در دوران امتحانات نیمسال اول، یعنی از 1 تا 22 دیماه، اصولاً دانشآموزان به صورت بقچهای مطالعه میکنند؛ یعنی هر روز برای امتحان بعد درس میخوانند. این روش خاصیت حفظی را بالا برده و میزان یادگیری و تثبیت کامل در حافظهی بلندمدت را به خاطر یکنواختی مطلب و تکرار در ساعتهای متمادی کاهش میدهد؛ اما با توجه به هیجان دانشآموزان و ازطرفی شرایط امتحانات در مدارس این روش را میتوان تعدیل کرد و بهبود بخشید. برای این کار از تکنیک 25 دقیقه مطالعه و 5 دقیقه استراحت با استفاده از زنگ هشدار استفاده کنید و در زمان مطالعه بازیابی کاملی را با انتخاب منبع مناسب و کامل (کتاب، جزوهی کلاسی، جزوهی معلم مدرسه، کتاب کمکآموزشی و...) انجام دهید. در هر ساعت مطالعه حداقل 10 تست و تمرین تشریحی برای مرحلهی تثبیت انجام دهید و بعد از اتمام فصل حداقل 50 تست و تمرین انجام دهید تا به تسلط برسید. ربط دادن کلمات به هم و فهم کامل هر کلمه در خط و مبحث، کمک بسیار بزرگی در فهم مطلب است. استفاده از تیپ سؤالات متفاوت نیز کمک خوبی است.
کتاب را ببندید و بازیابی را با خودکار مشکی انجام دهید. نکاتی را که به خاطر نیاوردید یا اشتباه نوشتید با خودکار قرمز و نکات مهم مسائل را با خودکار سبز بنویسید. میتوانید در این بین از تستهای مباحثی مانند قرابت معنایی ادبیات، ترجمه و تحلیل صرفی عربی و ریدینگ زبان استفاده کنید.
برای دانشآموزان مطالعهی یک یا دو درس پایه به صورت تشریحی پیشنهاد میشود ولی فارغالتحصیلان بهتر است روزانه چند درس را مطالعه کنند وحتماً در برنامهی خود حدود دو یا چهار درس پایه را به صورت تشریحی مطالعه کنند.
در مطالعهی درسهای پیشدانشگاهی به پیشنیاز آنها در مباحث پایه توجه داشته باشید. به طور مثال مثلثات، معادله و نامعادله، استوکیومتری، اندازهگیری و... مباحثی هستند که پیشنیاز مباحث دیگرند.
