چگونه زوج درس‌ها ذهن مارا شفاف و واضح می‌کند

زوج درس‌ها در دو درس شیمی و فیزیک طراحی شده اند.هر دانش آموز با توجه به شرایط تحصیلی منحصر به فرد خود زوج درس مناسب را انتخاب می‌کند.

چگونه زوج درس‌ها ذهن مارا شفاف و واضح می‌کند

کدام زوج درس ها

بعضی درس ها را شما هم در سال دوم مطالعه می کنید و هم در سال سوم . یک انتخاب مهم شما در ابتدای سال تحصیلی این است که تصمیم بگیرید در برنامه ی راهبردی کدام یک را برای نیم سال اول مطالعه خواهید کرد و کدام یک را برای نیم سال دوم .

زوج‌درس‌ها برای شفافیت و وضوح ذهن شما و برنامه‌تان تهیه شده‌اند؛ برای آن‌که بتوانید برنامه‌ی کاری‌تان را به صورت متعادل و متناسب با زمانی که در دست دارید پیش ببرید.

زوج‌درس‌ها در دو درس شیمی و فیزیک پایه، طراحی شده‌اند.در انتخاب زوج‌درس نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. اگر برای زوج‌درس‌ها کلاس می‌روید پیشنهاد می‌شود درسی را انتخاب کنید که در برنامه‌ی تدریس استاد شما در کلاس قرار دارد. به این ترتیب یک برنامه خواهید داشت و طی نیم‌سال چندبرنامه‌ای نمی‌شوید و برنامه‌ی شما با آشفتگی مواجه نمی‌شود.

2.بهتر است درسی را که نقطه‌ی ضعف شماست در نیم‌سال اول سال تحصیلی در برنامه‌ی مطالعاتی قرار دهید؛ زیرا نیم‌سال اول از نظر روانی آرامش خاطر بیش‌تری دارید و به همین دلیل می‌توانید بیش‌تر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید و نیز از آن‌جا که در نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز و تعطیلات آن قرار دارد به نظر می‌رسد نیم‌سال دوم اندکی کوتاه‌تر از نیم‌سال اول است. پس نیم‌سال اول برای تقویت نقاط ضعف فرصت مناسب‌تری است.

به این ترتیب حجم کار مطالعاتی شما در هر نیم سال مدیریت می شود و کاهش می یابد . برای انتخاب زوج درس ها به دانش آموزانی که از تابستان در آزمون های برنامه ای شرکت داشته اید به عنوان پیشنهاد در پاییز درس های سال دوم را از بین زوج درس ها انتخاب کنید و برای زمستان درس های سال سوم را . زیرا شما در تابستان ، قبلا درس های سال سوم را آزمون داده اید ،اگر در پاییز روی درس های سال دوم تمرکز کنید یک بار دیگر نیز فرصت خواهید داشت که در زمستان درس های سوم را مطالعه کنید . اما دانش آموزانی که از پاییز به برنامه ی راهبردی پیوسته اند و در آزمون های برنامه ای کانون شرکت می کنند می توانند با توجه به میزان تسلط و با توجه به نیازی که دارند بین درس های سال دوم یا سوم انتخاب کنند که کدام را برای پاییز و کدام را برای زمستان مطالعه کنند. برای دانش‌آموزان گروه ریاضی و تجربی، دو درس شیمی و فیزیک به صورت زوج درس در برنامه قرار گرفته است. به این ترتیب آن‌ها می‌بایست از میان دو کتاب شیمی دوم و سوم دبیرستان، یکی را انتخاب کرده و در نیم‌سال اول مطالعه کنند و دیگری را در برنامه‌ی نیم‌سال دوم خود قرار دهند. آن‌ها هم‌چنین می‌بایست از میان فیزیک اول و دوم دبیرستان و فیزیک سوم دبیرستان هم یکی را انتخاب کنند.

وجود زوج‌درس‌ها در برنامه‌ی راهبردی سبب می‌شود تا دانش‌آموزان با توجه به وضعیت تحصیلی که در این درس‌ها دارند، عملکردی که در تابستان داشته‌اند و همین‌طور توجهی که در تابستان به نگاه به آینده داشته‌اند، زوج‌درس متناسب با خود را انتخاب کنند و به این ترتیب برنامه‌ی راهبردی هر دانش‌آموز مخصوص خودش خواهد شد.

