یکی از مشکلات بعضی از افراد این است که تصمیمات متنوع و زیبایی در ذهن دارند، ولی برای عملی کردن آنها اغلب دچار مشکل میشوند. این تصمیمات در مرحلهی آغاز یا مراحل پیشروی و حتی گاهی در مراحل پایانی دچار تغییرات زیادی میشوند، به گونهای که رسیدن به هدف مورد نظر را غیر ممکن میکنند. این عامل به شکل ناخودآگاه و به مرور زمان موجب از دست دادن اعتمادبهنفس افراد در فرایند تصمیمگیری یا برنامهریزی میشود. برای حل این مشکل یک راهحل کوتاه، ساده، قابل اجرا و مطمئن به شما پیشنهاد میشود:
مرحلهِی اول: افکار و تصمیمات خود را در مورد هدف مورد نظرتان بدون وسواس و با آرامش یادداشت کنید. در این مرحله به دنبال جملهبندی خاصی نباشید. خیلی خودمانی یادداشت کنید. حتی میتوانید جملههای ناقص بنویسید. به این مرحله، مرحلهی ثبت ایده میگویند.
مرحلهی دوم: بلافاصله بعد از اینکه از حالت تفکر و خیالپردازی خارج شدید، به سراغ افراد آگاه و باتجربه (مثل پدر، مادر یا مشاورتان) بروید. از دست دادن زمان و موکول کردن مشورت به زمانی دیگر باعث میشود ایدههایتان کهنه شوند. به این مرحله، مرحلهِی سازماندهی ایده میگویند. دلیل اینکه باید بلافاصله در مورد ایدههایتان مشورت کنید این است که افکارتان باید از مرحلهی خام اولیه به پختگی و قابل اجرایی شدن برسند. تجربهِی اطرافیان موفق، کمک مهمی برای تحقق این موضوع خواهد بود. از سوی دیگر به مغزتان در دستهبندی، اولویتبندی و بالا بردن قابلیت اجرایی شدن افکارتان کمک خواهد کرد.
مرحلهی سوم: مراحل اجرایی شدن ایدههایتان را هم با مشورت پدر، مادر یا مشاور بنویسید و با همکاری آنها طبق تقویم زمانی معینی پیشروی داشته باشید. به این مرحله، مرحلهی نبوغ یا تضمین اجرای ایده گویند.
ضمانت موفقیت و رسیدن به خواستههایتان در پنج نکته خلاصه میشود:
1- تخیل و تفکر
2- یادداشتبرداری
3- مشورت در مورد افکار و سازماندهی آنها بدون از دست دادن زمان
4- تهیهی یک تقویم اجرایی با توجه به زمان (یعنی هر هدفی در چه زمانی و پس از چه مراحلی به دست خواهد آمد.)
5- نقد و ثبت مراحل اجراشده با نظارت اطرافیان
اهمیت نظارت اطرافیان در این است که میتوانند با بهرهگیری از تجربه و دانش خود شما را در بهروزرسانی نیازهایتان و مدیریت شرایط خاص کمک کنند و موجب استمرار شما در اجرای برنامه باشند.
