20 روش مؤثر مطالعه برای بهبود حافظه (1)

با مطالعه و بررسی در اینترنت به دنبال راهکارهایی برای افزایش عملکرد مغز و افزایش حافظه بودم. راهکارهای زیر از میان روش‌های بسیاری جهت ارائه به شما انتخاب شده‌اند.

20 روش مؤثر مطالعه برای بهبود حافظه (1)

با مطالعه و بررسی در اینترنت به دنبال راهکارهایی برای افزایش عملکرد مغز و افزایش حافظه بودم. راهکارهای زیر از میان روش‌های بسیاری جهت ارائه به شما انتخاب شده‌اند.

1. پیش از آزمون راه برو.

این مطلب ثابت شده است که ورزش می‌تواند حافظه و قدرت ذهن شما را افزایش دهد. تحقیقات انجام‌شده توسط دکتر چک هیلمن از دانشگاه ایلی نویز نشان می‌دهد 20 دقیقه ورزش کردن پیش از هر آزمون می‌تواند عملکرد شما را بهبود بخشد.

2. به جای خواندن ساده، با صدای بلند بخوان.

اگرچه ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما این کار را انجام دهید. از نتیجه‌ی این آزمایش حتماً شگفت‌زده خواهید شد و خواهید دید که مطالب را بهتر به یاد می‌آورید؛ اما این کار را در کتابخانه انجام ندهید! اگر به جای این‌که بارها و بارها مطلبی را به‌آهستگی بخوانید، فقط یک بار آن را با صدای بلند بخوانید، 50 درصد بیش‌تر آن را در روز آزمون به یاد خواهید آورد.

3. به خودت پاداش بده.

راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که بتوانید برای بهینه‌سازی عادات خود، یک سیستم پاداش در نظر بگیرید. با این کار می‌آموزید که چگونه برای یک آزمون به طور مؤثرتری مطالعه کنید. مثلاً یک راه خیلی ساده این است که برچسب‌های کوچکی برای خودتان تهیه کنید و پس از یادگیری هر پاراگراف، یک برچسب به خودتان هدیه دهید و آن را در کنار پاراگراف مورد نظر بچسبانید.

4. آن‌چه را که می‌خواهی یاد بگیری، آموزش بده.

بهترین روش برای این‌که بفهمید یک موضوع را چه‌قدر یاد گرفته‌اید، یاد دادن آن به دیگران است. اگر هیچ کس را برای آموزش دادن پیدا نمی‌کنید، یک کلاس خیالی یا پر از عروسک برای خودتان تشکیل دهید.

5. نمودار ذهنی بساز.

توانایی ایجاد ارتباط بین مفاهیم مختلف، ساده‌ترین راه برای به یاد آوردن مطالب نیست؛ اما موجب تحریک هوش و خلاقیت می‌شود. استیو جابز می‌گوید: خلاقیت فقط کشف ارتباط بین چیزهاست. وقتی از انسان‌های خلاق می‌پرسیم که چگونه این کار را انجام داده‌اند، کمی احساس گناه می‌کنند؛ چون درواقع کاری انجام نداده‌اند، فقط چیزی را که ما ندیدیم، دیده‌اند.

نقشه‌های ذهنی یک راه ساده برای ایجاد ارتباط بین ایده‌ها به وسیله‌ی ساخت یک خلاصه‌ی تصویری با رابطه‌های مختلف است.

Menu