از مهمترین یافتههای گزارش برنامه ی ارزیابی بینالمللی شایستگیهای بزرگسالان، تغییرات در متوسط میزان مهارت بزرگسالان در سه حوزه ی ارزیابی شده ی پیمایش بزرگسالان است: در زمینه ی خواندن و نوشتن و درک اعداد کشورهای صدرنشین با قعرنشین به ترتیب 97 تا 82 امتیاز اختلاف داشتند، گرچه امتیاز بسیاری از کشورها در محدوده ی نزدیکی به هم قرار داشت.
در حالی که مهارت بزرگسالان در میان کشورهای مختلف متفاوت است، در درون کشورها نیز به میزان بیشتری تفاوت دارد. بین 25 درصد بزرگسالانی که بالاترین میزان دستمزد و 25 درصد بزرگسالانی که کمترین میزان دستمزد را به خود اختصاص میدادند، به ترتیب در بخشهای خواندن و نوشتن و مهارتهای اعداد اختلاف 62 و 68 امتیازی وجود داشت. کشورهایی که به طور متوسط امتیاز بالاتری دارند، تمایل دارند تا شاهد تغییرات کمتری در مقدار امتیازات خود باشند.
در بین کشورهای شرکت کننده در دور دوم مطالعه، بزرگسالان نیوزیلند بهترین عملکرد را داشتند و امتیازی بسیار بالاتر از سطح متوسط در سه حوزه ی سواد، درک و کار کردن با اعداد و حل مسئله به دست آوردند. بزرگسالان در لیتوانی و سنگاپور در برخی از حوزهها (به ترتیب درک اعداد و حل مسئله) بهتر از میانگین عمل کردند و در حوزه ی دیگر در حدود متوسط یا اندکی کمتر از دیگران بودند. بزرگسالان در یونان و اسلوونی در هر سه حوزه، کمتر از متوسط عمل کرده بودند، اما به استثنای حل مسئله در محیطهای غنی از فناوری یونان، امتیاز نسبتا نزدیکی به مقدار متوسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به دست آورده بودند. امتیازات میانگین در هر سه حوزه در کشورهای شیلی و ترکیه به شدت پایینتر از میانگین اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است. به علاوه مشخص شده است که در کشورهایی مانند شیلی و سنگاپور، پراکندگی گستردهای از امتیازات بین بزرگسالان وجود دارد که نشان دهنده ی نیاز به اجرای سیاستهایی برای تمرکز به خصوص بر بزرگسالان با تخصص کم است.
همانطور که انتظار میرود تخصص در کار با اعداد و سواد داشتن ارتباط نزدیکی با هم دارند. بزرگسالانی که تخصص خوبی در یکی از این حوزهها دارند، احتمالا در دیگری نیز دارای تخصص و مهارت محسوب میشوند. همچنین رابطه ی مثبت قوی بین سواد و مهارتهای کار با اعداد و از سوی دیگر حل مسئله در محیطهای غنی از فناوری وجود دارد.
بزرگسالان کم مهارت بخش مهمی از جمعیت را در تمام کشورها تشکیل میدهند. حداقل یک نفر از هر ده بزرگسال در تمام کشورهای مورد مطالعه غیر از ژاپن، تخصصی پایینتر یا در سطح یک (کمترین سطح در PIAAC) دارد و این میزان در شیلی و اندونزی به یک نفر از هر دو بزرگسال میرسد. در این سطوح افراد معمولا میتوانند کارهای ساده با اعداد و خواندن را تکمیل کنند.
منبع:
OECD (2016), Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing, Paris Pp 34-35
