گفت‌وگو با نیما بخشیان‌آزادگله، دهم تجربی از ساری

اولین دلیلم برای ورود به کانون، موفقیت در آزمون تیزهوشان پایه‌ی ششم بود. دوست داشتم در شهر خودم رتبه‌ی خوبی کسب کنم.

گفت‌وگو با نیما بخشیان‌آزادگله، دهم تجربی از ساری

باید به هدفت فکر کنی تا آن را فراموش نکنی


نیما بخشیان‌آزادگله در یک نگاه

شهر: ساری (استان مازندران)

مدرسه: شهیدبهشتی 1

سال‌های حضور در کانون: از پنجم تا دهم تجربی به‌مدت ۶ سال

میانگین‌تراز: 6755

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، پرورش‌دهنده‌ی ماهی

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

با چه هدفی به کانون وارد شدی و چرا در طول این سال‌ها در آزمون‌دادن استمرار داشتی؟

اولین دلیلم برای ورود به کانون، موفقیت در آزمون تیزهوشان پایه‌ی ششم بود. دوست داشتم در شهر خودم رتبه‌ی خوبی کسب کنم. بعد از اینکه به مدرسه‌ی تیزهوشان وارد شدم، هدفم این بود که همیشه سطح درسی‌ام در سطح بالایی بماند و بتوانم جایگاهم را در سطح شهر حفظ کنم. از شروع سال دهم هم هدفم برای آزمون‌دادن این است که استمرارم را در تلاش‌کردن تا کنکور حفظ کنم و هرگز اجازه ندهم که تنبلی به سراغم بیاید.

در طول این سال‌ها در کنار درس‌خواندن، فعالیت غیردرسی هم داشتی؟

بله. هرازگاهی فعالیت‌های ورزشی داشتم. مدتی روی زبان کار کردم. مدتی هم روی یک طرح پژوهشی کار می‌کردم که موفق به کسب رتبه‌ی نخست کشوری در جشنواره‌ی ابن‌سینا شدم.


طرح پژوهشی‌ات در چه زمینه‌ای بود؟

طرح من درباره‌ی درمان سرطان کولون با روش BNCT بود. این طرح را زمانی که کلاس نهم بودم، در جشنواره‌ی ابن‌سینا مطرح کردم و هیئت داوران هم آن را پذیرفت.

علاقه‌‌ات به رشته‌ی تجربی از کجا نشئت می‌گیرد؟

از کلاس اول دبستان، تمام نقاشی‌هایی که می‌کشیدم درباره‌ی جراحی قلب و پزشکی بود. فیلم‌هایی من را جذب می‌کرد که موضوعشان درباره‌ی رشته‌ی پزشکی بود. از همان موقع متوجه شدم که علاقه‌ و گرایشم به سمت رشته‌ی تجربی است. برای انتخاب‌رشته با خانواده و مشاور مدرسه هم مشورت کردم. با وجود اینکه در ریاضی و فیزیک قوی هستم، تصمیم گرفتم علاقه‌ام را در رشته‌ی تجربی دنبال کنم.


در آزمون‌های کانون، عملکردت در کدام درس‌ها بهتر است؟

در درس‌های شیمی و ریاضی و فیزیک قوی‌ترم. در این ‌درس‌ها اغلب نمره‌ام 10 از 10 است. دانش‌آموز باید برای درس‌خواندن هدف داشته باشد. وقتی هدف داریم می‌توانیم برای درس‌خواندن برنامه‌ریزی کنیم. همیشه باید به هدفمان فکر کنیم تا آن را فراموش نکنیم. باید برای درس‌خواندن انگیزه‌سازی کنیم و عاشق درس‌خواندن باشیم.

به‌نظرت، چطور می‌توان برای درس‌خواندن انگیزه‌سازی کرد؟

تجربه به من نشان داده که برای مطالعه‌ی بیشتر، به سراغ درس‌هایی بروم که تسلط بهتری روی آن‌ها دارم. اما این تسلط چگونه ایجاد شده است؟ پیش از آنکه درس برایم دشوار شود، روی آن تکرار و تمرین و مرور انجام داده‌ام. همین باعث شده به تسلط برسم و علاقه داشته باشم همیشه به سراغ همین درس‌ها بروم. باید این کار را برای همه‌ی درس‌ها انجام داد.

