انتخاب رشته، یک تصمیم راهبردی

به عنوان مثال رشته‌ای را انتخاب می‌کنید که شاید مطابق میل و سلیقه‌ی امروز شما باشد اما خیلی زود درعمل متوجه خواهید شد که هیچ انگیزه و علاقه‌ای به آن ندارید.

انتخاب رشته، یک تصمیم راهبردی

انتخاب رشته یک تصمیم راهبردی است و استراتژی زندگی شخصی شما را رقم می‌زند و بنیاد می‌گذارد. با انتخاب رشته به عنوان شغل آینده درواقع محیط کسب و کاری را برمی‌گزینید که باید عمری در آن کار کنید و از آن لذت ببرید؛ بنابراین به دنبال رشته‌ای نروید که بابِ میل و سلیقه‌ی آنیِ شماست.

به عنوان مثال رشته‌ای را انتخاب می‌کنید که شاید مطابق میل و سلیقه‌ی امروز شما باشد اما خیلی زود درعمل متوجه خواهید شد که هیچ انگیزه و علاقه‌ای به آن ندارید. انتخاب رشته، انتخاب کفش و لباس نیست؛ انتخاب آینده‌ی شماست؛ ازاین‌رو بسیار مهم است که در انتخاب رشته‌ حتماً با خانواده‌ی خود گفت‌وگو کنید. جزئیات را با دقت و با چشم بصیرت ببینید؛ زیرا همین جزئیات است که انتخاب شما را به منبع شادمانی پایدار تبدیل می‌کند. شغلی را انتخاب کنید که با ارزش‌ها و به‌ویژه با نقاط قوت شما سازگاری بیش‌تر دارد.

همان طور که در جدول مازلو تصریح شده است مهم‌ترین نیاز انسان، نیاز به احترام است. احترام منبع و محرک ابتکار و نوآوری و خلاقیت است؛ به همین دلیل در انتخاب رشته از خودتان این سؤال را بپرسید: «ارزش‌های من چه هستند و نقاط قوت من کدام‌اند؟» از چه رشته‌ای بیش‌ترین انرژی مثبت را دریافت می‌کنید و کدام محیط کسب‌وکار به علائق و قابلیت‌های عینی و عملی من احترام می‌گذارد. رشته‌ای که علی‌رغم صرف وقت و انرژی نمی‌توانید در آن موفق و سرآمد باشید، انتخاب شما نیست و نباید باشد.

خودت را همان طور که هستی بشناس و سپس انتخاب کن. همواره به یاد داشته باش که هر دانش‌آموزی یک استعداد تک و منحصربه‌فرد است؛ ازاین‌رو در انتخاب رشته هیچ نسخه‌ی واحدی وجود ندارد. کشف نقاط قوت موتور محرک یک انتخاب پایدار است.

آنتوان چخوف رشته‌ی دانشگاهی‌اش پزشکی بود؛ اما درعمل سرآمد نمایش‌نامه‌نویسی عصر خود شد و زنده‌یاد دکتر غلامحسین ساعدی که پزشکی خوانده بود، کارشناسان ادبیات معاصر ایران، شاهکار ادبی او، رمان عزاداران بَیَل را بنیان‌گذار رئالیسم جادویی می‌دانند.

Menu