هنگامی که پس از جلسهی آزمون با پاسخهای اشتباه خود مواجه میشوید اولین عکسالعمل شما چیست؟
سوالاتی که به آنها پاسخ اشتباه دادهاید، نقش گنجینهای را دارد که میتواند شما را از توهم یادگیری خارج کنند. اشتباهات نقش فیلتری را دارند که سواد را از نیمه سواد تفکیک میکند.
نیمه سواد چیست؟ (اصطلاحی که آقای قلم چی در جلسه نفرات برتر 4 آبان به آن اشاره کرد) نقاط روشن و تاریکی هستند که برای دانشآموز توهم یادگیری ایجاد میکند. در چنین شرایطی تنها با استفاده از آزمونهای آزمایشی استاندارد میتوان این نقاط روشن و تاریک را آشکار کرد. در واقع اشتباه متداول طیف گستردهای از دانشآموزان جهت شناسایی نیمه سواد، حل تست در منزل است. در صورتی که به تجربه ثابت شده است این امر – آشکارسازی- صرفا با شرکت در آزمونهای آزمایشی اتفاق میافتد.
آزمونهای کانون مجموعهی استاندارد سازی شدهای از پیمانههایی منظم هستند که به واسطهی دقتی که در طراحی آنها به کار رفته است، نقش جداکنندهای را ایفا میکنند که در نهایت منجر به شفاف سازی ذهن دانشآموز میگردد. در کنار این مهم، کارنامههای متنوع میتواند تمامی ابعاد یادگیری دانشآموز را بسنجد و آمارهای کاملی را برای تحلیل در اختیارش قرار دهد.