روش مطالعه‌ات برای سه درسی که قوی‌تری، چگونه است؟

در فصل تابستان، پیش از شروع تدریس دبیر، کتاب درسی را پیش‌خوانی می‌کنم؛ اما حفظ نمی‌کنم. سعی می‌کنم مفهومی از درس‌ها را بفهمم. بعد، برای هر مبحث از خودم سؤال می‌پرسم. به دنبال این می‌گردم که از هر مبحث چطور ممکن است سؤال طرح شود و چگونه ممکن است در این مبحث دام آموزشی قرار دهند. بعد از آن، به سراغ کتاب آبی می‌روم. سطح سؤالات کتاب‌های آبی برای شروع عالی است. بعد از آن، از کتاب‌های سه‌سطحی تست کار می‌کنم. پیش‌خوانی باعث می‌شود که در زمان تدریس دبیر، فهمم از درس عمیق‌تر شود و در کلاس، بهتر مشارکت کنم.

از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کنی؟

از کتاب‌های جامع عمومی و آبی و سه‌سطحی برای تمام درس‌های اختصاصی استفاده می‌کنم. کتاب اشتباهات متداول هم برایم بسیار مفید بوده است.

درسی بوده که با تغییر روش، در آن پیشرفت کرده باشی؟

بله. در تابستان وضعیتم در درس زیست خوب بود؛ اما با شروع سال تحصیلی، کمی در این درس افت کردم و وقت کم می‌آوردم. متوجه شدم که مشکل من از نوع خواندنم نیست. زیست تست‌هایی دارد که از یک بخش خاص هستند؛ اما هر بار تغییر می‌کنند و با پیچیدگی و دام آموزشی خاصی طراحی می‌شوند. سعی کردم به جای اینکه بیشتر بخوانم، تکرار و تمرین و حل تست را بیشتر کنم و این کار برایم نتیجه‌بخش بود.


دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنی؟

بله. از پنجم دبستان به‌طور پیوسته دفتر را تکمیل می‌کنم. هر بار بررسی می‌کنم که میزان مطالعه‌ام با نتیجه‌ی آزمون‌ها تناسب داشته باشد.

با توجه به شناختی که از خودت پیدا کرده‌ای، برای نیم‌سال دوم چه اهدافی داری؟

متوجه شدم که متن کتاب درسی بسیار ساده و روان است و اگر حتی این متن را حفظ باشم، نمی‌توانم به نتیجه‌ی دلخواه برسم. باید تکرار و تمرین و حل تست زیاد در برنامه‌ی درسی‌ام داشته باشم. ضمناً بررسی و تحلیل آزمون‌ها و تست‌ها بخش بسیار مهمی است که باید بیشتر به آن توجه کنم. هنوز کمی در آزمون‌ها وقت کم می‌آورم و قصد دارم در نیم‌سال دوم، این مشکل را هم برطرف کنم.

شرکت در جلسات پنج‌نفره چه کمکی به تو می‌کند؟

گوش‌دادن به ارائه‌ی راهکارهای دانش‌آموزان دیگر مفید است. همیشه برنامه‌ی بچه‌ها را با برنامه‌ی خودم مقایسه می‌کنم. در هر جلسه، پشتیبان هم نکات جدید و کاربردی می‌گوید که می‌توانم در برخی موارد از آن‌ها استفاده کنم.

نقش پدر و مادرت در روند پیشرفت تو چیست؟

پدر و مادرم از ابتدا همیشه حامی من بوده‌اند. مادرم از کلاس اول دبستان من را در مسیر تلاش قرار داد و از کلاس سوم تلاش جدی را با من شروع کرد. در آن زمان خودم نمی‌توانستم برنامه‌ریزی کنم و به حامی نیاز داشتم. مادرم حمایتم کرد تا در برنامه‌ریزی مستقل شدم. هنوز هم مادرم پشتیبان من است. پدر و مادرم سعی می‌کنند آرامش را در خانه برقرار کنند. مهمانی‌ها را کمتر کرده‌اند و پیگیر نتایج آزمون‌هایم هستند.

برای مهندسی منابع در نیم‌سال دوم تصمیمی گرفته‌ای؟

کتاب‌هایی که دارم بیشتر دقتم را افزایش می‌دهند. دوست دارم روی منابعی کار کنم که در کنار افزایش دقت، روی مفاهیم هم تمرکز کنم و به فهم عمیق از مطالب برسم.


منبع :

Menu