نقش و اهمیت درسهای عمومی در کنکور نه تنها غیرقابل چشمپوشی است، بلکه در برخی موارد مثل ادبیات این اهمیت، بیشتر نیز میباشد. پس باید سهم این دروس در برنامهریزیهای مطالعاتی روزانه به اندازهی اهمیت آنها باشد و از طرفی با اتخاذ روشی صحیح بتوان یادگیری و مرور و زمان را مدیریت کرد.
در برنامهی راهبردی به تناسب زمانی و فصلی، برنامهی مطالعاتی ویژهای همراه با منبع مناسب به دانشآموز پیشنهاد میشود:
بازهی اول: تابستان شروع مطالعه برای کنکور است و به دلیل فراغت زمانی، سهم درسهای عمومی به نسبت بیشتر است. منبع پیشنهادی کتاب زرد عمومی شامل سوالات کنکور سنوات قبل به تفکیک رشته است. روش پیشنهادی نیز مطالعهی سوالات کنکورهای هر یک از رشتهها در طی دو هفته و پاسخدهی به 10سوال برگزیدهی هر درس در آزمون است. هدف از اینگونه مطالعه، آشنایی با بودجهبندی و تیپ سوالات کنکور و مهمتر از آن پیدا کردن روش مطالعهی هر درس است. یافتن روش مطالعهی صحیح در طول سال بسیار حائز اهمیت است.
بازهی دوم: با آغاز روزهای مدرسه برنامهی مطالعاتی با اولویت دادن به دروس سال دوازدهم تغییر پیدا میکند. در این بین نقش دروس عمومی نسبتا کمرنگ شده و در طول آزمونها با پیشروی استاندارد مطالعه و مرور میشوند. به دلیل محدودیت زمان و اهمیت دروس اختصاصی، استفاده از روشهای مطالعهی صحیح کشف شده در تابستان باعث میشود در کمترین زمان با بهرهگیری از روش و منابع درست، بهترین نتیجه را کسب کرد. آزمونهای جامع پایان نیمسال اول ایستگاههای جبرانی و سکوی مقایسهای هستند که ارزیابی درستی از وضعیت حاکم به شما میدهد. کتابهای آبی و جمعبندی عمومی بهترین منابع هستند.
بازهی سوم: در دوران بعد از عید که رفتهرفته به کنکور نزدیک میشویم نقش دروس عمومی هم در برنامه پررنگتر میشود. شاید فرار بودن ویژگی مهمی باشد که این مساله را حائز اهمیت میکند. در این بازه بازگشت کتاب زرد عمومی را به برنامهی مطالعاتی خواهیم داشت. ولی این بار از روش مطالعهی متفاوتی استفاده میکنیم. بعد از دوران طلایی، به مدت یک ماه، زمان مناسبی برای حل روزانه یک مجموعه از سری سوالات این کتاب است که اگر به صورت زماندار کار شود به مراتب بهتر خواهد بود. اینگونه تمرین و تکرار چندین فایدهی اساسی خواهد داشت:
مدیریت زمان
مرور تمامی مباحث از کل کتابها
شناسایی نقاط قوت و چالش
آشنایی و تسلط بر تیپ سوالات کنکور
یادگیری نکات آموزشی مهم
و...
بازهی چهارم: بازهی چهارم و نهایی همان دوران جمعبندی است که درسهای عمومی در کنار دروس خصوصی با روش سه روز یکبار با صحیحترین روش جمعبندی، مرور و رفع اشکال میشوند.
