علم تجربی:
تعاریف:
نماد: چیزی که جایگزین چیزدیگرمی شود
گزاره:اشاره به یک بیان علمی مثل فرضیه و نظریه
فرضیه:جمله خبری خردمندانه درپاسخ به یک سوال(خردمندانه بودن:مبتنی بودن برعلم)
مهم: مسئله فرضیه قانون یااصل نظریه
رابطه مسئله و فرضیه: رابطه دوسویه
نظریه:مجموعه ای ازقوانین علمی
معیارسنجش نظریه های روان شناسی: 1-کاربردپذیری 2-سودمندی
نظریه ها: 1-سطح صوری: ساختارظاهری و شیوه ی نگارش: غیرقابل بررسی درزمان ارائه
2-سطح تجربی: تجربه پذیری و پژوهش پذیری
هدف علم روانشناسی
1-توصیف:بیان دقیق و روشن مفهوم موردنظر(دقیق و بدون پیش داوری):چیستی مفهوم موردنظر
2-تبیین: چرایی یک پدیده
3-پیش بینی
4-کنترل
* رسیدن به مرحله 3 و 4 تابع و نتیجه ی موفقیت در مرحله 1 و2 است
منابع کسب شناخت:
1-استناد به نظرصاحب نظران:افراد متخصص
2-شیوه های مبتنی برسیروسلوک و روش شهودی: مبتنی بردرک درونی:روش عرفا مثل این روش است
ویژگی مهم:شخصی و غیرقابل تعمیم بودن
3-شیوه ی خردگرایانه: باکمک فلسفه و منطق حاصل میشود: روش فلاسفه مثل این روش است
4-روش علمی: تجربی(عینی و قابل تکرار)
تعریف روش علمی: فرایندجست و جوی باقاعده و نظام دار برای مشخص کردن موقعیت نامعین
ویژگی های روش علمی:
1-تعریف عملیاتی: بیان دقیق هرمتغیر(رسیدن افرادمختلف به برداشت های یکسان) و کمک به سهولت اندازه گیری
2-تکرارپذیری: شخصی نبودن یافته های حاصل از روش علمی
محدودیت روش علمی:1-رعایت مسائل اخلاقی
2-پیچیدگی پژوهش های مربوط به انسان
تعریف علم روان شناسی
*تعریف دقیق و واحدی موجود نمی باشد
تعریف های موجود: 1) علم مطالعه رفتار و تجارب انسانی
2)مطالعه زندگی روانی و ذهن و هوشیاری
3)مطالعه رفتار و فرایند های ذهنی(شناخت)
شناخت
تعاریف:
احساس: نتیجه تحریک گیرنده های حسی توسط محرک ها
توجه: انتخاب یک یاچند محرک احساس شده
ادراک: تعبیروتفسیر محرک های احساس شده
حافظه: محفظه ی نگهداری تفسیرها
تفکر: استنباط اطلاعات موجود درحافظه
تحریک گیرنده ها احساس توجه ادراک حافظه (به ترتیب)
تفکر: استدلال /قضاوت/حل مسئله/تصمیم گیری
*توجه و ادراک و حافظه: شناخت پایه
*توجه تا تصمیم گیری: شناخت
پردازش: درک و فهم بیشتراست که دونوع دارد : 1-ادراکی: صرفا ویژگی حسی
2-مفهومی: ویژگی های مشترک محرک های مختلف
روان شناسی پیشینیان
مبداء شکل گیری روان شناسی: ازمایشگاه روان شناسی ویلهلم وونت در لایپزیک سال 1879
*درکناردانشمندان غرب دانشمندان مسلمان هم به تبیین مضامین روان شناسی می پرداختند
*درقران هم نظراتی موجوداست*جاحظ: ازپیشگامان روش علمی تجربی
*ابن سحنون: مطالب ارزنده ای درباره ی هدف های اموزشی و وظایف معلم و اموزش دارد
* کندی: شرح و توصیف نفس و اقسامش به روش ارسطو راانجام داده است
*فارابی: نظم بخشیدن به علوم وایجادهماهنگی ازکارهای وی است(شکوفایی فطرت ازطریق اموزش)
*ابن سینا:اهمیت ادراک حسی ازطریق شناخت /شناخت عقلی همان شناخت حقیقی است
نقش دستگاه عصبی درروان شناسی:
مغز: پیش مغز و میان مغز و مغزپسین
پیش مغز: عبارت است از:
قشرمخ: نقش درتفکر
هسته های قاعده ای دستگاه لیمبیک: هیجان و انگیزش و حافظه و یادگیری
تالاموس: انتقال اطلاعات حسی به قشرمخ
هیپوتالاموس: تنظیم رفتارهای مربوط به بقای انسان
میان مغز: مهم ترین ساختار: دستگاه فعال ساز شبکه ای
کاربرد: انتقال پیام های مربوط به خواب و برانگیختگی
مغزپسین: عبارت است از:
بصل النخاع: کنترل فعالیت قلبی و تنفس و هضم و بلع
پل مغزی: رشته های عصبی/انتقال علائم از یک بخش مغز به سایربخش ها
مخچه: کنترل هماهنگی بدن و توازن و کشش عضلانی
مغز:
1- نیمکره راست: دانش معنایی
2-نیمکره چپ: زبان اموزی و حرکت
نیمکره های مغز و قشرمخ:
1-پیشانی: پردازش حرکت و فرایندهای عالی
2-اهیانه ای: پردازش تنی و حرکتی
3-گیجگاهی
4- پس سری: اطلاعات دیداری
اسیب های مغز:
1-اختلال عروقی:سکته : الف)کم خونی: ایجادبافت چربی در رگ خونی و سپسجداشدن تکه ازبافت ها و متوقف شدن در سرخرگ مغز که منتهی به سکته میشود
ب)خونریزی: پاره شدن رگ خونی درمغز و ریزش خون ومردن سلول های مغزی و درنهایت سکته به وقوع می پیوندد
2- تومورمغزی و نئوپلاسم
3-اسیب مستقیم به سر
روش های جمع اوری اطلاعات
1-مشاهده
2-پرسش نامه: باید دقیق و معتبر باشد/ به صورت نمره گذاری انجام شود
3-مصاحبه: که بردونوع است الف)بدون ساختار:غیرمستقیم است/هدایت فرد به پاسخ های مورد نظرصورت میگیرد/ اخذاطلاعات عمیق ازاین طرق امکان پذیراست/رعایت اصول اخلاقی دران الزامی است /وقت گیر و نیازمنداموزش می باشد
ب)ساختاریافته:شبیه پرسش نامه است ولی بر پرسش نامه ترجیح داردزیرا امکان اخذاطلاعات زیادتراست/امکان استفاده در همه پرسی رادارد
4-ازمون: کمی کردن ویژگی های روان شناسی ازطریق ازمون است
ویژگی:الف) تکرارپذیر باشد
ب)اندازه گیری چیزی که هدف ازمون است انجام شود
روان شناس: 4سال کارشناسی/ 3سال کارشناسی ارشد/ 4سال دکتری
روان پزشک: دوره پزشکی عمومی/ 3سال اموزش در زمینه اختلالات و تشخیص و درمان(امکان درمان با دارو)
