مطالعات آماری در مورد روشهای مرسوم یادگیری نشان میدهد که فرآیندهای یادگیری مورد قبول عموم، بازدهی بسیار پایینی دارد و حتی دانشجویان و دانشآموزان، که وظیفهی اصلیشان یادگیری است، معمولاً از روشهایی استفاده میکنند که بهینه نیستند. روانشناسی آموزش، که 125 سال قدمت دارد، در سالهای اخیر ثمره داده و روشهای یادگیری جدیدی با بازدهی بالا و بر پایهی شواهد علمی به جهان معرفی کرده است. این شیوههای جدید جایگزین روشهای قدیمی و مرسوم خواهد شد که ریشه در نظریههای غیرعلمی، باورهای غلط و روشهای شهودی دارد. پژوهشگران اخیراً به صورت مفصلی به تفسیر و تشریح این یافتهها پرداختهاند. در این نوشتار 6 نکتهی کلیدی در رابطه با افزایش بازدهی یادگیری ارائه شده است:
1- یادگیری فعال بهجای مرور.
اگر شما در حال یادگیری یک مهارت، زبان خارجی و یا هر موضوع دیگری هستید، بهجای مرور آن از طریق مطالعهی مجدد ، تلاش کنید آن را از حافظهتان بازیابی کنید. به خاطر آوردن آنچه خواندهاید یادگیری را تقویت کرده و باعث میشود یادآوری مجدد آن آسانتر شود.
2- بین یادگیری و مرور فاصله بیندازید.
جلسههای مرور مطالب را بافاصله برگزار کنید. درست است که مطالعه ی حجم زیادی از اطلاعات در زمان کم منجر به یادگیری سریعتر میشود اما این روش فراموشی سریعتر مطالب را نیز به دنبال خواهد داشت. فاصله انداختن در یادگیری باعث میشود مطالب آموخته شده به حافظه ی بلندمدت سپرده شوند.
3- بخوابید.
دانش آموزان تصور میکنند مطالعه ی دروس در طول شب امتحان روش خوبی برای یادگیری است. ولی تحقیقات جدید نشان میدهد که خوابیدن قبل از امتحان باعث میشود مطالب فراگرفته مستحکم شده و اطلاعات راحتتر بازیابی شوند.
4- چند درس را همزمان بخوانید.
اگر امتحانات نهایی شیمی، تاریخ و ریاضیات در یک هفته برگزار میشوند بهجای اینکه هر درس را کامل خوانده و سراغ درس بعدی بروید، هر روز بخشی از این درسها را مطالعه کنید.
5- از خود امتحان بگیرید.
آزمونهای مختلف طراحی کرده و مکرراً خود را تست کنید. با این کار، بازیابی اطلاعات از ذهن را تمرین میکنید که منجر به تقویت مدارهای حافظه میشود. با قوی شدن این مدارها، وقتی به اطلاعات یاد گرفته شده نیاز داشتید راحتتر میتوانید آنها را به خاطر بیاورید. همچنین آزمون گرفتن باعث میشود ارزیابی واقعگرایانهتری از میزان یادگیری خود داشته باشید.
6- نکتههای مهم را بهجای تایپ کردن، یادداشت کنید.
تایپ کردن اطلاعات، فرایندی مشابه املا نوشتن دارد و کمکی به یادگیری نمیکند درحالیکه نوشتن باعث شده اطلاعات به حافظه سپرده شوند.
مترجم:هادی رضوانی
منبع:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/make-it-stick/201406/make-it-stick-six-tips-students
