هدفگذاری نه تنها در زمینهی درس خواندن، بلکه در تمامی مقاطعِ زندگی مورد نیاز است. درواقع میتوان گفت زندگی بدون هدف میسر نیست و اگر ما برای زندگی هدفی داشته باشیم، به دنبال آن برنامهریزیهای ما نیز رنگ و بوی تازهای پیدا میکند.
حال بیاییم و این مسئله را در قالب مسائلِ درسی پیادهسازی کنیم. آیا میتوان بدون هدف درس خواند؟ حال اگر هدف داشته باشیم میتوانیم بدون برنامه درس بخوانیم؟
پاسخ این سوالات به همت کارشناسان مجرب کانون فرهنگی آموزش سالها قبل داده شده است. مقولهای با نام هدفگذاریِ چند از 10 که به دانشآموز این امکان را میدهد که هدف و برنامهریزی را در کنار هم در جلسهی آزمون داشته باشد، یکی از بهترین ایدههای کانون است. از منظر دیگر وقتی دانشآموزان در جلسهی آزمون قرار میگیرند معمولا ذهنشان درگیرِ به دست آوردنِ نتیجه و درصد بالا و درعین حال از دست ندادنِ زمان میشود. برای حل این مشکل بهترین گزینه استفاده از هدفگذاری چند از 10 است.
شیوهی استفاده از این روشِ منحصر به فرد به این گونه است که دانشآموز باید قبل از آزمون هدفگذاری چند از 10 خود را مشخص نماید. یعنی تصمیم بگیرد که در هر درس از هر 10 سوال، باتوجه به عملکرد قبلیِ خود میخواهد به چند سوال پاسخ بدهد. به همین منظور کانون فرهنگی آموزش بر روی دفترچههای سوال به دانشآموز در جلسهی آزمون امکان استفاده از هدفگذاری چند از 10 را با ارائهی جدولی کامل هدیه میدهد، هدیهای ارزشمند که اگر دانشآموز آن را مغتنم بشمارد میتواند نتیجهی قابل قبولی کسب کند.
قطعا به دست آوردن نتیجه از این روش نیازمند صرف زمان است که این امر به صورتِ گام به گام به بهبود نتایج دانشآموز کمک شایانی خواهد کرد. هدفگذاری در جلسهی آزمون را تمرین کنید و مهارت خود را برای هدفگذاری گسترش دهید.
