همه ما میدانیم که حرف زدن با کودکان درباره انجام تکالیف چقدر دشوار است و اگر صادق باشیم میدانیم که همیشه نتیجه خوبی ندارد. بسیاری از والدین احساس میکنند که اطمینان از اینکه بچهها تکالیف خود را تکمیل میکنند وظیفه آنهاست که این مسئله اغلب سبب بحث و تنش در خانواده میشود. اگرچه نمیشود کودکان را مجبور به مطالعه کرد، اما کارهایی است که میتوان برای حفظ انگیزه آنان انجام داد.
در اینجا چند نکته درباره ایجاد عادات مطالعه مثبت در کودکان ارائه میکنیم.
مکالمه را دوستانه نگهدارید
سعی کنید که بحث درباره تکالیف را غیررسمی و دوستانه نگهدارید. بدون فشار، بدون استرس. اگر بتوانیم نگرانی خود را در مورد موفقیت آنها کمتر نشان دهیم، بهاحتمالزیاد کمتر این نگرانی را به آنان منتقل خواهیم کرد.همه میدانیم که کودکان به تاکتیکهای اجباری واکنش خوبی نشان نمیدهند. البته بزرگسالان نیز همینطور هستند. هیچکس دوست ندارد که به او القا شود که انگار فردی هوشمند نیست. بنابراین ارائه نکتههای ظریف و کوچک بهتر از یک بحث جدی نتیجه میدهد.
مطالعه را به آینده شغلی مرتبط کنید
«پدر و مادرم به من بیشازحد سخت نگرفتند تا تکالیفم را انجام دهم، اما آنها زمان زیادی را صرف گفتگو درباره علایقم میکردند و آنها را با مسیرهای شغلی احتمالی مرتبط میکردند که همیشه هیجانانگیز به نظر میرسیدند. هیچوقت بهصورت مستقیم به آن اشارهای نمیشد اما کاملاً مشخص بود اگر بخواهم به رؤیای خود بهعنوان یک خلبان نیروی هوایی دستیابم، باید ریاضی و فیزیک را خوب بدانم، پس به این شکل انگیزه میگرفتم. من به نیروی هوایی نپیوستم، اما توانستم در یک رشته خوب قبول شوم که گزینههای بسیاری را در اختیارم قرار داد.» - مایکل، مدیرعامل یک شرکت
از تاکتیکهایی برای کمک به آنها در ایجاد انگیزه در خود استفاده کنید
«فرزند ارشد من همیشه حساس به نظرات دیگران است، بنابراین تاکتیکهای من معمولاً شامل ستایش و تحسین و بازخوردهای خاص درباره کارهایش میشود. او کسی نبود که خودش آغازگر یک کار باشد، بنابراین همیشه برای فراهم کردن ساختار و عادات خوب برای تمرکز بر درس به ما احتیاج داشت- اما با گذشت زمان پیشرفتهای خوبی کسب کرده است. از سوی دیگر، جوانترین کودک من بهشدت رقابتی و منطقی است. اعمال ساختار بر روی او اثر عکسی دارد- اگر نخواهد کاری را انجام دهد نتیجه آنهمیشه دعوا و جنگ است. بنابراین، بهجای آن، سعی میکنم حس رقابت ذاتی او را تحریک کنم و برایش چالشهایی را فراهم کنم تا بتواند در برابر آنها خود را ثابت کند.» -کارو، مدیر بازاریابی مصرفکننده
از کمک گرفتن از یک معلم یا دوست نهراسید
«دو سال آخر دبیرستان بسیار متفاوت بود و من با برخی از دروس، مخصوصاً شیمی، مشکل داشتم. موضوع و مفاهیم درسی را درک نمیکردم و در آن زمان نمیدانستم که برای به دست آوردن کمک به چه کسی مراجعه کنم. از سؤال کردن سر کلاس خوشم نمیآمد و معلم نیز ازنظر من خیلی رفتار دوستانهای نداشت. راهحل من یک معلم خصوصی بود. که فوقالعاده کمک کرد.توانستم تمام سؤالاتم را از معلم خصوصیام بپرسم و با او به حل تمرین بپردازم.» - رندی، مدیر محصولات
استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر را محدود کنید
«والدینم با محدود کردن ساعات استفاده از کامپیوتر، مطالعه را در من تشویق میکردند: من میتوانستم چند ساعت در هفته را تعیین کنم که مجاز به استفاده از کامپیوتر هستم، اما انتظار میرفت که در ساعات دیگر مطالعه کنم.» -الکس، مدیر تحلیل آماری
گفتگو را زود شروع کنید
«ما از سالهای ابتدایی مدرسه در مورد تکالیف ما با بچههایمان صحبت کردهایم.الآن که تکلیف اهمیت بیشتری پیداکرده است آنها به صحبتهای ما و کمکهای ما عادت کردهاند، البته بیشتر مواقع ترجیح میدهند بدون کمک به مطالعه بپردازند. اگر تا زمان نوجوانی منتظر بمانید، ممکن است هیچگاه کمک شما را نپذیرند.»
منبع:
https://www.studiosity.com/blog/6-tips-on-setting-up-successful-study-routines?.62073e341bc23c09bbecb3e7b85bdc36.1520808827187.1520808827187.1520808827187.1&.1.1520808827188&&.132072655.1982494689.1520808820-117294724.1520808820
