مدیریت زمان در جلسه آزمون

برای آن که وقت کم نیاورید ، برای آن که زمان را به خوبی مدیریت کنید،باید سه روش را امتحان کنید.

مدیریت زمان در جلسه آزمون

برای مدیریت زمان در جلسه ی آزمون باید هدفتان این باشد که در پایان آزمون وقت اضافه بیاورید و سپس با آرامش و فراغ بال به سراغ درس هایی بروید که خودتان از قبل تصمیم گرفته اید . یعنی " استراتژی بازگشت " داشته باشید . این وجه امتیاز دانش آموزانی است که مدیریت زمان را در جلسه ی آزمون به خوبی و با تسلط انجام می دهند .

برای آن که وقت کم نیاورید ، برای آن که زمان را به خوبی مدیریت کنید، این سه روش مطمئن را اجرا کنید:

اکنون زمان آن است که چیزهایی را که آموخته اید به خوبی در پاسخ نامه منعکس کنید برای آن که وقت کم نیاورید و برای آن که زمان را به خوبی مدیریت کنید این سه روش را برای مدیریت زمان در کنکور اجرا کنید .این روش ها را با نام های "روش ضربدر ومنفی" ، روش "زمان های نقصانی" و "استراتژی بازگشت" نام گذاری شده است . 

هر سه ی این روش ها منطق بسیار قوی دارند . قدیمی ترین روش ، روش ضربدر و منفی است که به دانش آموزان متفکر و اولیایی که نگران کم آوردن وقت برای فرزندانشان بوده اند معرفی می شود. روش دوم ، روش زمان های نقصانی است ، این روش تضمین کننده ی اجرای صحیح روش ضربدر ومنفی است . 

دقت کنید که روش های زمان های نقصانی و ضربدر ومنفی ، مکمل یک دیگر هستند . روش زمان های نقصانی تضمین کننده ی اجرای صحیح ضربدر و منفی است و از سوی دیگر اگر روش زمان های نقصانی را بدون اجرای روش ضر بدرو منفی اجرا کنید نتیجه ای که برای مدیریت زمان می گیرید خیلی کمتر خواهد بود . 

نه این که نتیجه ای نمی گیرید بلکه زمان را به طور ناقص مدیریت می کنید . ( در مورد مکمل بودن دو روش پایین تر توضیح داده ام ) . و اما روش استراتژی بازگشت را زمانی می توانید اجرا کنید و حداکثر آموخته های واقعی تان را روی پاسخ برگ منعکس کنیدکه زمان کافی ذخیره کرده باشید و بتوانید با تسلط و آگاهی به سراغ سوال هایی که در بار اول پاسخ نداده اید برگردید و با یک مهارت فراشناختی که ویژه ی خود شماست تشخیص دهید که کدام درس ها را برای بازگشت در اولویت قرار دهید .

یک نکته ی ضروری دیگر که باید توجه کنید شخصی سازی این سه روش برای خود شماست . مثلا در روش ضربدر و منفی این که کدام سوال ها را کنار خواهید گذاشت به دو صورت امکان پذیر است : ممکن است از هم اکنون بدانید و تصمیم گرفته باشید که کدام نوع سوال ها را برای بار اول پاسخ ندهید و یا این که در جلسه ی آزمون پس از مطالعه ی سریع سوال ها تصمیم بگیرید کدام سوال را در نوبت اول پاسخ دهید یا این که از آن سوال بگذرید . در مورد روش زمان های نقصانی امکان های شخصی سازی کمتر و محدودتر هستند . برای درس های عمومی تعداد کمتری از دانش آموزان زمان های نقصانی شان متفاوت از زمان های پانزده دقیقه ای است که ما پیشنهاد کرده ایم اما در مورد درس های اختصاصی تنوع در زمان های نقصانی بیشتر است .

 درمورداستراتژی بازگشت موضوع به کلی متفاوت است و استراتژی بازگشت هر دانش آموزی با دیگری متفاوت است . این که در نوبت دوم ابتدا به سراغ کدام درس می روید متناسب با تسلط ها ، مهارت ها و نیازهای شماست و با سایر دانش آموزان متفاوت است . توصیه می کنم این سه روش را همه ی دانش آموزان اجرا کنید و آن ها را مختص دانش آموزان برتر ندانید .

هدف این است که وقتی از جلسه ی آزمون بیرون آمدید ناراضی و خشمگین نباشید و خودتان را سرزنش نکنید که برخی سوال ها را ندیدید یا نرسیدید پاسخ دهید . حتما در طول سال این روش ها را آموزش دیده اید و اکنون برای تسلط بیشتر و اجرای کامل و یک پارچه و مدیریت کامل تر زمان ، این سه روش را بررسی می کنیم .

مرتضی فیض عارفی
ارسال شده توسط : مرتضی فیض عارفی
Menu