شما در سالهای پایه، بر اساس برنامهی مدرسه مطالعه میکردید و اگر در آزمونهای کانون نیز شرکت میکردید، برنامهی این آزمونها حداکثر انطباق و همپوشانی را با مدرسه و دبیران داشت؛ اما در سال کنکور، شرایط بسیار پیچیدهتر از سالهای قبل است. دانشآموز علاوه بر برنامهی مدرسه باید درسهای پایه را نیز با توجه به برنامهی راهبردی کانون مطالعه کند. ناهمپوشانی کامل برنامهی مدارس و دبیران با برنامهی آزمونها دانشآموز را دچار سردرگمی میکند؛ اما برای دوری از سردرگمی باید به نکات زیر توجه کرد.
برنامهی راهبردی کانون معمولاً از برنامهی دبیران و مدارس عقبتر است. اگر دانشآموز با برنامهی مدرسه و دبیر خود هماهنگ باشد، میتواند با صرف زمان کمتر، مباحث آزمون را مرور کرده و با آمادگی در آزمونها شرکت کند.
نداشتن برنامهریزی یا پایبندنبودن به برنامهی مطالعاتی (درصورت داشتن برنامه) و استفادهنکردن از دفتر برنامهریزی، به سردرگمی و آشفتگی ذهنی منجر میشود؛ بنابراین دانشآموزان باید با برنامهریزی شخصی و پایبندی به اجرای آن علاوه بر مطالعهی مباحث مدرسه، آمادگی مناسب برای آزمون را نیز داشته باشند. دفتر برنامهریزی ابزاری بسیار قدرتمند در افزایش میزان پایبندی به اجرای برنامه در دانشآموزان است.
مهمترین دلیلی که به ناهماهنگی برنامهی مدرسه و آزمون منجر میشود، تلاش کم و اختصاصندادن زمان کافی برای مطالعه است. بهعبارت دیگر، ساعت مطالعهی دانشآموز کم است.
در سال کنکور، با توجه به شرایط و ویژگیهای آن، به صرف زمان زیادی برای پوشش همهی مطالب نیاز دارید. در واقع، دانشآموزان موفق با برنامهریزی و تلاش زیاد، توانایی ایجاد هماهنگی بین درسهای مدرسه و برنامهی راهبردی آزمونها و همچنین پوشش کامل مباحث را دارند. داشتن برنامه و متعهدبودن به اجرای آن و همچنین داشتن ساعت مطالعهی مناسب، سه ویژگی برجستهی دانشآموزان موفق است.
