نیم‌سال دوم، دوره‌ای متفاوت

دانش‌آموزان در پایان نیم‌سال اول نقاط قوت و ضعف خود را در مباحث درسی شناخته‌اند و می‌دانند برای هر درس چه کاری انجام دهند و روش مطالعه‌ی خود را برای هر درس پیدا کرده اند.

نیم‌سال دوم، دوره‌ای متفاوت

همیشه گفته‌اند نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر است. تا به حال فکر کرده‌اید چرا؟

دانش‌آموزان در پایان نیم‌سال اول نقاط قوت و ضعف خود را در مباحث درسی شناخته‌اند و می‌دانند برای هر درس چه کاری باید انجام دهند و روش مطالعه‌ی خود را برای هر درس پیدا کرده‌اند. هم‌چنین با همسان‌سازی برنامه‌ی مدرسه و آزمون مأنوس شده‌اند. منابع مطالعاتی دانش‌آموزان کامل است و هر کس درست‌ترین منبع خود را پیدا کرده است. ساعت‌های مطالعه به حد نصاب رسیده و مطالب مشاوره‌ای و تکنیک‌های لازم در روند مطالعه استفاده می‌شود. با این شرایط نیم‌سال دوم باید بسیار انعطاف‌پذیرتر از نیم‌سال اول سپری شود. به طور کلی نیم‌سال دوم ویژگی‌های زیر را دارد:

1. در نیم‌سال دوم، مباحث درسی سنگین‌تر از نیم‌سال اول است (هم در پایه و هم در پیش‌دانشگاهی).

  • 2. اگر ایام عید نوروز و رسوم مربوط به آن‌ (خانه‌تکانی، خرید عید و...) قبل از دوران طلایی نوروز مدیریت نشود می‌تواند باعث اتلاف زمان شود.

  • 3. در دوران طلایی نوروز حدود 20 روز فرصت برای مطالعه و مرور مجدد مباحث نیم‌سال اول خواهید داشت.

  • 4. پایان برنامه‌ی راهبردی هم‌زمان با امتحانات پایان سال و شروع دوران جمع‌بندی است و به اندازه‌ی نیم‌سال اول فرصت برای مرور و ایستگاه جبرانی وجود ندارد.

با توجه به این مطالب، نیم‌سال دوم نیم‌سالی متفاوت است؛ زیرا حجم مطالب و فشار کار در آن بالاست، اما روش و تکنیک‌ها در دسترس است. اگر دقیقاً از بعدازظهر 6 بهمن یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید و با پیوستگی به برنامه‌ی راهبردی از هیچ مطلبی عقب نیفتید حتی با کم بودن زمان، می‌توانید به بهترین نحو از این نیم‌سال استفاده‌ کنید. درعوض، اگر از برنامه‌ها جا بمانید جبران و تکرار آن نیازمند تفکر است.

به امید یک شروع آبی برای نیم‌سال دوم.

Menu