از کدام روش استفاده کنیم: بازیابی یا بازخوانی ؟!

بازیابی به زبان ساده به معنای بیرون کشیدن مطالب از مغز است. در این روش دانش‌آموز می‌تواند اول از خودش یک آزمون بگیرد و سپس شروع به درس خواندن بکند.

از کدام روش استفاده کنیم: بازیابی یا بازخوانی ؟!

برخی از دانش‌آموزان در دوران جمع‌بندی یا امتحانات بازخوانی انجام می‌دهند، یعنی برای مطالبی که در طول سال خوانده‌اند دوباره وقت می‌گذارند و دوباره‌خوانی می‌کنند. دوباره‌خوانی ممکن است ناشی از توهم فراموشی باشد و دانش‌آموز با دوباره‌خوانی بخشی از مان خود را هدر می‌دهد. این روش حتما مزایایی هم دارد و بخشی از مطالبی که خوانده می‌شود، قطعا نیاز به دوباره‌خوانی داشته‌اند اما نه همه‌ی آن‌ها.

بازیابی به زبان ساده به معنای بیرون کشیدن مطالب از مغز است. در این روش دانش‌آموز می‌تواند اول از خودش یک آزمون بگیرد و سپس شروع به درس خواندن بکند. با این کار نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز مشخص خواهد شد و در نتیجه وقت بیش‌تری برای خواندن مطالبی که در ذهن ثبت شده‌اند نخواهد گذاشت. ضمنا با بازیابی توهم یادگیری و توهم فراموشی از بین خواهدرفت. بنابراین وقتِ فرد تنها صرف یادگیریِ مجددِ مطالبی خواهد شد که واقعا فراموش کرده است.  

دانش‌آموزان در دوران جمع‌بندی به خوبی می‌توانند از این روش استفاده کنند. با مراجعه به کتاب خودآموزی و کتاب‌های تستِ خود و حل تست‌های نشان‌دار، می‌توان با صرفه‌جویی در زمان، بازیابی انجام داد.

آزمون دادن بهترین روش یادگیری است. بهتر است برای استفاده‌ی مفید از زمان، ابتدا بازیابی نموده و سپس مطالعه کنید.


Menu