استراتژی بازگشت عالی ترین مهارت فراشناختی دانش آموزان در جلسه ی آزمون است .با اجرای استراتژی بازگشت شمامی توانید مطمئن شوید هر آن چه طی دوازده سال گذشته و به ویژه در این یک سال پایانی آموخته اید را به خوبی روی پاسخ برگ منعکس کرده اید و در جلسه ی آزمون به آن چه حقتان بوده است رسیده اید .
استراتژی بازگشت شما وهر دانش آموز دقیقا مخصوص خود شماست و متناسب با میزان تسلط شما بر درس ها و مباحث مختلف تنظیم می شود .هر چقدرخودآگاهی تان بیشتر باشد و هر چقدر در طی سال ودر طی آزمون های کانون و آزمون های سه روز یک بار این استراتژی ها را بیشتر تمرین کرده باشید اطمینان بیشتری خواهید داشت که شما بهتر است در وقت اضافی ابتدا به سراغ کدام درس ها بروید و سپس کدام درس دیگر .
شنیدن نظر دانش آموزانی که با اطمینان و با موفقیت استراتژی بازگشت را اجرا کرده اند به شما ایده می دهد تا استراتژی خود را مستحکم کنید .در زمینه ی استراتژی بازگشت هم افکار و ایده ها وتصمیم های خود را با پدر و مادر و اعضای خانواده مطرح کنید و همه ی تصمیماتی را که برای مدیریت زمان مطمئن هستید در جلسه ی آزمون اجرا خواهید کرد روی کاغذ بیاورید .
وقتی در پایان درس های عمومی یا در پایان درس های اختصاصی یک ربع تا نیم ساعت یا بیشتر وقت ذخیره کردید آن گاه با آرامش و آسودگی خاطر استراتژی بازگشت را اجرا می کنید. معنی استراتژی بازگشت این است که برای بازگشت خود به سوال ها روش مشخصی داشته باشید و تصمیم بگیرید که ابتدا به سراغ کدام درس ها و کدام سوال ها می روید .
جالب است بدانید که به تعداد دانش آموزان جدی که این استراتژی را اجرا می کنند روش های مختلف برای بازگشت وجود دارد .یک دانش آموز تشخیص می دهد که ابتدا به سراغ درس های مهم تر و با ضریب بالا برود . دیگری ترجیح می دهد ابتدا به سراغ سوال های ساده برود . دیگر ی برخی درس ها را کنار می گذارید و در هنگام بازگشت فقط سراغ یک یا دو درس می رود دانش آموزی حتما به سراغ سوال های شک دار می رود دانش آموز دیگر برعکس ، چون با خود آگاهی که دارد می داند که هرگاه به سراغ سوال های شک دارد می رود درست هایش را به اشتباه تبدیل می کند اصلا به سراغ شک دارها نمی رود .
خلاصه به تعداد دانش آموزان جدی و متفکر روش های متفاوتی برای استراتژی بازگشت وجود دارد . و متاسفانه برخی هم اصلا به استراتژی بازگشت نمی رسند زیرا وقت اضافه نمی آورند و به اندازه ی کافی روی مهارت های فراشناختی خود کار نکرده اند .
