قهرمان پیشرفت: علی نظری‌کاکوندی، از رتبه 36318 تا رتبه 148

مسلماً بدون کمک‌های والدینم نمی‌توانستم موفق شوم. در سال کنکور، خیلی سعی کردند که محیط منزل را آرام نگه دارند هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ی فکری نداشته باشم. کتاب‌های موردنیازم را کامل برایم تهیه می‌کردند

قهرمان پیشرفت: علی نظری‌کاکوندی، از رتبه 36318 تا رتبه 148

قهرمان پیشرفت: علی نظری‌کاکوندی از کرمانشاه

از رتبه‌ی 36318 تجربی سال ۹۷ تا رتبه‌ی 148 انسانی سال ۹۸


علی‌ نظری‌کاکوندی در یک نگاه

شهر: کرمانشاه 

سال‌های حضور در کانون: سوم راهنمایی و دوم تا چهارم دبیرستان و یک سال فارغ‌التحصیل به‌مدت ۵ سال 

رتبه‌ی سال 97: ۳۶۳۱۸ تجربی 

رتبه‌ی سال 98: ۱۴۸ انسانی 

میانگین تراز: 7288

میانگین تراز سال قبل: 6417

رشته‌ی قبولی: حقوق دانشگاه خوارزمی 

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد خاک‌شناسی، کارمند اداره‌ی جهاد کشاورزی 

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

قهرمان پیشرفت: علی نظری‌کاکوندی، از رتبه 36318 تا 148


از چه سالی به کانون می‌آمدید؟ کلاس چندم بودید؟

سال سوم راهنمایی برای آمادگی در آزمون‌های مدارس خاص، یک سال در آزمون‌های کانون به‌صورت پیوسته شرکت کردم. در دوران دبیرستان هم از دوم دبیرستان دوباره به کانون آمدم و جمعاً به‌مدت 5 سال از آزمون‌های کانون استفاده کردم.

دلیل حضور شما از سال‌های پایه در آزمون‌های برنامه‌ای چه بود؟

برای آشنایی با نحوه‌ی آزمون‌دادن و تست‌زدن و آشنایی با شرایط آزمون سراسری تصمیم گرفتم که از همان سال‌های پایه به کانون بیایم تا در سال کنکور با مشکل کمبود وقت مواجه نشوم. همچنین بسیاری از اطرافیانم، ازجمله خواهرم و دوستانم، در این آزمون‌ها شرکت می‌کردند و مشوق خوبی برایم بودند.

تحصیلات و شغل پدر و مادرتان چیست؟

پدرم کارشناسی‌ارشد رشته‌ی خاک‌شناسی دارد و در اداره‌ی جهاد کشاورزی مشغول به کار است. مادرم هم با مدرک دیپلم، خانه‌دار است.

والدین شما چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟

ابتدا با تغییر رشته‌‌ام مخالف بودند و از نظر آن‌ها نمی‌توانستم درس‌هایی را که بقیه در مدت سه سال می‌خوانند، در مدت هفت ماه بخوانم؛ ولی بعد از اینکه در اولین آزمون کانون، رتبه‌ی 6 کشور شدم، توانستم اعتماد آن‌ها را جلب کنم. پدرم در سال کنکور، تمام کتاب‌های موردنیازم را تهیه می‌کرد و در کل سعی می‌کردند در منزل محیطی آرام و به دور از دغدغه‌های فکری برایم فراهم کنند.

در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردید؟ پیشرفت هم داشتید؟ دلیل آن چه بوده است؟

در سال‌های پایه که تازه با کانون آشنا شده بودم، شرکت در آزمون‌ها را با تراز 6300 آغاز کردم و به‌تدریج توانستم تراز خود را افزایش بدهم و در سال سوم دبیرستان حتی توانستم به تراز 7000 هم برسم. دلایل متعددی دست‌به‌دست هم داد تا این افزایش تراز حاصل شد؛ ازجمله شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی و اعتماد به آن و شرکت منظم و پیوسته در آزمون‌های کانون و استفاده‌ی مداوم از دفتر برنامه‌ریزی.

