گفت‌وگو با باربد محمدی، یازدهم تجربی از سقز

دانش‌آموز برتر یازدهم گفت‌وگو با باربد محمدی از سقز باید با دید طراح سؤال، کتاب را مطالعه کرد

گفت‌وگو با باربد محمدی، یازدهم تجربی از سقز

باربد محمدی در یک نگاه

شهر: سقز (استان کردستان)

مدرسه: شهید بهشتی

میانگین‌تراز: ۷۵۵۳

مقطع: یازدهم تجربی

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا یازدهم تجربی به‌مدت ۶ سال

تحصیلات و شغل پدر:‌ مهندس کامپیوتر، تعمیرکار تجهیزات مرتبط با بانک‌ها

تحصیلات و شغل مادر:‌ کارشناس معارف اسلامی، دبیر دین‌وزندگی و عربی

چه عاملی باعث شد که از کلاس ششم در آزمون‌های کانون شرکت کنی؟

وقتی ششم دبستان بودم، تصمیم گرفتم در آزمون تیزهوشان شرکت کنم و بنابراین نیاز داشتم یادگیری خودم را بسنجم. با تحقیق متوجه شدم کانون جایی است که می‌توانم در آن به هدفم برسم.

در مسیر تحصیل، همراهی پدر و مادرت چگونه بوده است؟

پدر و مادرم هر چیزی نیاز داشتم برایم فراهم کرده‌اند. آن‌ها هرگز کاری را به من اجبار نمی‌کنند و همیشه انتخاب نهایی و تصمیم‌گیری را به عهده‌ی خودم می‌گذارند. در متوسطه‌ی اول، مادرم در درس عربی به من کمک می‌کرد. پدرم همیشه در درس ریاضی به من کمک می‌کند و در علاقه‌ام به این درس، تأثیر زیادی داشته ‌است. همراهی و تدریس پدر و مادرم باعث شده این دو درس به نقطه‌ی قوتم تبدیل شود. پدر و مادرم پیگیر نتایج آزمون‌هایم هستند و آزمون‌ها را با همراهی آن‌ها تحلیل می‌کنم و آن‌ها هم برای آزمون‌های بعدی، من را راهنمایی می‌کنند.

نقاط‌ قوت تو در آزمون‌های کانون در چه درس‌هایی است؟ روشت برای مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

ریاضی یکی از نقاط قوت من است. پدرم از کودکی با من کار می‌کرد و باعث شد پایه‌ام در این درس قوی شود و علاقه‌ی خاصی به آن پیدا کنم. در درس فیزیک هم که به ریاضی مرتبط است، علاقه و استعداد دارم. دبیر خیلی خوبی در متوسطه‌ی اول برای درس ریاضی داشتم و تسلطم را افزایش داد. روش مطالعه‌‌ام تمرکز بر کتاب درسی و حل کامل مثال‌ها و تمرین‌های کتاب درسی است. به‌نظرم، درک درست و تسلط بر سؤالات کتاب درسی، موضوع بسیار مهمی است. سؤالات کتاب درسی به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که می‌تواند درس را به بهترین شکل در ذهن دانش‌آموز ثبت کند و مفاهیم را منتقل کند.

درس دیگری هم هست که در آن قوی باشی؟

از چهارم دبستان به کلاس زبان می‌رفتم و باعث شد تا الان مشکل خاصی در درس زبان نداشته باشم و در این درس هم قوی باشم.

در تابستان، برای پیشرفت در کدام درس‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ای؟

در تابستان باید برای درس زیست‌شناسی بیشتر وقت بگذارم. هنوز روش مطالعه‌ی درستی برای این درس پیدا نکرده‌ام و در هر آزمون تمام تلاشم را می‌کنم تا بتوانم نتیجه‌ی بهتری کسب کنم. درس ادبیات هم به توجه ویژه‌ نیاز دارد. می‌خواهم کتاب‌های سال دهم را دوباره بخوانم و یک‌سوم کتاب را در درس‌های اختصاصی‌ برای سال تحصیلی بعد پیش‌خوانی کنم.

درسی بوده که در طول سال در آن پیشرفت کرده باشی؟

در درس‌های دین‌وزندگی و شیمی پیشرفت کردم. در درس دین‌وزندگی مهم‌ترین عامل پیشرفتم نحوه‌ی تدریس بسیار خوب دبیرم بود. چون تست‌محور تدریس می‌کردند، توانستم به‌مرور زمان از نظر تستی و یادگیری مفاهیم در این درس پیشرفت کنم. دبیر دین‌وزندگی‌ام به ما می‌گفت باید با دیدگاه یک طراح سؤال، کتاب را مطالعه کنیم. برای درس شیمی هم با حل تست‌های زیاد و متنوع و رفع اشکال همیشگی و پرسش از دبیر توانستم به سطح مطلوبی برسم.