چرا زوج‌درس‌های دوم دبیرستان؟

گرایش تقریباً 50 درصد دانش‌آموزان این است که در نیم‌سال اول به سراغ زوج‌درس‌های سال دوم بروند و فیزیک و شیمی دوم را انتخاب کنند.

دانش‌آموزان در طول سال گذشته درس‌های سال سوم دبیرستان را خوانده‌اند و در خردادماه هم امتحانات نهایی سوم را پشت سر گذاشته‌اند. از طرفی از نظر زمانی فاصله‌ی بیش‌تری با سال دوم دبیرستان احساس می‌کنند و ممکن است درس‌ها را فراموش کرده باشند.

دانش‌آموزانی هم که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اند، درس‌های سال سوم دبیرستان را به صورت اجباری در برنامه داشته و مطالعه کرده‌اند و به همین سبب می‌توان گفت انتخاب زوج‌درس‌های سال دوم می‌تواند اطمینان خاطر بیش‌تری را برای آن‌ها به وجود آورد.

آن‌ها می‌دانند در نیم‌سال دوم، فرصت برای مطالعه‌ی زوج‌درس‌های سال سوم دبیرستان دارند و از این شخصی‌سازی برنامه برای خود راضی هستند.

چرا زوج‌درس‌های سوم دبیرستان؟

فارغ‌التحصیلان می‌توانند جزو گروه‌هایی باشند که زوج‌درس‌های سال سوم را انتخاب کنند. آن‌ها به تازگی کنکور سال گذشته را پشت سر گذاشته‌اند و می‌دانند که نیم‌سال اول طولانی‌تر از نیم‌سال دوم است و از طرفی زوج‌درس‌های فیزیک و شیمی سال سوم نسبت به دوم سخت‌تر و چالشی‌تر هستند. همین‌طور در درسی مانند شیمی، مبحث سینتیک پیش، با مبحث استوکیومتری سال سوم ارتباط دارد و مطالعه‌ی آن‌ها در کنار هم می‌تواند باعث ایجاد هم‌افزایی شود.

همین‌طور ممکن است دانش‌آموزانی باشند که احساس کنند نیاز آموزشی‌شان در زوج‌درس‌های سال سوم در طول سال گذشته یا در تابستان برطرف نشده است و ترجیح می‌دهند، کار خود را نیمه‌تمام نگذارند و در نیم‌سال اول هم دوباره‌ی روی زوج‌درس‌های سال سوم تمرکز کنند.

چرا تلفیق دوم و سوم؟

برنامه‌ی راهبردی هر دانش‌آموزی مخصوص خودش است و در برنامه‌ی راهبردی این قابلیت برای هر دانش‌آموزی در نظر گرفته شده تا با توجه به نیاز آموزشی خودش، به انتخاب زوج‌درس‌های مدنظر خودش بپردازد.

بعضی از دانش‌آموزان در کنار شیمی دوم، فیزیک سوم را انتخاب می‌کنند تا در نیم‌سال اول مطالعه کنند و گروهی دیگر هم در کنار فیزیک دوم، شیمی سوم را می‌گذارند. مطمئناً هر دو گروه دلایل کافی و قانع‌کننده‌ی خود را برای انتخاب‌های‌شان دارند.

مهم‌ترین دلیل این انتخاب‌های تلفیقی توسط دانش‌آموزان، به وضعیت تدریس این درس‌ها در مدارس و کلاس‌های کنکور بر می‌گردد. ممکن است در آموزشگاهی دبیری شیمی دوم را در نیم‌سال اول تدریس کند یا در آموزشگاه دیگری فیزیک سوم تدریس شود و بر این مبنا دانش‌آموزان انتخاب‌های خود را با تدریس دبیران خود هماهنگ می‌کنند که انتخاب مناسبی هم به نظر می‌رسد.

در کنار این وضعیت آموزشی دانش‌آموزان هم در این انتخاب‌های تلفیقی تأثیرگذار است. ممکن است دانش‌آموزی در درس شیمی دوم و فیزیک سوم تسلط کافی داشته باشد و ترجیح دهد در نیم‌سال اول به سراغ دو درس دیگری که نیاز به تلاش بیش‌تری دارد، برود و دانش‌آموز دیگری رویه‌ای برعکس با این دانش‌آموز داشته باشد.


مرتضی فیض عارفی
نويسنده : مرتضی فیض عارفی
Menu