در دنیای امروز، یادگیری علوم کامپیوتر برای هر فردی ضروری است. علیرغم ضرورت این موضوع، همواره فقدان معلمان مجرب در این زمینه، در سیستم آموزشی مدارس احساس میشود. حتی با وجود اجباری بودن این درس در اکثر برنامههای آموزشی کشورها در نقاط مختلف دنیا، همچنان خلاء آموزشی در این زمینه وجود دارد. معلمان در یافتن رویههای آموزشی خلاقانه، مهیج و محرک برای دانشآموزان بهمنظور آموزش مهارتهای کامپیوتری واقعی و کاربردی به آنها، با چالش اساسی روبرو هستند. این رویهها باید برای خود معلمان و شاگردانشان هم واضح بوده، هم مرتبط با پدیدههای واقعی و کاربردی در دنیای پیرامون باشد.
شاید یادگیری این مطالب به کمک استفاده از تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری با کیفیت بالا میسر باشد؛ اما در اغلب موارد هزینه تهیه این تجهیزات خارج از توان بودجه محدود مدارس است. پیتاپ[1] نوعی وسیله است که هم بهجهت هزینه، هم زیبایی ظاهری و کاربردی بودن، میتواند بهعنوان یکی از ابزارهای مفید در زمینه آموزش کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله از یک کامپیوتر بسیار کوچک با قیمت مناسب تشکیل شده است. این کامپیوتر بهگونهای طراحی شده که توانایی برنامهپذیری اکثر زبانهای برنامهنویسی را دارد. تحت این شرایط، دانشآموزان میتوانند انواع زبانهای برنامهنویسی را با استفاده از این کامپیوتر بنویسند و اجرا کنند. همچنین، این کامپیوتر کوچک در پوستهای به فرم لپتاب در ابعاد کوچک قرار گرفته است. دانشآموزان میتوانند همچون کتاب درسی پی- تاب را روی میز خود قرار دهند و شروع به استفاده از آن کنند؛ به همین دلیل است که برخی آن را کاپیوتر رومیزی[2] نیز مینامند. در پی-تاب برنامهنویسی در قالب برنامههایی جذاب و پروژههایی کاربردی طراحی شده است، تا موجب انگیزش دانشآموزان در یادگیری مطالب درسی شود. این کامپیوترها قابلیت ارتقاء دارند و حتی میتوان پوسته آن را نیز عوض کرد. دانشآموزان میتوانند با پرداخت تنها 35 دلار طی 18 ماه یک کامپیوتر مفید برای یادگیری مطالب درسی این رشته را وارد لوازم آموزشی خود کنند.
علاوه بر این شاید این مطلب به ذهن شما خطور کند که پی-تاب ممکن است یک کامپیوتر محدود تنها برای یادگیری چند زبان برنامهنویسی باشد و نمیتوان محتوای گستردهای از علوم کامپیوتر را در فرآیند آموزشی آن گنجاند. اما سازندگان این دستگاه با ارائه نرمافزارهای متنوع این امکان را برای معلمان فراهم کردهاند تا بتوانند برنامه درسی خود در زمینه علوم کامپیوتر را به روشهای مختلف و سازگار با علایق دانشآموزان شکل دهند. این دستگاه امکان یادگیری محتوای گوناگون در زمینه علوم کامپیوتر را برای دانشآموزان فراهم کرده و در دنیای رو به پیشرفت امروز که دائما علوم وتکنولوژیها در حال تغییر و شکوفاییست، پی-تاب همچون ابزاری سودمند در دست آنها برای برقراری ارتباط با این دنیای پویا خواهد بود.

در هر کلاس درس ابتدا معلم بر اساس محتوایی مورد نظر در برنامه آموزشی، یکی از نرمافزارهای پی-تاپ را برای آموزش انتخاب میکند. پی-تاپ بهگونهای طراحی شده که معلم میتواند برنامه مورد نظر را روی سیستم خود اجرا کند و نظارهگر عملکرد هر یک از دانشآموزان در انجام تمرینات مربوط به آنها باشد. بهدیگر بیان معلم در این کلاس آموزشی همچون یک راهنما و تسهیلکننده امور عمل میکند. این امر امکان آموزش مهارتهای کامپیوتری با هزینه کم و دقت بالا، همچنین طراحی انعطافپذیر برنامه درسی فراهم میکند.
[1] Pi-top
[2] desktop computer
منبع:
https://hundred.org/en/innovations/pi-top
