در تجربههای مراکز مهم آموزشی ایران و جهان، موضوع بازخورد (feedback) یکی از مؤثرترین و مهمترین عوامل پیشرفت دانشآموزان و دانشجویان محسوب میشود. محیط، تأثیر اولیا، فضای آموزشی، حجم کلاسها، استفاده از ابزارها و... همه در آموزش تأثیرگذارند اما بازخورد جایگاه ویژه و نمرهی بالاتری دارد.
آیا بازخورد بهتنهایی میتواند راهگشا باشد؟ صرفاً یک آزمون و اعلام وضعیت دانشآموز چهقدر میتواند به او کمک کند؟
بازخورد در زمان مناسب و استمرار در آن، یک جریان آموزشی را ایجاد میکند. اگر این بازخورد همراه با یک برنامهی آموزشی مشخص باشد و جایگاه و زمان بازخورد نیز از قبل تعیین شده باشد، جریانی شکل میگیرد که مراحل مشخصی دارد و موضوعات و مباحث در آن تعیین شده است و در بازههای بعدی، فرصت جبران و اصلاح را به دانشآموز میدهد. این جریان آموزشی از طریق بازخورد مستمر همواره جایگاه فرد را مشخص میکند و برای یک نقطهی مشخص هدفگذاری کرده، استراتژی رسیدن به هدف را تعیین میکند تا فرد بتواند با برنامهریزی به سمت آن هدف گام بردارد و نیز بتواند مجدداً در پایان هر دوره بازخورد فعالیت خود را به دست آورد.
