تابستان بهترین زمان برای کار بر روی مسائل اساسی است تا دانشآموزان بتوانند با فراغِ بال و آرامش بیشتری روی آنها تمرکز کنند. گاهی اوقات مسائل حیطهی فراشناختی گریبانگیر دانشآموز میشود و روی عملکرد تحصیلی دانشآموز تاثیر میگذارد. یکی از این مسائل، بحث برنامهریزی و مهمتر از آن برنامهپذیری است. برنامهپذیری و انعطاف در اجرای برنامه برای موفقیت دانشآموز اهمیت فوقالعادهای دارد. دانشآموز باید قادر باشد اهداف کلی را به اهداف عملیاتی تبدیل کند.
برنامهی راهبردی کانون در طی سالهای متمادی توانسته است در چارچوبی منسجم، اهداف بلندمدت سالیانه و میانمدت دو هفتهای را به دانشآموز ارائه دهد. ولی آنچه که اهمیت دارد، شخصیسازی این برنامه و تبدیل اهداف به اهداف عملیاتی و روزانه میباشد. استخراج ساعت مفید مطالعه و تقسیمبندی زمان در دسترس به تناسب برای مطالعهی کتاب، تمرین تشریحی و تمرین تستی میتواند راهگشا باشد.
شاید در طی سال تحصیلی به دلیل زمان سپری شده در مدرسه و تکالیف مدرسه نتوان این توانمندی فراشناختی را تقویت کرد. ولی تابستان بهترین زمان است تا بتوان بر روی این ضعف اساسی کار کرد.
برای رسیدن به این منظور کافی است دفتر برنامهریزی را جدی بگیرید و وارد زندگی روزمرهی خودتان بکنید. با در نظر گرفتن برنامهی آزمون و لیست کردن کارهای ضروری جهت آمادگی در آزمون و پخش آن در سطح روزها و ساعتهای در دسترس، کارها را قدم به قدم پیش ببرید. هر شب گزارش خود را در دفتر برنامهریزی مرور کنید و سعی کنید که برای روز بعد بهتر باشید و کمی پیشرفت داشتهباشید.
حتما در نظر داشته باشید که در روزهای پایانی برای مرور مطالب خوانده شده نیز زمان اختصاص دهید. این چرخه را بعد از هر آزمون، بلافاصله با ارزیابی آزمون و برنامهریزی مجدد در ابتدای هر هفته ادامه دهید. کافی است به اقدامات کوچک خود متعهد باشید تا تغییرات شگرفی را در عادتهای مطالعاتی و برنامهپذیرتر شدن خود ببنید و پیشرفت را احساس کنید. برنامهریزی کوتاهمدت و عملیاتی، کلید موفقیت در اجرای کل برنامه و کسب نتایج مطلوب است. همزمان با آزمونهای تابستان، مدیریت برنامههای کوتاهمدت را تمرین کنید تا به هدفگذاریهای خود دست یابید.
