گفتوگو با سمانه توتونچیان، دانشآموز دوازدهم تجربی از تبریز با میانگین تراز 8050:
دلیل پیشرفتم را برنامهریزی درست و فراشناخت میدانم
کدام درسها نقطهی قوت شماست؟ روشهایت در مطالعهی این درسها چیست؟
فیزیک و دین و زندگی نقاط قوت من هستند. در درس فیزیک سعی میکنم مفاهیم را کامل درک کنم و تا جایی که ممکن است اثبات برخی از فرمولها را مفهومی یاد میگیرم. همچنین تستهای زیادی برای این درس کار میکنم تا انواع تیپ سؤالات را یاد بگیرم. در حین حل سؤالات برای خودم یک نقشهی ذهنی طرح میکنم تا بدانم چه مراحلی را باید طی کنم. علاوه بر اینها سعی میکنم فصلهای مختلف را به هم ربط بدهم. برای درس دین و زندگی ابتدا کتاب درسی را کامل میخوانم و سعی میکنم روی هر بخش آن مسلط شوم. نکات و پیام آیات را در کتاب یادداشت میکنم و ارتباط آنها را کاملاً درک میکنم. برای این درس از روش بازیابی استفاده میکنم.
آیا درسی بوده که برایت چالشی باشد یا نمرهی پایینتری در آن داشته باشی و روش مطالعهات را در آن تغییر داده باشی؟
در درس زیستشناسی قبلاً کتاب درسی را سطحی میخواندم و بیشتر تمرکزم روی تست بود؛ ولی بهتدریج تمرکزم روی کتاب درسی بیشتر شد.
از کدام یک از کتابهای پیمانهای کانون استفاده میکنی؟ مزیت این کتابها برایت چه بوده است؟
از کتاب پیمانهای شیمی و فیزیک دوازدهم استفاده میکنم. این کتابها آزمونهای مبحثی دارد و میتوانم میزان یادگیریام را در هر مبحث بدانم.

بهترین کتاب پیمانهای شما کدام کتاب است؟ چرا؟
کتاب پیمانهای فیزیک، همهی تیپهای سؤالات را پوشش داده و علاوه بر سؤالات تألیفی، سؤالات کنکور و آزمونهای کانون را نیز شامل میشود.
از کدام یک از کتابهای سهسطحی استفاده میکنی؟ مهمترین ویژگیهای کتابهای سهسطحی از نظر شما چیست؟
تقریباً برای همهی درسها از کتابهای سهسطحی استفاده میکنم. منابع خوبی برای تکمیل یادگیری و نیز دوران جمعبندی هستند.
از چه سالی به کانون آمدی؟ کلاس چندم بودی؟
به جز سال هشتم، از چهارم دبستان تا دوازدهم عضو کانون هستم و 8 سال است که در آزمونها شرکت میکنم.
دلیل حضور مداوم شما از سالهای پایه در آزمونهای برنامهای چه بود؟
شرکت در آزمونهای برنامهای کانون به درس خواندن من نظم میدهد و آن را هدفمند میسازد. برنامهی راهبردی یک برنامهی استاندارد است که هم حجم پیشروی در هر آزمون مناسب با بازهی دوهفتهای است و هم مرورهای کافی و بهموقع دارد. علاوه بر آن، با شرکت در آزمونها میتوانم از نقاط قوت و ضعفم آگاه شوم و بر این اساس برنامهریزیهای مناسبتری برای آینده داشته باشم.
در سالهای پایه از چه ترازی شروع کردی؟ اگر در این سالها پیشرفت کردهای، دلیل این پیشرفت چه بوده است؟
در سال چهارم در اولین آزمون، ترازم 5600 بود؛ ولی بعد از آن همهی ترازهایم بالای 6000 بود. ترازم به طور میانگین در سالهای دبستان حدود 7000 بود و در راهنمایی و دبیرستان افزایش یافت. از همان دوران دبستان سعی میکردم با برنامهریزی درس بخوانم و دلیل پیشرفتم را همین برنامهریزی درست و فراشناخت میدانم. تلاش و ارادهام هم البته مؤثر بوده است. من همواره سعی کردهام برنامهریزیام را متناسب با ویژگیهای شخصیتیام تنظیم کنم.
مهمترین ویژگی آزمونهای برنامهای کانون را چه میدانی؟ چرا؟
برنامهی راهبردی و آزمونهای مستمر آن که در بازهی مناسب دوهفتهای تکرار میشوند باعث نظم در درس خواندن میشوند.
آیا در این سالها در آزمونهای برنامهای غیبت کردهای؟
در 8 سالی که عضو کانون بودهام فقط یک بار در آخرین آزمون سال هفتم غیبت کردم. دلیل حضور مستمر من در آزمونها این است که از نظم درس خواندن خارج نشوم.

برنامهی راهبردی را چگونه برای خود شخصیسازی میکنی؟
در همهی این سالها اولویتم برنامهی راهبردی کانون بوده است؛ اما در برنامهریزی به درسهای مدرسه هم توجه میکنم تا یادگیریام کامل باشد.
آیا از دفتر برنامهریزی استفاده میکنی؟
بله؛ با استفاده از دفتر برنامهریزی میتوانم با خودم رقابت کنم و عملکردم را در طول سال تحصیلی بسنجم.
شغل و تحصیلات پدر و مادر شما چیست؟
پدرم کارشناسی مهندسی کشاورزی دارد و کارمند است. مادرم نیز با مدرک دیپلم، خانهدار است.
پدر و مادر چگونه با شما همراهی میکنند؟
پدر و مادرم مهمترین نقش را در تحصیل من دارند. از همان اول سعی کردند همهی امکانات لازم برای تحصیل را برایم فراهم کنند. هیچ گاه از من انتظار تراز و رتبهی عالی ندارند و تأکید دارند که روی یادگیری تمرکز کنم و از اشتباهاتم درس بگیرم. درس خواندن در دوران دبستان و راهنمایی شاید برای گروهی کماهمیت باشد ولی پدر و مادرم به من میگفتند که باید پایهام را در همان سالها قوی کنم.
مهمترین ویژگی آموزشی شما چیست؟
یکی ارادهی قوی و دیگری ذهن شفاف. من همواره ایدههایم را با پدر و مادرم در میان میگذارم و آنها در نحوهی برنامهریزی به من کمک میکنند و این کار باعث میشود کاملاً آگاهانه و با ذهن شفاف در مسیر درس خواندن پیش بروم.

