گفتوگو با زهرا فرامرزپور از مرند
زهرا فرامرزپور در یک نگاه
شهر: مرند (استان آذربایجان شرقی)
مدرسه: فرزانگان
سالهای حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم تجربی بهمدت 5 سال
میانگینتراز: 6989
تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، لاستیکفروش
تحصیلات و شغل مادر: سیکل، خانهدار
برای موفقیت در آزمون تیزهوشان، چطور برنامهریزی کردی؟
سال ششم که به کانون آمدم، زیاد با نحوهی حل سؤالات تستی آشنا نبودم و تا این روند آشنایی کامل شود، آزمون تیزهوشان ششم رسید. در آن سال توانستم در آزمون ورودی مدرسهی نمونهدولتی پذیرفته شوم. در متوسطهی اول زیاد قبولی در آزمون تیزهوشان برایم مهم نبود. برایم افزایش تراز و پیشرفت در آزمونهای کانون اولویت بیشتری داشت. همیشه برای آزمونهای کانون برنامهریزی میکردم. همین موضوع به من کمک کرد تا بتوانم در آزمون تیزهوشان هم پذیرفته شوم. در فصل بهار، به سؤالات تیزهوشان آزمونهای کانون هم جواب میدادم.

از کدام کتابهای کانون در متوسطهی اول استفاده میکردی؟
برای درسهای ریاضی و علوم، هم از کتاب آبی و هم از کتاب سهسطحی استفاده میکردم. کتابهای سهسطحی شناسنامهدار است و چون میزان پاسخگویی هر سؤال در کنارش نوشته میشود، باعث میشود سطح درسی خودمان را نسبت به سایر دانشآموزان بسنجیم. در کتابهای آبی و سهسطحی، چیدمان سؤالات از ساده به دشوار است و این باعث میشود آرامآرام در درسها پیشرفت کنیم.
از دفتر برنامهریزی هم استفاده میکنی؟
از ششم دبستان بهطور دقیق این دفتر را تکمیل میکردم. این کار باعث میشود تا هر روز تصویر شفافی از کارهایی که انجام دادهام، داشته باشم. تکمیلنکردن دفتر برنامهریزی باعث میشود یا تصور کنیم تلاشمان عالی است یا فکر کنیم که عملکردمان ضعیف است. این دفتر واقعیت را به ما نشان میدهد.
در کدام درس در آزمونهای کانون قویتر بودی؟
سال گذشته روی درس ریاضی زیاد کار میکردم و نمرهام در این درس بالاتر از 8 از 10 بود.
مرحلهبهمرحله چگونه این درس را میخواندی؟
ابتدا کتاب درسی را بهخوبی و با دقت میخواندم و تکتک تمرینهای آن را حل میکردم. بعد از آن، به سراغ کتاب کمکدرسی میرفتم. ابتدا لازم بود درسنامه و نکات کتاب را بخوانم. بعد از آن، تست کار میکردم. هر روز 20 تا 30 تست ریاضی حل میکردم و در این کار استمرار داشتم. همیشه از تستهای ساده شروع میکردم و وقتی خیالم از بابت یادگیری راحت میشد، تستهای دشوارتر را حل میکردم.

در کدام درس با تغییر روش توانستی پیشرفت کنی؟
امسال در درس دینوزندگی ضعف داشتم. لازم است بچهها روش مطالعهی این درس را از پایه اصلاح کنند. در درس دینوزندگی نمرهام بین 4 تا 6 از 10 بود. الان نمرهام به بالاتر از 9 از 10 رسیده است. زیاد روی این درس وقت نمیگذاشتم. فکر میکردم بهتر است بیشترِ زمانم را صرف درسهای اختصاصی بکنم. یک روز در هفته کل تستهای این درس را حل میکردم. بعد تصمیم گرفتم روشم را اصلاح کنم. الان هر روز یا یکروزدرمیان در حدود 15 تست از این درس کار میکنم. تا قبل از آزمون هم چندین بار با دقت متن کتاب را میخوانم.
آزموندادن چه اثر مثبتی برایت داشته است؟
آزموندادن باعث میشود بارها و بارها درسها را مرور کنم و همیشه برای امتحاندادن آماده باشم. اگر دبیر هر روز بخواهد امتحانی برگزار کند، نیازی به مطالعهی دوباره ندارم؛ چون با برنامهی راهبردی، بارها هر درس را خواندهام. دانشآموزانی که برنامهی راهبردی ندارند، نحوهی مطالعه و مرورکردنشان منظم نیست.
از کتاب نوروز استفاده میکنی؟
بله. همیشه از کتاب نوروز در دوران طلایی نوروز استفاده میکنم. تعطیلات نوروز فاصلهی زیادی در نیمسال دوم ایجاد میکند و اگر مطالعهی منظم نداشته باشیم، زحماتی که تا این جای سال تحصیلی کشیدهایم، به هدر میرود. کتاب نوروز کمک میکند تا مطالب مرور شود. کتاب نوروز باعث میشود از تعطیلات بهخوبی استفاده کنیم؛ یعنی هم استراحت کافی داشته باشیم و هم به درسهایمان به اندازهی کافی رسیدگی کنیم.
خودت برای تعطیلات نوروز چه تصمیمی گرفتهای؟
تصمیم گرفتهام دو تا سه روز به خودم استراحت بدهم و از مابقی روزهایم برای مطالعه استفاده کنم. طبیعتاً من که دانشآموز کانونی هستم، برنامهام طبق برنامهی راهبردی کانون تنظیم میشود. البته قصد دارم درس زیستشناسی را که امسال برایمان بسیار مهم است، یک بار از ابتدا مرور کنم.

از کدام بخشهای سایت کانون و مجلهی آزمون، بیشتر استفاده میکنی؟
به صفحهی مقطع سر میزنم و نظرات را میخوانم. بچهها در قسمت نظرات، همیشه رفع اشکال میکنند و این صفحه کمک زیادی به من میکند. کارنامههای ۵نوعدرس و پروژهای را همیشه بررسی میکنم. در مجله هم گفتوگوها را دنبال میکنم. در سال گذشته، گفتوگو با نفرات برتر کنکور را کامل مطالعه کردم. باعث شد انگیزهی زیادی بگیرم و ساعت مطالعهام در سال نهم بیشتر شود.
اوقات فراغت را چگونه میگذرانی؟
به کلاس زبان میروم و مستندهای انگلیسی را نگاه میکنم. گاهی برنامههای تلویزیونی را تماشا میکنم.
چه کسی برایت برنامهریزی درسی انجام میدهد؟
دوست دارم مستقل باشم و خودم برنامهریزی کنم. بعد از دیدن کارنامهی آزمون در روز جمعه، برنامهی کلی برای دو هفته تنظیم میکنم تا دقیق بدانم در طول دو هفته میخواهم به چه اهدافی برسم. بعد از آن، هر روز برای همان روز، برنامهی جزئیتری تنظیم میکنم. روزهای جمعه بلافاصله بعد از بازگشت از آزمون و بدون نگاهکردن به پاسخنامه، آزمون را تحلیل میکنم و سؤالاتی را که شک داشتم، حل میکنم. وقتی پاسخنامه منتشر شد، یک بار هم پاسخهایم را با آن مطابقت میدهم تا ایراداتم را بفهمم. دوست دارم اگر پاسخ کوتاهتری هم برای سؤالات وجود دارد، آن را یاد بگیرم تا در آزمونهای بعدی سرعتعملم را افزایش دهم.

