتی، فرهنگی بازنشسته
تا قبل از سال دوازدهم چه مسیری را در تحصیلت طی کردی؟
من در پایهی ششم در درس خواندن جدیتر شدم تا بتوانم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. سال نهم مجددا آزمون دادم و به مدرسهی فرزانگان وارد شدم. شروع درس خواندنم برای کنکور از پایهی دهم بود. سال به سال هم ساعت مطالعه و جدیتم در این زمینه بیشتر شد. آزمون دادن و کلاس رفتن را هم از همان پایهی دهم شروع کردم. از سال دهم برای درسهای ریاضی، فیزیک و زیستشناسی کلاس میرفتم. مطالعه و یادگیری شیمی با خودم بود، چون احساس میکردم اگر این درس را خودم بخوانم، یادگیری موثرتری خواهم داشت. از تابستان دهم منطبق بر برنامهی کلاسهایم پیش رفتم و کل شیمی دهم را خودم در فصل تابستان به اتمام رساندم. از مهر ماه هم برنامهام را با برنامهی آزمونهای کانون هماهنگ کردم. در پایهی دهم تمام تمرکزم این بود که بر درسهای همان پایه مسلط شوم و نتایجم هم در آزمونهای کانون رضایتبخش بود.
همین روال را در پایهی یازدهم هم ادامه دادی؟
در تابستان یازدهم هم برای درسهای اختصاصی یازدهم کلاس میرفتم. سعی کردم علاوه بر پیشخوانی درسهای یازدهم، نیمنگاهی هم به مرور درسهای دهم داشته باشم. بعضی مباحث یازدهم به دهم وابسته بود و بهتر بود همزمان با مطالعهی یازدهم، خصوصا برای شیمی و زیست، دهم را هم مرور کنم. با شروع آزمونهای یازدهم، جامعهی آماری کانون بیشتر شد و آزمون دادن و درس خواندن نسبت به دهم جدیتر شد. من هم ساعت مطالعهام را بالاتر بردم. نتایج آزمونهایم خوب بود اما نوسان هم داشتم که مشکلات را حل میکردم. تا عید یازدهم درسهای اختصاصی یازدهم را تمام کردم. در دوران عید سال گذشته توانستم درسهای دهم را در کنار درسهای یازدهم یکبار دیگر مرور کنم.
تابستان سال گذشته چه برنامهای داشتی؟
در تابستان سال گذشته، هم درسهای دوازدهم را میخواندم و هم درسهای پایه را مرور میکردم. سعی میکردم صبحها زودتر بیدار شوم و در روز بین 10 تا 12 ساعت درس بخوانم. برنامهی کلاسهایم به گونهای بود که آخر هفتهها در روز دو تا سه کلاس میرفتم تا در طول هفته فرصت کافی و انرژی لازم برای مطالعه را داشته باشم. هرچه به پایان تابستان نزدیکتر میشدم سهم مطالعهی دوازدهم بیشتر میشد. در تابستان روی درسهای اختصاصی دوازدهم متمرکز بودم.
تا قبل از شروع کرونا نوسان خاصی را تجربه کردی؟
نتایجم در آزمونها خوب بود و پیشرفت هم داشتم. تراز کلم به 7900 نزدیک شده بود. گاهی هم پیش میآمد که افت کمی داشته باشم. اگر به درصدهایم نگاه میکردم نوسان کمی را که داشتم متوجه میشدم. اما در هر آزمونی که در درس خاصی افت داشتم، بلافاصله تلاشم را بیشتر میکردم تا بتوانم در آزمون بعدی جبران کنم. مشکلم را با تحلیل آزمون پیدا میکردم و از مبحثی که ایراد کارم بود تست بیشتری کار میکردم و نکات مهم را برای خودم یادداشت میکردم. در کلاسها مفاهیم را بهخوبی یاد گرفته بودم و اگر بیدقتی هم داشتم، سعی میکردم به سرعت آن را رفع کنم. همیشه نکاتی که یادداشت کرده بودم پنجشنبههای قبل از آزمون مرور میکردم تا در جلسهی آزمون حواسم جمع باشد و اشتباهاتم را تکرار نکنم.
در درس خاصی با تغییر روش توانستی به پیشرفت برسی؟
از سال دهم با درسهای عمومی مشکل داشتم. بیشترین مشکلم با ادبیات و دینی بود. سطح دینی دوازدهم بالاتر از دهم و یازدهم بود. مفاهیم عمیقتری داشت و حجم درسهایش زیاد بود. با این دو درس حتی تا دی ماه هم مشکل داشتم. برای درس ادبیات سعی کردم علاوه بر موضوعیخوانی، روی مفاهیم هر درس و نکاتی که داخل قلمروها مطرح میشد هم تمرکز کنم. قبلا پیش میآمد که در برنامهام زمانی را برای حل تست موضوعی ادبیات در نظر میگرفتم، اما فرصت نمیکردم و آن را اجرا نمیکردم. بعدا تلاش کردم زمانهایی که برای حل تست ادبیات در نظر میگیرم جدی بگیرم و به موقع و مستمر، تست ادبیات کار کنم.
