با آغاز فصل تابستان، اکثر دانشآموزان به دنبال برنامهریزی دقیق برای یک شروع پرقدرت میگردند. حتما برای شما بارها این اتفاق افتاده است که در ابتدای راه، بسیار پرانرژی شروع به برنامهریزی و مطالعهی دروس کردهاید و بعد از یک یا دو هفته که حجم دروس کمی افزایش یافت، دوباره از برنامه فاصله گرفتهاید و یا حتی کلا دور برنامهریزی کردن را خط کشیدهاید.
در ابتدا لازم به ذکر است که برنامهی قوی، نیازمند دانش قوی و شناختِ خود (فراشناخت) میباشد. یعنی اینکه بدانیم که هستیم و چه میخواهیم. ممکن است برخی از دانشآموزان با برنامههای پیچیده سر خود را شلوغ کنند و نهایت استفادهای که از برنامه در بهترین حالت ممکن میبرند، به مدت یک هفته باشد و ادامهی سال را بدون برنامه سپری کنند.
برنامهریزی موضوع بسیار مهمی است که فقط شامل دانشآموزان نمیشود. همهی افراد برای سریعتر به موفقیت رسیدن باید برنامه داشته باشند. شما برای برنامهریزی درست باید ابتدا از توانایی و قابلیتهای خود و همچنین انتظارات و اهداف خود بهدرستی آگاهی داشتهباشید.
همانطور که میدانید اولین گام برنامهریزی، انتخاب هدف است. از آنجاییکه اهداف هر شخص با شخص دیگر متفاوت است، هرکس به میزان سبکی یا سنگینی اهدافش باید برنامهریزی سنگین یا سبکی انجام دهد. بعضی از دانشآموزان برنامهریزی درسی خود را در ذهنشان تجسم میکنند که این کار نادرست است، زیرا امکان فراموشی امور بسیار زیاد میشود. اگر برنامه مکتوب شده باشد قدرت تقویت اراده در دانش آموز تقویت میگردد. پس حتما برنامهریزی خود را مکتوب کنید و تا جایی که میتوانید برنامهی راهبردی آزمونها را با برنامهی مدرسه خودتان شخصیسازی کرده و براساس مباحث تعیینشده برنامهریزی نمایید.
به یاد داشته باشید:
هیچکس تا به امروز برنامهای برای چاق شدن، شکست خوردن یا احمق بودن ننوشته است، زیرا این چیزها وقتی اتفاق میافتد که شما برنامه نداشته باشید. «استیو جابز»
