اگر به کارنامهی رتبههای برتر کنکورهای سراسری چندسال اخیر نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که تفاوت چند درصدی در درسهای عمومی آنها باعث اختلاف رتبهها شده است. دانشآموزان کنکوری باید بدانند که درسهای عمومی از همان ابتدای مسیر کنکور باید خوانده شوند تا نهایتا نتیجهی مطلوبی از آنها به دست آید.
در درس ادبیات فارسی باید از مبحث قرابت معنایی به طور مستمر تست کار کنند تا با انواع ایدههای طراحان کنکور سراسری آشنا شوند. همچنین لغت و تاریخ ادبیات مباحثی نیستند که بشود آنها را در مدت کوتاهی جمعبندی کرد و درحفظ کردن آنها باید استمرار داشت تا بهخوبی در ذهن ثبت شوند. درمورد آرایههای ادبی نیز اگر دانشآموز هفتگی یادگیری ۵ الی۶ آرایه را به همراه حل تست کافی در برنامهاش قرار دهد میتواند به سرعت و با بازده کافی این مبحث را به اتمام برساند.
در مورد درس عربی لازم است که دانشآموز علاوه بر قواعد، به مبحث ترجمه هم مسلط شود و این مساله به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد. در درس دینوزندگی دانشآموز باید علاوه بر متن کتاب درسی بر پیام آیات هم مسلط شود. در نهایت در مورد درس زبان انگلیسی علاوه بر گرامر و لغات، دانشآموز باید به خوبی بر نحوهی حل نمودن کلوز تست و درک متن مسلط باشد و این مساله در مدت زمان طولانی و با استمرار و سختکوشی محقق میگردد.
در نهایت تاکید میکنم که برای دستیابی به یک نتیجهی خوب در کنکور سراسری همهی موارد بالا درکنار مدیریت مناسب زمان به دست میآید که این نیز تابع تمرین بسیار است. اگر تا الان به درسهای عمومی بیتوجهی یا کمتوجهی کردید از همین الان شروع کنید و فرصت را از دست ندهید. مطمئن باشید نتیجهی خوبی خواهید گرفت.
