در آزمونهای برنامهای هدف از آزمون دادن 2 نکتهی بسیار مهم و کاربردی خواهد بود، اول اینکه آزمون ابزاری برای سنجش میزان یادگیری شماست. به طور مثال ممکن است در درس فیزیک بعد از شرکت در کلاس و مطالعهی کافی انتظار نتیجهای 50 درصدی از خودتان در آزمون داشته باشید، حال آنکه پس از آزمون درصد شما 20 درصد میشود. چه اتفاقی افتاده است ؟
یا دانش شما واقعا همان 20 درصد است و شما توهم 50 درصدی بودن دارید و یا اینکه شما توانایی به کار بردن دانش 50 درصدی خود را در آزمون به میزان 20 درصد دارید ( که مثلا تعداد غلطها، سوالات شک دار، سوالاتی که یادگیری ناقصی داشته اید و... دلیل این اتفاق خواهد بود. )
پس یکی از فایدهایی هر آزمونی سنجش میزان یادگیری شما یا به عبارتی نزدیکتر کردن میزان اختلاف تصورتان از خودتان با واقعیت است.
دومین فایدهی آزمون دادن یادگیری از آزمون خواهد بود. مدیریت کردن فرآیند آزمون از نظر زمان، تعداد سوالات اشتباه، کنترل استرس و... از جمله مسائلی است که بایستی بسیار مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه این فکر را نیز از ذهن خودتان بیرون کنید که آزمون دادن برای زمانی است که شما در اوج یادگیری و تسلط هستید، چرا که ذاتا آزمون دادن و به نوعی ارزشیابی بخشی از یادگیری شماست . ولی در نهایت و پس از هر آزمونی یادگیری از آن زمانی کامل خواهدشد که شما به ارزیابی و تحلیل آن بپردازید.
قطعا سوالات غلط و علت پاسخ گویی به آنها و نیز سوالات نزده و دلیل رها کردن آنها دلایلی هستند که اگر در یک آزمون اتفاق بیفتند و بررسی و یادداشت نشوند ممکن است در آزمونهای بعدی دست و پای شما را بیش از پیش ببندند.
بهتر است نگاهتان به آزمونها بیشتر از نوعِ نگاه یادگیری باشد تا سنجشی و به بررسی و تحلیل آزمون اهمیت دوچندان بدهید.