علت تغییر رشته‌ی شما چه بود؟

وقتی اول دبیرستان بودم و در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی تحصیل می‌کردم، قصد داشتم سال بعد رشته‌ی انسانی را انتخاب کنم؛ ولی متأسفانه مدرسه‌ی ما و سایر مدارس خاص شهر، رشته‌ي انسانی نداشت و برخلاف میل و علاقه‌ی قلبی‌ام رشته‌ی تجربی را انتخاب کردم. در نهایت فهمیدم نمی‌توانم تا پایان عمر در رشته‌ای تحصیل کنم که علاقه‌ای به آن ندارم. با وجود مخالفت شدید اطرافیانم و فارغ‌التحصیلی با معدل ۵۳/۱۹ در رشته‌ی تجربی و آشنانبودن با درس‌های رشته‌ی انسانی، تصمیم گرفتم تغییر رشته بدهم و در رشته‌ی انسانی ادامه‌تحصیل بدهم. چون علاقه‌ی قلبی و ذاتی‌ام به رشته‌ی انسانی اهمیت زیادی برایم داشت.

مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون چیست؟

مسلماً هیچ‌یک از آزمون‌های آزمایشی به‌صورت صددرصد شبیه به آزمون سراسری نیست؛ ولی سابقه‌ی کانون ثابت می‌کند آزمون‌های این مؤسسه بیشترین میزان شباهت را به آزمون سراسری دارد و سؤالات آن استاندارد است. جامعه‌ی آماری کانون موجب می‌شود تا رتبه و درصد‌های ما تا حد زیادی به واقعیت نزدیک باشد و بتوانیم قیاسی منطقی از عملکرد خود در طول سال داشته باشیم. یکی از مزیت‌های کانون، برنامه‌ی راهبردی جامع آن است که دیدگاه کلی به دانش‌آموز می‌دهد و اعتمادکردن به آن و پیش‌رفتن با آن موجب می‌شود تا دانش‌آموز بتواند در طول سال، تمام درس‌های خود را چندین بار مرور کند.

کدام درس‌ها نقطه‌قوت شما در آزمون‌ها بود؟ روش مطالعه‌تان در این درس‌ها چگونه بود؟

درس‌های ریاضی و عربی اختصاصی و اقتصاد نقاط قوتم بودند. در دو درس ریاضی و اقتصاد، معمولاً درصد 90 تا 100را کسب می‌کردم. در درس عربی اختصاصی، میانگین درصدم 80 تا 90 بود. از آن‌جا که فارغ‌التحصیل رشته‌ی تجربی بودم، در درس ریاضی و قسمت محاسبات اقتصاد مشکل چندانی نداشتم. در مابقی درس‌ها هم مطالعه‌ی کامل کتاب درسی و استفاده از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی توانست کمک بسیار زیادی به من بکند.

از کدام‌یک از کتاب‌های کانون استفاده می‌کردید؟ مزیت این کتاب‌ها چه بود؟

با وجود اینکه سال قبل زمان بسیار کمی داشتم و باید درس‌های سه سال علوم انسانی را تنها در هفت ماه می‌خواندم، از همان ابتدای شروع به مطالعه، تقریباً برای تمام درس‌ها، کتاب‌های آبی را تهیه کردم و در طول سال از آن‌ها استفاده می‌کردم. در دی‌ماه از کتاب‌های جمع‌بندی برای آمادگی در آزمون جامع دی‌ماه استفاده کردم. فروردین و اردیبهشت هم تمرکز خود را روی کتاب‌های سه‌سطحی گذاشتم و استفاده از این کتاب‌ها خیلی به من کمک کرد. در نهایت در خردادماه در آزمون‌های سه‌روزیک‌بار کانون شرکت کردم و از کتاب‌های زرد اختصاصی و عمومی استفاده می‌کردم.

مزیت کتاب‌های کانون نسبت به سایر انتشارات چیست؟ چرا کتاب کانون را انتخاب کردید؟

کتاب‌های کانون هر کدام مزیت‌های خاص خودش را دارد. مثلاً کتاب‌های آبی شامل تست‌های تألیفی و سراسری در کنار هم بودند و درس‌نامه‌های کوتاه و درعین‌حال جامع آن‌ها می‌توانست به من که مشکل کمبود وقت داشتم، کمک کند. مثلاً کتاب‌های سه‌سطحی برای دانش‌آموزان گوناکون با سطح‌های گوناگون مناسب است و به‌دلیل حجم مناسبی که دارد، می‌توان از آ‌ن‌ها حتی در دوران جمع‌بندی استفاده کرد. در کتاب‌های زرد عمومی و اختصاصی قبل از هر آزمون نکات اساسی و مهم و قابل‌توجه آزمون سراسری همان سال به‌صورت خلاصه و جامع آورده شده است که می‌تواند راهنمای خوبی برای سنجش کنکور هر سال باشد.

