طبیعت در فصل بهار، اقلیم معتدلی دارد و تغییر در آن مشهود است. ما نیز باید با الهام از بهار و زیباییهایش، در انجام کارهایمان تعادل را رعایت کنیم؛ چراکه گفتهاند: «خیر الامور اوسطها.»
تعادل در امور آموزشی شامل موارد زیر است:
۱. تعادل در مطالعهی درسهای دوازدهم و پایه، تستی و تشریحی، عمومی و اختصاصی؛
۲. تعادل در همسانسازی نمرههای درسهایی که ضریب مشابهی دارند و پرهیز از افراط و تفریط؛
۳. تعادل در مبحثشناسی و اینکه بدانید در کدام مبحث تسلط دارید یا مسلط نیستید و بنا بر ظرفیت و توان علمی خود، با تقویت یا حذف مباحث، به تعادل برسید؛
۴. تعادل در رقابت با خود از طریق افزایش چند از ده با کاهش اشتباهات و استراتژی بازگشت و مدیریت زمان، جمعبندی درسها با کتابهای جمعبندی و زرد عمومی و اختصاصی؛
۵. تعادل در الگوپذیری از همتایان با درنظرگرفتن موقعیت خود در کارنامههای گوناگون و دفتر برنامهریزی و استفاده از کلکسیون روشها؛
۶. تعادل در بازیابی اطلاعات با پرهیز از وسواس و توهم از طریق آزموندادن و تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف؛
۷. تعادل در بررسی و تحلیل آزمون؛
۸. تعادل در تکرار و تمرین و جمعبندی فعالیتهای روزانه در پایان هر روز یا هر هفته؛
۹. جدانشدن از برنامه با هدف پرهیز از هر نوع تشویش و بینظمی؛
۱۰. تعادل در فعالیتهای فوقبرنامه با حذف عوامل مزاحم.
