حتماً شنیدهاید که از قدیم میگویند «اندازه نگه دار که اندازه نکوست». تقریباً اغلب مردم بر این باورند که حفظ تعادل در بیشتر امور باعث موفقیت و آرامش میشود و تأثیرات مثبت زیادی در ارتقای کیفیت زندگی دارد. پرواضح است که تعادل در فرایند یادگیری، گامی مؤثر در افزایش کیفیت آموزش است. بررسی عملکرد مطالعاتی دانشآموزان موفق و برتر نشان میدهد که یکی از وجوه اشتراک آنها، متعادل درسخواندن است.
در گفتوگو با بسیاری از آنها و بررسی کارنامهی آزمونهای کانون و کارنامهی کنکور آنها، بهروشنی متوجه تعادل آنها در نتایج شدهام. فاصلهی نمرههای آنها در درسهای گوناگون، بسیار کم و در حد 4 یا 5درصد است.
تعادلْ نتیجهی مدیریت و برنامهریزی دقیق هنگام مطالعه است. منظور از متعادل درسخواندن، یکسانخواندن تمام درسها نیست؛ بلکه منظور توجه به تمام مباحث و تمام درسها با درنظرگرفتن وضعیت آموزشی دانشآموز و حجم و اهمیت آنها و نیز ارتباطشان با مطالب بعدی است.
دانشآموزان برتر برای ایجاد تعادل، برای خواندن هر مبحث در هر درس، زمانبندی خاصی دارند. نتایج آزمونها در کانون در هدایت دانشآموزان و طراحی برنامهی مطالعاتی متعادل، کمک شایانی میکند. دانشآموزان موفق بلافاصله پس از حضور در آزمونها و کشف نقاط قوت و ضعف خود در تک تک مباحث هر آزمون، برای همگونسازی وضعیت خود در درسها و مباحث برنامهریزی میکنند.
یکی از عادات غلط مطالعاتی این است که دانشآموزان درسهایی را که بیشتر دوست دارند، بیشتر میخوانند و درسهایی را که دوست ندارند یا آنها را دیرتر یاد میگیرند، کمتر مطالعه میکنند. لازم است این رویه اصلاح شود و توجه بیشتری به درسها و مباحثی که در آنها ضعیف هستند، داشته باشند.