برای دینی از چه روشی استفاده کردی؟
دینی مفاهیم جدیدی داشت و باید آنها را به خوبی درک میکردم. برای همین سعی کردم از درسنامههای خوب کتابهای کمکدرسی استفاده کنم تا مطالب درسی را به طور کامل یاد بگیرم. نکاتی که از آزمونها برداشت میکردم، مینوشتم و تحلیل آزمونها به من نشان میداد که از چه بخشهایی، چه تیپ سوالاتی مطرح میشود. دینی را هر روز در برنامهام قرار دادم و به طور پیوسته آن را میخواندم. ترجیح میدادم به جای اینکه یک درس را به طور فشرده در یک روز مطالعه کنم، آن را تقسیمبندی کنم و طی چند روز یاد بگیرم. ضمنا هر درسی را که میخواندم به عقب برمیگشتم و درسهای قبلی را هم مرور میکردم تا در یک بازهی زمانی بتوانم به مرور یک درس را در ذهنم با مرورهای پیدرپی تثبیت کنم.
تغییراتی که کرونا ایجاد کرد چه تاثیری بر روند درس خواندن تو داشت؟
به نظرم برنامهی کانون در این ایام یک برنامهی بسیار خوب و انعطافپذیر بود. کانون سریعا خودش را با شرایط هماهنگ کرد، آزمونهای آنلاین را سریعا برگزار کرد و جدیتش را در آزمونهای آنلاین حفظ کرد. این مسئله در این دوران کمک زیادی به من کرد تا بتوانم روال درس خواندنم را تا حد زیادی حفظ کنم. من توانستم به خوبی از تغییراتی که کانون در برنامهاش داده بود به نفع خودم استفاده کنم. کمی افت مطالعه داشتم. کلاس رفتن برای من تنوع زیادی ایجاد میکرد و قرار گرفتن در جمع دوستان از نظر روحی برایم خوب بود. در این دوران من دائما در خانه بودم و به جز برای امتحانات نهایی، از خانه بیرون نرفتم. به هر حال این مسئله هم تاثیر خودش را روی روحیهی من داشت. اما من روی کیفیت مطالعه تاکید بیشتری داشتم و میتوانستم در ساعت کمتر هم نیازهای درسیام را برطرف کنم. این به من دلگرمی میداد.
دوران جمعبندی را چگونه میگذرانی؟
من در سالهای دهم و یازدهم خوب درس خوانده بودم. همین به من کمک کرد که در طول سال وقت بیشتری برای درسهای دوازدهم داشته باشم و بتوانم حتی قبل از شروع امتحانات نهایی، جمعبندی را شروع کنم. سعی میکردم هم مطالعهی مفیدی داشته باشم و هم از خودم آزمون بگیرم. در دوران امتحانات نهایی سعی کردم مفاهیم کتاب را مرور کنم و تاکیدم بیشتر روی درسهای نیمسال دوم دوازدهم بود که کمتر روی آن وقت گذاشته بودم. البته درسهای عمومی را از ابتدا مجددا مطالعه کردم.
در طول امتحانات نهایی هم آزمون میدادی؟
آزمون جامع نمیدادم، اما هر درسی را که مطالعه میکردم برای همان درس از خودم آزمون میگرفتم. بعد از اتمام امتحانات نهایی، مجددا آزمونهای جامع را در برنامهی درسیام قرار دادم و این بار به صورت رسمی دوران جمعبندی را شروع کردم. من با روش سه روز یکبار دوران جمعبندی را میگذرانم.
در خانه تا چه حد استانداردهای کنکور را رعایت میکنی؟
لباس مناسب روز کنکورم را میپوشم. در یک اتاق مجزا آزمون میدهم و از ماسک هم استفاده میکنم. حتی خوراکیها و ساعتم را در کنارم قرار میدهم و شبیهسازی را جدی میگیرم.
