صبا بگیشهرضا، دوازدهم تجربی از شهرضا
درس خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟
با کمک کتاب تابستان خودم را در شرایط آزمون قرار میدهم
صبا بگیشهرضا در یک نگاه
شهر: شهرضا (استان اصفهان)
مدرسه: سما
پایه: دوازدهم تجربی
سابقهی حضور در کانون: از هشتم تا دوازدهم تجربی به مدت 5 سال
تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، کارمند بازنشستهی شرکت تعاونی
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانهدار
چرا تصمیم گرفتی از پایهی هشتم در آزمونهای کانون شرکت کنی؟
در اطراف خودم هرکسی را دیده بودم که به موفقیت تحصیلی رسیده بود، قبلا دانشآموز کانون بود. من هم معتقد بودم برای رسیدن به موفقیت بهتر است از خدمات کانون کمک بگیرم. در پایهی هشتم، همزمان با ورودم به کانون، درس خواندن را با جدیت بیشتری دنبال کردم. هر آزمون برایم اهمیت زیادی داشت و برایش تلاش میکردم، چون دوست داشتم بازخورد و نتیجهی عملکردم را ببینم. در آزمون نمونهدولتی هم پذیرفته شدم. دهم و یازدهم در مدرسهی نمونهدولتی درس میخواندم، اما برای سال جدید تصمیم گرفتم پایهی دوازدهم را در مدرسهی سما دنبال کنم.
چرا رشتهی تجربی را انتخاب کردی؟
من از کودکی نسبت به حیوانات کنجکاو بودم. دوست داشتم بدن جانوران را تشریح کنم و سیستم بدنشان را بشناسم. به این مسئله علاقهی زیادی داشتم و دنیای حیوانات برای من جذاب بود. نزدیکترین گزینه به روحیهی کنجکاو من، رشتهی تجربی بود. ذهنیتهایی که در مورد انتخاب رشتهی تجربی وجود دارد روی من هم تاثیر داشت، اما نه در حدی که مجبور به انتخاب شوم. من با علاقه این رشته را انتخاب کردم.
آزمونها را با چه ترازی شروع کردی؟
در تابستان هشتم با تراز 6500 شروع کردم و در همان سال به تراز 7000 رسیدم. بعد از آن در همهی آزمونها تا قبل از شروع کرونا، ترازم بالای 7000 بود.
نقاط قوتت کدام درسها هستند؟
من تمام درسهایم را در آزمونها مساوی یا بالاتر از بازهی همترازیام میزنم. اما به درسهای ریاضی و فیزیک علاقهی بیشتری دارم و برای این دو درس وقت بیشتری صرف میکنم، طبیعتا بازخورد بهتری هم در آزمونها میگیرم. نمرهام در ریاضی و فیزیک بین 8 تا 10 از 10 است. نقطهضعف جدی ندارم، اما در درسهای زیستشناسی و شیمی کمی چالش دارم.
ریاضی و فیزیک را با چه روشی مطالعه میکنی؟
در ریاضی و فیزیک، تمرین و تکرار از همه چیز مهمتر است. من هرگز هیچ فرمول عجیب و غریبی را حفظ نمیکنم، اما ذهنم مدام درگیر مسائل این دو درس است. وقتی یادگیری یک مبحث را شروع میکنم از خودم انتظار ندارم که سریعا همهی نکات را بفهمم، به همین دلیل در اولین تستهایی که کار میکنم معمولا اشتباهات زیادی دارم. درسنامههای کتابهای کانون را مطالعه میکنم و با همان دانش اندکی که نسبت به مبحث موردنظر کسب کردهام، به سراغ تستها میروم. در حل تستها متوجه میشوم که چه بخشهایی را خوب یاد گرفتهام و چه بخشهایی نیاز به یادگیری عمیقتر دارد. بخشهایی که خوب فهمیدهام با حل تست در ذهنم تثبیت میشوند و برای بخشهایی که در آنها ایراد دارم تستهای بیشتری کار میکنم تا ابعاد مختلف مبحث را درک کنم. بسته به درجهی سختی مبحث، باید تستهای زیادی کار کنیم. مثلا برای فصل 2 ریاضی یازدهم که فصل هندسه بود، لازم بود که در مرحلهی آموزش، برای رسیدن به تسلط نسبی بین 200 تا 300 تست مختلف را بررسی و تمرین کرد. در بخش سنجش و سرعتعمل و برای حل تستهای زماندار، بیشتر به سراغ تستهای چالشبرانگیزتر میروم.
