یکی از مواردی که از رشد تراز دانشآموزان جلوگیری میکند، عدم مدیریت اشتباهات در جلسهی آزمون است. کنترل تعداد غلطها میتواند زمینهی رشد را برای دانشآموزان فراهم کند؛ یعنی شناسایی عوامل بروز این اشتباهات و آسیبشناسی آنها گامی مناسب برای رفع این مشکلات است. اولین توصیه این است که هنگام تحلیل آزمون مشخص کنید اشتباهات شما جزء کدام دسته است. ازجمله مواردی که باعث افزایش تعداد غلطها میشود نداشتن تسلط کافی و همچنین عدم شناخت دانشآموز نسبت به توانایی خود است.
از آنجا که پاسخ دادن به پرسشهای چهارگزینهای مستلزم داشتن تسلط کامل روی مطالب درسی است، بیشترین اشتباهات ناشی از عدم رعایت این موضوع است. فراموش کردن مطالب و نقص در یادگیری را میتوان از تسلط نداشتن کافی برشمرد. بهترین روش برای به حداقل رساندن این مشکل، انجام دوره و مرور کافی و متناسب هر نوع درس (بازخوانی برای درسهای توصیفی مانند تاریخ ادبیات، لغات زبان انگلیسی و عربی و بازیابی برای درسهای تحلیلی مانند ریاضی و فیزیک) است. از دیگر عوامل مؤثر برای افزایش تسلط، جمعبندی کامل مطالب خواندهشده طی دو روز منتهی به آزمون است. بعضی از دانشآموزان، با وجود میزان مطالعهی بالا، از اهمیت جمعبندی غافل بوده و همین امر باعث فراموشی مطالب در جلسهی آزمون و همچنین افزایش تعداد غلطها میشود. از ابزارهای جمعبندی میتوان به آزمون غیر حضوری، خلاصهنویسی و تستهای نشاندار اشاره کرد.
اینکه دانشآموزی با تراز پایین بخواهد به تمام سؤالات پاسخ دهد ناشی از عدم شناخت او نسبت به وضعیت تحصیلی خود است. بهترین روش برای رفع این مشکل هدفگذاری به روش چند از ده، در روز قبل از آزمون و با توجه به وضعیت مطالعه و تسلط بر مطالب خواندهشده و ملزم کردن خود به انجام این هدفگذاری در روز آزمون است.
