روان شناسی یازدهم انسانی آزمون 5 مرداد

علم تجربی هدف علم روان شناسی کسب شناختروش علمی تعریف علم روانشناسی شناخت روان شناسی پیشینیان نقش دستگاه عصبی در روان شناسی روش‌های جمع اوری اطلاعات

روان شناسی یازدهم انسانی آزمون 5 مرداد



علم تجربی:

تعاریف:

نماد: چیزی که جایگزین چیزدیگرمی شود

گزاره:اشاره به یک بیان علمی مثل فرضیه و نظریه

فرضیه:جمله خبری خردمندانه درپاسخ به یک سوال(خردمندانه بودن:مبتنی بودن برعلم)

مهم: مسئله        فرضیه        قانون یااصل       نظریه

رابطه مسئله و فرضیه: رابطه دوسویه

نظریه:مجموعه ای ازقوانین علمی

معیارسنجش نظریه های روان شناسی: 1-کاربردپذیری     2-سودمندی

نظریه ها: 1-سطح صوری: ساختارظاهری و شیوه ی نگارش: غیرقابل بررسی درزمان ارائه

2-سطح تجربی: تجربه پذیری و پژوهش پذیری

هدف علم روانشناسی

1-توصیف:بیان دقیق و روشن مفهوم موردنظر(دقیق و بدون پیش داوری):چیستی مفهوم موردنظر

2-تبیین: چرایی یک پدیده

3-پیش بینی

4-کنترل

* رسیدن به مرحله 3 و 4 تابع و نتیجه ی موفقیت در مرحله 1 و2 است

منابع کسب شناخت:

1-استناد به نظرصاحب نظران:افراد متخصص

2-شیوه های مبتنی برسیروسلوک و روش شهودی: مبتنی بردرک درونی:روش عرفا مثل این روش است

ویژگی مهم:شخصی و غیرقابل تعمیم بودن

3-شیوه ی خردگرایانه: باکمک فلسفه و منطق حاصل میشود: روش فلاسفه مثل این روش است

4-روش علمی: تجربی(عینی و قابل تکرار)

تعریف روش علمی: فرایندجست و جوی باقاعده و نظام دار برای مشخص کردن موقعیت نامعین

ویژگی های روش علمی:

1-تعریف عملیاتی: بیان دقیق هرمتغیر(رسیدن افرادمختلف به برداشت های یکسان) و کمک به سهولت اندازه گیری

2-تکرارپذیری: شخصی نبودن یافته های حاصل از روش علمی

محدودیت روش علمی:1-رعایت مسائل اخلاقی

2-پیچیدگی پژوهش های مربوط به انسان

تعریف علم روان شناسی

*تعریف دقیق و واحدی موجود نمی باشد

تعریف های موجود: 1) علم مطالعه رفتار و تجارب انسانی

2)مطالعه زندگی روانی و ذهن و هوشیاری

3)مطالعه رفتار و فرایند های ذهنی(شناخت)

شناخت

تعاریف:

احساس: نتیجه تحریک گیرنده های حسی توسط محرک ها

توجه: انتخاب یک یاچند محرک احساس شده

ادراک: تعبیروتفسیر محرک های احساس شده

حافظه: محفظه ی نگهداری تفسیرها

تفکر: استنباط اطلاعات موجود درحافظه

تحریک گیرنده ها        احساس       توجه       ادراک        حافظه (به ترتیب)

تفکر: استدلال /قضاوت/حل مسئله/تصمیم گیری

*توجه و ادراک و حافظه: شناخت پایه

*توجه تا تصمیم گیری: شناخت

پردازش: درک و فهم بیشتراست که دونوع دارد : 1-ادراکی: صرفا ویژگی حسی

2-مفهومی: ویژگی های مشترک محرک های مختلف

روان شناسی پیشینیان

مبداء شکل گیری روان شناسی: ازمایشگاه روان شناسی ویلهلم وونت در لایپزیک سال 1879

*درکناردانشمندان غرب دانشمندان مسلمان هم به تبیین مضامین روان شناسی می پرداختند

*درقران هم نظراتی موجوداست*جاحظ: ازپیشگامان روش علمی تجربی

*ابن سحنون: مطالب ارزنده ای درباره ی هدف های اموزشی و وظایف معلم و اموزش دارد

* کندی: شرح و توصیف نفس و اقسامش به روش ارسطو راانجام داده است

*فارابی: نظم بخشیدن به علوم وایجادهماهنگی ازکارهای وی است(شکوفایی فطرت ازطریق اموزش)

*ابن سینا:اهمیت ادراک حسی ازطریق شناخت /شناخت عقلی همان شناخت حقیقی است 

نقش دستگاه عصبی درروان شناسی:

مغز: پیش مغز و میان مغز و مغزپسین

پیش مغز: عبارت است از:

قشرمخ: نقش درتفکر

هسته های قاعده ای               دستگاه لیمبیک: هیجان و انگیزش و حافظه و یادگیری

تالاموس: انتقال اطلاعات حسی به قشرمخ

هیپوتالاموس: تنظیم رفتارهای مربوط به بقای انسان

میان مغز: مهم ترین ساختار: دستگاه فعال ساز شبکه ای

کاربرد: انتقال پیام های مربوط به خواب و برانگیختگی

مغزپسین: عبارت است از:

بصل النخاع: کنترل فعالیت قلبی و تنفس و هضم و بلع

پل مغزی: رشته های عصبی/انتقال علائم از یک بخش مغز به سایربخش ها

مخچه: کنترل هماهنگی بدن و توازن و کشش عضلانی

مغز:

1- نیمکره راست: دانش معنایی

2-نیمکره چپ: زبان اموزی و حرکت

نیمکره های مغز و قشرمخ:

1-پیشانی: پردازش حرکت و فرایندهای عالی

2-اهیانه ای: پردازش تنی و حرکتی

3-گیجگاهی

4- پس سری: اطلاعات دیداری

اسیب های مغز:

1-اختلال عروقی:سکته : الف)کم خونی: ایجادبافت چربی در رگ خونی و سپسجداشدن تکه ازبافت ها و متوقف شدن در سرخرگ مغز که منتهی به سکته میشود

ب)خونریزی: پاره شدن رگ خونی درمغز و ریزش خون ومردن سلول های مغزی و درنهایت سکته به وقوع می پیوندد

2- تومورمغزی و نئوپلاسم

3-اسیب مستقیم به سر

روش های جمع اوری اطلاعات

1-مشاهده

2-پرسش نامه: باید دقیق و معتبر باشد/ به صورت نمره گذاری انجام شود

3-مصاحبه: که بردونوع است الف)بدون ساختار:غیرمستقیم است/هدایت فرد به پاسخ های مورد نظرصورت میگیرد/ اخذاطلاعات عمیق ازاین طرق امکان پذیراست/رعایت اصول اخلاقی دران الزامی است /وقت گیر و نیازمنداموزش می باشد

ب)ساختاریافته:شبیه پرسش نامه است ولی بر پرسش نامه ترجیح داردزیرا  امکان اخذاطلاعات زیادتراست/امکان استفاده در همه پرسی رادارد

4-ازمون: کمی کردن ویژگی های روان شناسی ازطریق ازمون است 

ویژگی:الف) تکرارپذیر باشد

ب)اندازه گیری چیزی که هدف ازمون است انجام شود


روان شناس: 4سال کارشناسی/ 3سال کارشناسی ارشد/ 4سال دکتری

روان پزشک: دوره پزشکی عمومی/ 3سال اموزش در زمینه اختلالات و تشخیص و درمان(امکان درمان با دارو)

Menu