چگونه میتوانم مطمئن شوم که کار را از جای درست آن آغاز کردهام؟ از بین چندین درس و مبحث درسی که روی میز مطالعهام دارم، اولویت با کدام درس است؟ از بین دو گروه درسی اختصاصی و عمومی باید از کدام یک آغاز کنم؟ تستی یا تشریحی؟
این سؤالها ذهن هر دانشآموزی را به خود مشغول میکنند و نوعی بلاتکلیفی ذهنی را موجب میشوند که همه چیز را به حالت تعلیق درمیآورد؛ اما دانشآموزی که هر دو هفته یکبار آزمون میدهد و کارنامه دریافت میکند، بر اساس آمار و ارقامِ جعبهابزار کارنامه و دفتر برنامهریزی میداند که کار را از چه درس یا گروه درسی اعم از اختصاصی یا عمومی آغاز کند.
کارنامه درواقع برنامهی عمل دو هفتهی پیش رو را تعیین و تنظیم میکند. بدیهی است که در این صورت بلاتکلیفی، کارکرد خود را از دست میدهد و به جای آن وضوح و شفافیت همچون فانوس دریایی فراروی دانشآموز قرار میگیرد. در این صورت است که تخصیص وقت و انرژیِ بهجا و بهموقع، بیشترین بازده ممکن را به ارمغان میآورد.