برای مدیریت زمان روش خاصی داری؟
من از روش زمان نقصانی استفاده میکنم. صد سوال عمومی را در 60 دقیقه پاسخ میدهم. البته اخیرا سرعتم بیشتر هم شده و میتوانم در زمان کمتری سوالات عمومی را تمام کنم. بین سوالات، سوالات نزده و شکدار هم قطعا دارم. اما در 60 دقیقه خیالم راحت است که یک دور تمام سوالات را خواندهام. در زمان باقیمانده به سراغ سوالات علامتدار میروم. برای درسهای اختصاصی از زمان زمینشناسی برای سایر درسها استفاده میکنم. سرعتم در ریاضی و فیزیک بالاست و در 30 دقیقه میتوانم به سوالات ریاضی پاسخ بدهم. ریاضی و فیزیک را ابتدا پاسخ میدهم. فیزیک را هم در 25 تا 30 دقیقه تمام میکنم، چون انرژی زیادی دارم و بیدقتیهایم کمتر است. بعد به سراغ شیمی و زیستشناسی میروم. معمولا زیستشناسی درس آخر من است. با زمانی که ذخیره میکنم میتوانم با خیال راحت به سوالات زیست پاسخ بدهم و در نهایت هم اگر زمان بیشتری داشتم به سراغ درس زمینشناسی میروم.
با تغییر ترتیب دفترچه، در وارد کردن پاسخهایت در پاسخنامه اشتباه نمیکنی؟
قبلا با این مسئله مشکل داشتم. روشهای مختلفی را امتحان کردم. یک بار تصمیم گرفتم پس از تمام شدن سوالات یک درس، گزینهها را وارد کنم. یکبار هم تصمیم گرفتم 5 سوال به 5 سوال این کار را انجام بدهم. اما هیچ کدام از این روشها مناسب نبود. در نهایت تصمیم گرفتم از بهترین روش که همان وارد کردن پاسخ به صورت سوال به سوال است استفاده کنم. دقت میکنم و شمارهی سوال را چک میکنم. الان دیگر به این روش عادت کردهام و برایش تمرین کردهام.
برنامهات در هفتهی آخر چیست؟
در آخرین آزمون جامع شرکت میکنم. بعد هم درسها را تورق سریع میکنم. لغات ادبیات، واژگان زبان، مرور دینی و مطالب مهم زیست مهمترین کارهایی است که میخواهم انجام بدهم. آنقدر آزمون دادهام که دقیقا میدانم چه جاهایی را ممکن است فراموش کنم. همان بخشها را در هفتهی آخر مرور میکنم.
از چه منابعی در این سالها استفاده میکردی؟
از دهم تا دوازدهم برای درسهای اختصاصی از کتابهای سهسطحی استفاده میکردم. این کتابها سوالات شناسنامهدار داشت و سطح سوالاتش بالا بود. به خاطر همین از این کتابها رضایت داشتم و حل سوالاتش به من اعتمادبهنفس میداد. از کتاب زرد جمعبندی پایه هم استفاده میکردم.
به نظرت چه شیوهی مطالعهی خاصی موجب پیشرفت و موفقیت تو شده است؟
به نظرم هر انسانی میتواند برای خودش یک الگو باشد. هر کدام از ما میتوانیم روش مطالعهی خاص خودمان را داشته باشیم و لزومی ندارد همه از یک مسیر به هدفشان برسند. من روش خیلی خاصی نداشتم. اما اگر بخواهم در مورد روش مطالعهی موفقیتآمیزم صحبت کنم باید از درس زیستشناسی بگویم. برای این درس من کتاب درسی را خیلی دقیق و خوب مطالعه میکردم. سعی میکردم تمام جملات کتاب را یاد بگیرم و حفظ کنم و درک کنم. با به خاطر سپردن متن کتاب میتوانستم در آزمون به سوالاتی که از خط به خط کتاب درسی مطرح میشود به سرعت پاسخ بدهم و زمان را برای سوالات دیگر ذخیره کنم. بعد از آن تستهای آموزشی کار میکردم. بستههای 20 تستی انتخاب میکردم، ایراداتم را پیدا میکردم و نکات مهم را یادداشت میکردم. دوباره نکات را میخواندم و بعد تستهای زماندار حل میکردم. سعی میکردم تستهایی کار کنم که مطالب را در ذهنم تثبیت کنم. در نهایت هم از خودم برای هر مبحث آزمون میگرفتم.
نکتهی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟
دوست دارم خطاب به کنکوریهای 1400 بگویم که بهتر است در طول سال روی یادگیری مفاهیم زمان بگذارند و به دنبال تمام کردن منابع تستی خودشان نباشند. من این اشتباه را کردم که تمام زمانم را برای تمام کردن تستهایم گذاشتم و به جایی رسیدم که تستی برای کار کردن نداشتم. این من را کلافه میکرد. من در هر مبحثی بیشترین تعداد تست را کار میکردم و در مرورهایم دیگر تست جدیدی نداشتم. باید تعادل را حفظ کنند و تقسیمبندی خوبی داشته باشند. آرامش روحی را باید در پایهی دوازدهم جدی گرفت. من فکر میکردم کارهایم خیلی زیاد است و نمیتوانم از پس مطالعه بربیایم. به همین خاطر تابستان سال گذشته نگران بودم. این نگرانیها بیمورد است.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