از چه منابعی برای یادگیری و حل تست استفاده میکنی؟
همانطور که گفتم برای یادگیری از درسنامههای کتابهای آبی استفاده میکنم. یک سری تستهای آموزشی در درسنامهها وجود دارند که برای جا افتادن مطالب در ذهن بسیار کمککننده هستند. تستهای کتابهای آبی هم بیشتر من را با سبک سوالات کنکور آشنا میکنند. دوست ندارم وقتم را برای تستهایی صرف کنم که سطحشان خیلی پایینتر یا بالاتر از سطح کنکور باشد. در نهایت هم برای تثبیت مطالب در ذهن از کتابهای سهسطحی کمک میگیرم. برای تمام درسهای اختصاصی از کتابهای سهسطحی و آبی استفاده میکنم. کتابهای آبی عربی و زبان انگلیسی را هم استفاده میکنم. از کتاب تابستان هم استفاده میکنم.
کتاب تابستان چه کاربردی برای تو دارد؟
کتاب تابستان برای من حکم آزمونهایی در مقیاس کوچکتر با تعداد سوالات کمتر را دارد. این خیلی خوب است که میتوانم از خودم 5 آزمون بگیرم تا به آزمون اصلی برسم. با کمک کتاب تابستان خودم را در شرایط آزمون قرار میدهم و گاها در روزهای پنجشنبهی قبل از آزمون، از خودم آزمون میگیرم که این نتیجهی خوبی برای من دارد.
در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کردهای؟
در درس زیستشناسی نمرهام در حدود 6 از 10 بود. کتابم را خیلی شلوغ میکردم و به جای فهم متن کتاب، به سراغ درسنامههای متنوع میرفتم. الان تنها منبع من برای یادگیری زیستشناسی، کتاب درسی است. کتاب را بارها و بارها مطالعه میکنم. نکاتی که قبلا در درسنامهها به دنبال آنها میگشتم، الان خودم از دل کتاب درسی استخراج میکنم. وقتی تست کار میکنم اگر نکاتِ سوال را در کتاب درسی پیدا نکنم و در کتاب درسی به آن اشارهای نشده باشد متوجه میشوم که آن تست، مناسب کنکور نیست.
برای تابستان چه اهدافی برای خودت تعیین کرده بودی؟
من به برنامهی راهبردی کانون متکی هستم و هیچ کاری را خارج از چارچوب برنامهی راهبردی انجام نمیدهم. امسال تابستان هم برنامهام این بود که با کمک نگاه به گذشته، درسهای پایه را جمعبندی کنم و در بخش نگاه به آینده، درسهای دوازدهم را پیشمطالعه کنم.
از دفتر برنامهریزی استفاده میکنی؟
دفتر برنامهریزی جزء جداییناپذیر زندگی من است. هرشب دفترم را بررسی میکنم و گاهی هفتههای قبلم را هم از نظر میگذرانم. با کمک دفترم میزان بازده تلاشهایم را در آزمونها باتوجه به میزان تلاشم میسنجم. آنقدر در تکمیل دفتر برنامهریزی دقیق هستم که تا حدودی میتوانم تصمیم بگیرم برای هر درس چه اندازه باید وقت صرف کنم تا به چه درصدی برسم. دفتر برنامهریزی کتابی است که من آن را دقیقتر از هر کتاب دیگری میخوانم و بررسی میکنم.

همین دقتنظر را روی تحلیل آزمون هم داری؟
آزمون دادن بدون تحلیل برای من فایدهی خاصی ندارد. به نظرم ما آزمون میدهیم تا آن را تحلیل کنیم و بفهمیم که در چه مباحثی ایراد داریم. نتایج آزمونهایم برایم خیلی مهم است، اما حتی اگر نتیجهی مطلوبم را نگیرم فقط تا شب، این نتیجه روی روحیهی من اثرگذار است. من بادقت آزمونهایم را تحلیل میکنم و درسهایی که از آزمونها یاد میگیرم، یادداشت میکنم. گاهی ایراداتم علمی نیستند. به همین خاطر جمعهها، یکبار دیگر از خودم آزمون میگیرم تا ببینم چه عواملی در پاسخهای اشتباهم دخیل بودهاند. نتایجم را با هم مقایسه میکنم و نتیجهگیری میکنم.
به نظرت در شهرضا برای رسیدن به موفقیت با چه محدودیتهایی روبهرو هستی؟
ما در شهرضا دانشآموزان بسیار موفقی داریم که در کانون هم میانگین ترازهای بالایی دارند. در سالهای گذشته هم قبولیهای زیادی در دانشگاهها و رشتههای خوب داشتیم. به نظرم وقتی سطح امکانات در دسترس بالاتر باشد، دانشآموزان گاها به جای اینکه به خودشان و تواناییهایشان متکی باشند، به کلاسهای مختلف وابسته میشوند. در شهرضا این امکانات را نداریم. برادر من در دانشگاه اصفهان درس خواندهاند و مدرس فیزیک هستند. من فقط گاهی برای رفع اشکالاتم از ایشان کمک میگیرم. در شهر ما دانشآموزان بیشتر متکی به تلاش و توانمندیهای خودشان هستند و این مسئله، تعامل ما با هم و با دبیرانمان را در مدرسه بالا میبرد، چون میدانیم که خودمان باید به دنبال رفع ایراداتمان باشیم.