کدام‌یک از کتاب‌های کانون توانست کمک شایانی به شما بکند و مهم‌ترین ویژگی‌اش چه بود؟

در میان کتاب‌های کانون، کتاب‌های سه‌سطحی توانست کمک قابل‌توجهی به من کند؛ مخصوصاً در دوران جمع‌بندی. این کتاب‌ها حجم منطقی دارد و بعد از عید، منبع خوبی بود برای جمع‌بندی شش درس. دیگر اینکه این کتاب‌ها برای هر دانش‌آموزی با هر سطحی مناسب است. در کل می‌توانم بگویم کتاب‌های سه‌سطحی منبعی غنی از تست‌های گلچین‌شده است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز هر دانش‌آموزی با هر سطحی باشد.

آیا دفتر برنامه‌ریزی هم داشتید؟

بله داشتم و در طول دوران دبیرستان، چهار دفتر برنامه‌ریزی را کامل نوشتم.

از ویژگی دفتر برنامه‌ریزی بگویید؟

دفتر برنامه‌ریزی آینه‌ای است که کاملاً صادقانه نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز را به او نشان می‌دهد. پس از گذشت چند هفته از نوشتن دفتر برنامه‌ریزی، ناخودآگاه ساعت مطالعه‌ی دانش‌آموز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی هم امکان مقایسه‌ی ساعات مطالعه در هفته‌های گوناگون را در یک نگاه برای ما فراهم می‌کند. می‌توان علل رشد یا افت تراز را در دفتر برنامه‌ریزی جست‌وجو کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت دفتر برنامه‌ریزی این است که دانش‌آموز می‌تواند به‌تدریج و در طول سال تحصیلی از توانایی‌های خود شناخت پیدا کند؛ بنابراین از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی آموزشی (شخصیت آموزشی) شما چیست؟

علاقه‌محور هستم. با وجود تمام سختی‌ها و مخالفت‌ها از سوی اطرافیان، علاقه و توانایی شخصی‌ام را ملاک انتخاب‌رشته‌ام قرار دادم و با پشتکار و سعی فراوان توانستم درس‌هایی را که بقیه در طول سه سال می‌خوانند، در مدت هفت ماه به‌نحو مطلوبی مطالعه کنم.

پدر و مادرتان چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

مسلماً بدون کمک‌های والدینم نمی‌توانستم موفق شوم. در سال کنکور، خیلی سعی کردند که محیط منزل را آرام نگه دارند هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ی فکری نداشته باشم. کتاب‌های موردنیازم را کامل برایم تهیه می‌کردند. حتی در ایام نوروز سعی کردند مهمانی‌های عید را تا جایی که امکان داشت، کم کنند.

نمره‌هایتان در کنکور چند شد؟ در چه درس‌هایی از همه بهتر بودی؟

در عمومی‌ها: ادبیات 56، عربی 79، دین‌وزندگی 70، زبان انگیسی 64

در اختصاصی‌ها: ریاضیات و آمار 86، اقتصاد 91، ادبیات تخصصی 73، عربی اختصاصی 66، تاریخ و جغرافیا 60، جامعه‌شناسی 71، فلسفه و منطق 49، روان‌شناسی 72.

ریاضی و اقتصاد نقاط قوتم بود.

روش مطالعه‌تان در درس ریاضی چه بود؟

اول درس‌نامه‌های کتاب آبی و جزوه‌هایی را که داشتم، کامل مطالعه می‌کردم. بعد، تست‌های کتاب آبی را به‌صورت مضربی، مثلاً دو تا در میان، حل می‌کردم تا بتوانم مجموعه‌سؤال‌ها را در چند مرحله حل کنم. در نهایت از تست‌های کتاب‌های سه‌سطحی که از سطح بالایی برخوردار بود، استفاده می‌کردم. به‌صورت کلی، کسب درصد خوب در این درس را در گرو حل تست‌های فراوان می‌دانم.

از چه کارنامه‌هایی استفاده می‌کردید؟

در دوران جمع‌بندی از کارنامه‌ی مبحثی استفاده کردم تا بتوانم تشخیص بدهم در آن زمان محدود، تمرکزم را باید بیشتر بر روی کدام مباحث بگذارم. از کارنامه‌ی 5نوع‌درس هم برای بررسی عملکردم در پایان هر نیم‌سال استفاده می‌کردم. از کارنامه‌ی هر آزمون به‌صورت تخصصی برای تحلیل همان آزمون استفاده می‌کردم.

