شایستگی را میتوان به دو دستهی فنی و مدیریتی تقسیم کرد. منظور از شایستگی فنی، ویژگیها و قابلیتهایی است که فرد برای انجام امور مشخص مانند ساخت و تولید و طراحی نیاز دارد.
شایستگیهای فنی زمانی به مرحلهی مطلوب میرسد که در کنار آن، شایستگیهای مدیریتی در سطوح موردنیاز ایجاد شده باشد. از جملهی شایستگیهای مدیریتی در این حوزه میتوان به مدیریت افراد، روابط میانفردی، رهبری و ... اشاره کرد.
البته شایستگیها باید ویژگیهایی را داشته باشند تا بتوان از آنها در مدل شایستگی بهره برد. این ویژگیها عبارتاند از:
ویژگیهای فرد را بهطورکلی شامل بشود؛
از قابلیتهای مهم و کلیدی باشد؛
قابلیت مشاهده و سنجش با رفتار دیگر افراد را داشته باشد.
سازمانها از مدلهای متعددی برای شایستگیهای کارکنان خود استفاده میکنند. در هنرستان، از مدل پودمانی برای سنجش شایستگیهای هنرجویان استفاده میشود که در آن، تمام کتابهای درسی به پنج پودمان (فصل) تقسیم شده است. هدف از طراحی هر پودمان، آموزش شغل یا حرفهای به هنرآموز است و ارزشیابی برای هر پودمان بهصورت جداگانه انجام میشود. این ارزشیابی تا زمان احراز شایستگی هنرآموز ادامه خواهد داشت.
