دستمزدهای ساعتی شدیدا به مهارتهای تخصصی ارتباط دارند. به طور متوسط در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که در پیمایش مهارتهای بزرگسالان مشارکت کرده بودند، دستمزد میانگین ساعتی کارکنان حقوق بگیری که در دو سطح بالایی خواندن و نوشتن قرار داشتند، ۶۵ درصد بالاتر از آن دسته از کارکنانی بود که در پایینترین سطوح قرار داشتند. همچنین، تفاوت در میزان عواید تخصص در بین کشورهای مختلف متفاوت بود.
به نظر میرسد در یونان، همانند دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد، توزیع دستمزدها فشردهتر باشد: میانگین امتیاز کارکنانی که در سطح ۴ یا ۵ سواد قرار داشتند، بیش از ۴۰ درصد بیشتر از متوسط کارکنانی که سطح یک یا کمتر از آن داشتند، نیست. از سوی دیگر، به نظر میرسد عواید برای مهارت بیشتر در خواندن و نوشتن در اندونزی، کره ی جنوبی، ترکیه و ایالات متحده ی آمریکا بسیار زیاد باشد و در این کشورها به طور متوسط کارکنانی که در سطح 4 یا 5 قرار میگیرند، بیش از دو برابر متوسط کارکنانی که در سطح یک یا کمتر قرار دارند، درآمد کسب میکنند. در کشورهای شیلی و سنگاپور، متوسط کارکنانی که در بالاترین سطوح تخصص قرار میگیرند، تقریبا سه برابر متوسط کارکنانی که در سطح یک یا کمتر قرار میگیرند، درآمد به دست میآورند.
ارزیابیهایی برای مقایسه ی درآمدهای کارکنان با سطح تخصص یکسان در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز انجام گرفته است. به طور متوسط کارکنان سطح پایینتری از سواد در نیوزیلند و سنگاپور دستمزدهای ساعتی بیشتری نسبت به متوسط کارکنان سطوح بالاتر در کشورهایی مانند جمهوری چک، استونی، یونان، اندونزی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و ترکیه دریافت میکنند. از سوی دیگر، 25 درصد پایین درآمدی کارکنان با مهارت بالا در نیوزیلند و سنگاپور، بیش از 25 درصد بالای درآمدی کارکنان همین سطوح در جمهوری چک، لیتوانی و اسلواکی دستمزد میگیرند. این مقایسههای بینالمللی سوالاتی جالبی در ذهن ایجاد می کنند، سوالاتی مثل اینکه چگونه تغییرات در مهارتهای مربوط به سواد، دستمزد و بهرهوری کارکنان را در کشورهای مختلف تعیین میکنند.
منبع:
OECD (2016), Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing, Paris Pp 123-126