نحوه‌ی مطالعه‌تان در دوران جمع‌بندی چگونه بود؟ از کدام منبع استفاده می‌کردید؟

جمع‌بندی را از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز کردم. از درس‌نامه‌های کوتاه و جامع کتاب آبی استفاده می‌کردم و حجم معقول کتاب‌های سه‌سطحی هم باعث شد تا در دوران جمع‌بندی از آن‌ها در کنار کتاب‌های زرد اختصاصی و عمومی استفاده کنم. همچنین مطالعه و تورق سریع بخش‌هایی از کتاب درسی که خودم مشخص کرده بودم، کمک قابل‌توجهی به من کرد.

میانگین ساعت مطالعه‌تان چگونه بود؟

قبل از عید به‌طور میانگین ۹ ساعت و بعد از عید، 12 ساعت در روز بود.

تعادل مطالعاتی هم داشتید؟

هر روز، درس‌های اختصاصی و عمومی را در کنار هم مطالعه می‌کردم. بعد از عید و در دوران جمع‌بندی، توجهم به درس‌های عمومی بیشتر شد.


کانون چه دستاوردهای مهمی برایتان داشت؟

آشنایی با کانون باعث شد بتوانم در محیطی با رقابت سالم قرار بگیرم و با شرایط آزمون‌دادن آشنا شوم. اگر کانونی نبودم و برنامه‌ی دقیق راهبردی را اجرا نمی‌کردم، مسلماً نمی‌توانستم آن حجم از درس‌ها را در مدت هفت ماه به‌طور کامل مطالعه کنم.

از مجله‌ی کانون هم استفاده می‌کردید؟

تمام قسمت‌های آن را می‌خواندم؛ ولی قسمت مصاحبه با قهرمانان پیشرفت به من قوت قلب می‌داد و می‌توانستم بفهمم که افراد دیگری هم شرایط خاص من را داشته‌اند.

تحلیل آزمون را چگونه در منزل انجام می‌دادید؟

روز جمعه بعد از آزمون، کامل استراحت می‌کردم. روز شنبه را مخصوص تحلیل آزمون بود. آزمون را یک بار دیگر، کامل حل می‌کردم و نکات مهم را در دفترچه‌ی سؤالات می‌نوشتم.

در رشته‌ی انسانی چه ترازی در آزمون‌ها کسب می‌کردید؟

در اولین آزمون، تراز 7600 را کسب کردم و رتبه‌ی 6 کشور شدم. میانگین‌ترازم 7300 بود و در آزمون‌ها چهار بار رتبه یک کشور شدم.

از افراد خانواده‌ی شما کس دیگری هم کانونی بود؟

خواهرم هم کانونی بود و الان دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی ارتش است.

روز قبل از کنکور چه‌کار کردید؟

تا غروب درس خواندم؛ مخصوصاً تاریخ ادبیات. شب کنکور از ساعت دو بعد از نیمه‌شب تا صبح نتوانستم بخوابم.

روز کنکور چگونه گذشت؟

با توجه به اینکه قبلاً با شرکت در آزمون‌های کانون، این شرایط را تجربه کرده بودم، روز کنکور توانستم با آرامش سر جلسه حاضر شوم. درس‌ها را به همان ترتیبی که در آزمون‌های کانون جواب می‌دادم، جواب دادم. شب قبل از کنکور، خواب خوبی نداشتم و در پایان آزمون هم کمی با مشکل کمبود وقت مواجه شدم.

توصیه‌ی شما به دانش‌آموزان کنکوری چیست؟

به برنامه‌ی راهبردی اعتماد کنند و تک‌برنامه‌ای باشند. به‌هیچ‌وجه در آزمون‌ها غیبت نکنند. بر مبنای علاقه و استعداد و توانایی خودشان انتخاب‌رشته کنند تا بعدها دچار افسوس‌خوردن و پشیمانی نشوند.

بعد از اعلام نتایج، انتخاب‌رشته را با کمک چه کسی انجام دادید؟

انتخاب‌رشته را با کمک پشتیبانم، خانم همتی، انجام دادم و توانستم در دانشگاه موردعلاقه‌ام قبول بشوم.

از دانشگاه خوارزمی هم می‌گویید؟

این دانشگاه اولین مرکز آموزش عالی در ایران است و در سال 1297 تأسیس شده است. امسال 102 ساله شده است. این دانشگاه در رشته‌های گوناگونی قطب علمی است و از نظر بین‌المللی ارتباطات گسترده‌ای با 22 کشور خارجی دارد. فضای علمی حاکم بر دانشگاه و دوربودن از حواشی موجب شد این دانشگاه را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کنم. این دانشگاه همچنین پردیسی هم در کرج دارد.

قهرمان پیشرفت: علی نظری‌کاکوندی، از رتبه 36318 تا 148


Menu