دستاورد شش سال کانونی‌بودن چه بوده است؟

مهم‌ترین دستاورد من، نظم و برنامه‌ریزی است. برنامه‌ی راهبردی کانون نظم خاصی دارد و دانش‌آموز را با برنامه‌ی خاصی هدایت می‌کند. همین باعث شد همیشه منظم باشم. حتی اگر گاهی از برنامه عقب بمانم، فقط کافی است دوباره در آزمون بعدی طبق برنامه درس بخوانم و در ایستگاه‌های جبرانی و دوره‌های موجود در برنامه، عقب‌افتادگی‌ها جبران می‌شوند.

به‌جز درس مشغولیت دیگری هم داری؟

از کودکی به شطرنج علاقه‌ی زیادی داشته‌ام و بازی می‌کنم. شطرنج باعث شد پیشرفت بسیار خوبی داشته باشم. بسیاری از دوستانم هم که شطرنج بازی می‌کنند، معتقدند این ورزش توانایی ذهن را افزایش می‌دهد. برای حفظ سلامت جسمی‌ام هم ورزش می‌کنم. ویولن هم می‌زنم.

زندگی در شهر کوچکی مثل سقز مانعی برای پیشرفت و موفقیت تو نبوده است. فکر می‌کنی چرا؟

قطعاً مهیابودن امکانات تأثیر خوبی در درس‌خواندن دارد؛ اما اینکه بخواهیم آن را به بهانه‌تراشی برای تلاش‌نکردن تبدیل کنیم، اصلاً درست نیست. در هر صورت منابع آزمون‌ها ابتدا کتاب‌های درسی است که در اختیار تمام دانش‌آموزان کشور قرار دارد. برای تهیه‌ی کتاب و نیز فیلم‌های آموزشی نیز به‌راحتی می‌توان از اینترنت کمک گرفت. پس تلاش عامل مؤثرتری برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت است.

از کودکی چه ویژگی خاصی داشتی که الان موجب موفقیت تحصیلی‌ات شده است؟

از کودکی علاقه‌ی خاصی به درس‌خواندن داشتم. پیش از آنکه به مدرسه بروم، پدرم مباحث ساده‌ی ریاضی را به من آموخته ‌بود. پدر و مادرم از کودکی من را به داشتن نظم و برنامه‌ریزی تشویق می‌کردند و برای کلاس‌هایم، بازی‌کردنم و حتی استفاده از کامپیوتر، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشتم. این باعث شد نظم و برنامه‌ریزی جزئی از زندگی‌ام شود.

از سایت کانون و مجله‌ی آزمون هم استفاده می‌کنی؟

معمولاً تجربیات دانش‌آموزان را مطالعه می‌کنم. سعی می‌کنم در زمان‌هایی که حساس نیست، مثل تابستان، روش‌هایشان را امتحان کنم تا اگر برایم مناسب بود، از آن‌ها استفاده کنم.

از کدام منابع کانون استفاده می‌کنی؟

برای هر چهار درس اختصاصی‌ام از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنم. شیب دشواری کتاب‌های سه‌سطحی بسیار عالی است و هر سؤال از سؤال قبلی نکته‌دار‌تر و کمی دشوارتر است. این باعث می‌شود دانش‌آموز دقیقاً بداند در چه سطحی از یادگیری قرار دارد. از کتاب اشتباهات متداول هم استفاده می‌کنم. وقتی کتاب‌های درسی‌ام را کامل می‌خوانم و تست کار می‌کنم، در نهایت، به سراغ این کتاب می‌روم و هر بار متوجه می‌شوم که باز هم در برخی نکات اشکال دارم. از کتاب جامع ادبیات فارسی هم استفاده کردم و با این کتاب توانستم به پیشرفت خوبی برسم.

روش خاصی بوده که برای درسی استفاده کنی و از آن نتیجه بگیری؟

در ادبیات فارسی در مبحث قرابت‌معنایی مشکل داشتم. پدر و دبیرانم پیشنهاد کردند به‌‌جز کتاب درسی، اشعار کتاب‌های دیگر را هم بخوانم. من هم به سراغ کتاب گلستان سعدی رفتم و هر شب یک شعر کوتاه از این کتاب را در زمان استراحتم ‌خواندم و سعی ‌کردم ابیاتش را درک کنم. همین باعث شد فهم و درک خوبی از معنای ابیات و عبارات پیدا کنم.

بهترین رتبه‌ای که در آزمون‌های کانون کسب کردی چه بوده است؟

در کلاس نهم یک بار رتبه‌ی اول کشور و در آزمون بعدی‌اش رتبه‌ی دوم کشور شدم.

هدف‌گذاری‌ات در تابستان برای سال تحصیلی آینده چیست؟

می‌خواهم هر چهار درس اختصاصی را پیش‌خوانی کنم. به‌ویژه برای درس‌های زیست و ریاضی زمان بیشتری در نظر گرفته‌ام تا در طول سال تحصیلی زمان بیشتری را صرف تست‌زنی و مرور کنم. برای درس عربی هم  روی درک‌مطلب و ترجمه کار می‌کنم.


Menu