برای پیشرفت بیشتر در پایهی دوازدهم چه اهداف و تصمیماتی داری؟
در آزمون 27 تیر تراز یکی از دفترچههایم 8500 و تراز دفترچهی دیگرم 7800 شد. این مسئله انگیزهی زیادی به من داد، به من ثابت کردم که من محدود به تراز پایینتر از 7600 نیستم و اگر بخواهم میتوانم به هر هدفی برسم. تلاش زیادی کردم و هدفم این است که این تراز را حفظ کنم.
این تلاش را قبلا نداشتی؟
به نظرم از یک جایی به بعد، روحیهی دانشآموز بسیار مهم است. وقتی در مسیر موفقیت قدم برمیداریم فشارهای زیادی را متحمل میشویم که باید آنها را مدیریت کنیم. من در درس خواندن عادتهای اشتباهم را کنار گذاشتم. مثلا برایم مهم بود که منابع متنوعی را کار کنم. اما بعد تصمیم گرفتم این کار را کنار بگذارم و یک منبع را با روش درست و عمیق مطالعه کنم و یاد بگیرم. این کمک زیادی به من کرد تا نظم فکری پیدا کنم. یکی دیگر از عادات اشتباهم این بود که شبها تا دیروقت بیدار میماندم و این کار روی بازده مطالعهام در صبح فردا، اثر منفی داشت. الان خوابم را مدیریت میکنم و یادگیریام در ساعات صبح بسیار خوب است. من در روز بین 8 تا 9 ساعت درس میخوانم.
به نظرت همین مقدار مطالعهی روزانه کافیست؟
بالاترین ساعت مطالعه برای من 10 ساعت است. اگر بیشتر از این درس بخوانم ذهنم خسته میشود و بازده خوبی نخواهم داشت. حتی ممکن است روی یادگیریام در روزهای بعد هم اثر خوبی نداشته باشد. این یک تصمیم شخصی است و برای من بیش از این مقدار نیازی نیست. من از سال دهم برای کنکور با جدیت درس خواندهام.
گفتی برای رفع اشکال درسی به برادرت مراجعه میکنی. نقش خانوادهات در مسیر پیشرفت تو چیست؟
بعد از لطف خدا و تلاشهای خودم، خانوادهام بیشترین نقش را در پیشرفت من دارند. برادر من در فضای کنکور کار میکنند و هر جا با مشکلی روبهرو شوم حامی من هستند. برادرم و همسرشان که دانشجوی سال آخر رشتهی دندانپزشکی هستند، برای من الگوی موفقیت هستند. همسر برادرم هم قبلا عضو کانون بودند و در این زمینه من را راهنمایی میکنند. من هیچ دوستی به جز خانوادهام ندارم. هر مسئلهای وجود داشته باشد با خانوادهام مطرح میکنم و معمولا هم به نتیجهی مثبت میرسم.
در ساعتهای استراحتت چه کارهایی انجام میدهی؟
کتاب میخوانم و با مادرم گفتوگو میکنم. خیلی سمت فضای مجازی و تلویزیون نمیروم، چون ذهنم را درگیر میکند. صحبت کردن با مادرم و برادرم انرژی زیادی به من میدهد.
کرونا توانست بر جنبههای مختلف زندگی تو اثر بگذارد؟
منفیترین اثر کرونا برای من غیرحضوری شدن آزمونها بود. من به فضای آزمونها عادت کرده بودم و هر آزمون برای من معادل یک کنکور بود. در خانه آزمون دادن را دوست نداشتم. من هم مثل سایر بچهها از این خبر شوکه شدم، اما بعد تصمیم گرفتم انرژیام را صرف فکر کردن به این موضوع نکنم و با آن کنار بیایم. در اولین آزمون غیرحضوری ترازم تا 6400 افت کرد. نظم فکریام به هم ریخته بود و آزمون دادن در اتاقم ذهنم را به هم میریخت. اما به مرور سعی کردم در سالی که برایم بسیار مهم و سرنوشتساز است، این موضوع را مدیریت کنم.
نکتهی دیگری هست که بخواهی بگویی.
دوست دارم به همسنهای خودم بگویم که سنگها به سمت قطارهای در حال حرکت پرتاب میشوند. اگر بخواهیم خودمان را درگیر موانعی که سر راهمان قرار میگیرد بکنیم، از هدف اصلی باز میمانیم. همگی به سمت هدف شخصی خودمان حرکت میکنیم و هرکدام از ما نردبانی برای رسیدن به قلههای موفقیت داریم. باید تلاش کنیم، روی هدفمان متمرکز باشیم و باور کنیم که موفقیت در انتظار ماست.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
